به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه تنوع مدارس به نفع نظام تعلیم و تربیت نیست، اظهار داشت: از نظر مبانی دینی ما حق جدا کردن افراد را نداریم تا براساس جداسازی به آنها آموزش ویژه و جداگانهای بدهیم.
وی افزود: بیشترین نقد من به مدارس استعدادهای درخشان است، زیرا در این مدارس با برچسب زدن به دانشآموزان آنها را متوقع بار میآوریم و به جای آنکه استعداد بیشتر باعث شود تا آنها برای جامعه کاری بکنند دائم انتظار دارند تا جامعه برای آنها کاری بکند.
حکیمزاده با اشاره به اینکه 10 کشور برتر توسعه انسانی در سال 2016 که اولین آنها نروژ است چنین تفکیکی ندارند، خاطرنشان کرد: در این کشورها معلم برای اینکه چگونه با دانشآموزان با استعداد بیشتر کار کند، آموزشهایی میبیند و از توانمندی آنها برای کمک به سایر دانشآموزان استفاده میکند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: من با مدارس تخصصی ورزش هم مخالف هستم زیرا در دوره آموزش عمومی پیش از دانشگاه چنین آموزشهایی لازم نیست و برای پرورش استعداد هم لزوماً جداسازی چاره کار نخواهد بود.
وی با بیان اینکه جریان اصلی دانشآموزی در مدارس دولتی درس میخوانند، ابراز داشت: مخالف این هستم که به جای تقویت مدارس دولتی مدل مدیریت آنها را عوض کنیم زیرا این کار پاک کردن صورت مسئله است.
حکیمزاده گفت: چرا باید به سمتی برویم که مدارس تعاونی و هیأت امنایی برای بالا بردن کیفیت تشکیل شود و بر اساس جایگاه اجتماعی و استعداد افراد را طبقهبندی کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه منظورم از حذف مدارس استعدادهای درخشان نادیده گرفتن افراد باهوش نیست، گفت: نظرم این است که در مدارس عادی برای افراد با هوش بیشتر، برنامه اضافی وجود داشته باشد و از وجود آنها برای کمک به سایر دانشآموزان استفاده شود.
وی اضافه کرد: به فرآیند برگزاری آزمون ورود به مدارس استعدادهای درخشان در پایه هفتم نقدهای جدی وجود دارد و یکی از آنها این است که چگونه بعد از 6 سال ارزشیابی توصیفی دانشآموز به یکباره وارد مرحله تستزنی میشود؛ این مسئله یک تناقض آشکار است.
حکیمزاده با اشاره به اینکه از هر 80 دانشآموز در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان تنها یک نفر پذیرفته میشود، بیان داشت: با این روش ما به 79 کودک میگوییم که تو قابل قبول نیستی و در ذهن او حک میکنیم که او تیزهوش نیست و این مسئله ضربه جبرانناپذیری در اوان کودکی بر او وارد میکند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید جامعه برای حذف تنوع مدارس آماده شود، گفت: ما باید خانوادهها را آگاه کنیم و از طریق رسانهها به مردم آگاهی و آموزش برای دلایل حذف اینگونه مدارس بدهیم.
وی وجود سود اقتصادی برای برخی افراد را از دلایل مقاومت برای حذف مدارس استعدادهای درخشان نام برد و بیان داشت: برخی افراد نفعشان در ادامه روند کنونی است زیرا بسیاری از کلاسها و مؤسسات با حذف اینگونه مدارس تعطیل میشوند.
حکیمزاده با بیان اینکه مشارکت مردم در تعلیم و تربیت در کشورهای دیگر به این نحو نیست، عنوان کرد: تقسیمبندی دولتی و غیردولتی و جداسازی بر اساس طبقه اجتماعی که هر فردی درآمد بیشتری دارد آموزش بهتری ببیند رویه درستی نیست.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بعد از رونمایی از سند تحول بنیادین باید برنامه عمل برای آن نوشته میشد اما بدون در نظر گرفتن مسائل بعدی این رونمایی انجام شد و ما را گرفتار مسائلی کرد.
9199251