گوناگون 10:51 - 25 مهر 1396
سیدمحمد فخار:«تخلفات حادثه‌ساز، نداشتن مدارک و کلاه ایمنی» پلیس به محض اطلاع از این تخلفات، حکم به توقیف یک موتورسیکلت متخلف می‌دهد اما این اقدام طی‌ سال‌های اخیر هنوز نتوانسته متخلفان را به رعایت قانون ملزم کند.

موضوع موتورسیکلت‌های توقیفی خود دارای مشکلات و مسائلی است که می‌تواند روند اجرای قوانین برخورد با متخلفان را دچار مشکل کند. شاید برخی از همین مشکلات باشد که موجب شده صدها هزار موتور در پارکینگ خاک بخورد و صاحبان آن برای دریافت وسیله توقیفی خود مراجعه نکنند. مراحل رفع توقیف یک موتور که روی کفی‌های زرد رنگ پلیس می‌رود، ‌شامل پرداخت خلافی، پرداخت عوارض، پرداخت هزینه حمل موتور و پرداخت هزینه پارکینگ می‌شود. حال این هزینه‌های پرداختی را با قیمت یک موتور فرسوده 12ساله مقایسه کنید که کمتر از 400هزار تومان است و با هیچ توجیهی نمی‌ارزد که برای آن هزینه شود.

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در گفت‌وگو با همشهری در این‌باره می‌گوید: بسیاری از موتورهای توقیفی مدت زیادی در پارکینگ‌ها می‌مانند. موتورسیکلتی که 6ماه در پارکینگ بماند و مالکش برای گرفتن آن مراجعه نکند، طبق قانون مال بدون صاحب محسوب می‌شود و متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خواهد بود. پیش از این باید با پیگیری‌هایی پس از تشکیل پرونده و تشخیص اصالت هویت موتور، تشخیص آماده به‌کاربودن موتور را بدهند و موتور را به حراج بگذارند. از طرفی اگر سن موتور بالا و فرسوده بود، حکم از رده خارج‌کردن آن صادر و موتور ذوب شود. حالا باید مصوبه‌ای از این روند حمایت کند تا ستاد اجرایی فرمان امام پس از دراختیارگرفتن موتورها مکلف به ذوب کردن‌شان شود و موتور فرسوده‌ای که سال‌ها در پارکینگ مانده وارد شهر نشود. تصویب این موضوع در اختیار هیأت دولت یا مجلس است. سرهنگ جهانی افزود: حالا نکته اینجاست که اگر موتوری سال‌ها در پارکینگ رسوب کرد نباید به چرخه ترافیکی معابر بازگردد زیرا بیش از حد نیاز در معابر موتور وجود دارد و ما با وسیله فرسوده و آلاینده هوا مواجهیم و این دو خطری مهم برای شهروندان هستند.

  • جمع‌آوری‌ها نباید احساسی شود

در پی درج گزارش‌های سریالی همشهری درخصوص معضلات موتورسیکلت‌سواران برای تهران، مشاور محیط‌زیست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران موتورسیکلت‌ها را معضل اصلی حوزه حمل‌ونقل و ترافیک دانست. وحید نوروزی برای ساماندهی وضع موجود راهکارهایی را ارائه کرد و در بیان آن گفت: در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک 3معضل وجود دارد که موتورسیکلت‌ها در راس این معضلات قرار دارند. وی موتور سیکلت‌ها را یکی از عوامل بی‌نظمی پایتخت دانست و عنوان کرد: این وسایل نقلیه عامل تصادفات و یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند که هرچه سریع‌تر باید برای ساماندهی این وسایل نقلیه چاره‌ای اندیشید.

مشاور محیط‌زیستی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه تصریح کرد: حدود یک چهارم آلودگی هوا به سبب ترددموتورسیکلت‌هاست و متأسفانه تولیدکنندگان این وسایل نقلیه درخـــصـــوص مسئولیت اجتماعی و ارتقای استاندارد خصوصا در مورد موتورسیکلت‌های موجود در بازار کاملا خنثی رفتار می‌کنند. نوروزی مهم‌ترین و بهترین راهکار برای ساماندهی این وسایل نقلیه را ممنوعیت تردد ورود موتورسیکلت‌ها به محدوده طرح ترافیک دانست و خاطرنشان کرد: الزاما باید موتورسیکلت‌های دارای استاندارد بالا و موتورسیکلت‌های برقی به محدوده طرح ترافیک ورود کنند، چرا که این محدوده هسته مرکزی شهر است و انباشت آلودگی در آن زیاد است، در نتیجه چاره‌ای نیست تا جلوی منابع آلودگی را بگیریم. وی گفت: هر اقدامی درخصوص آلودگی هوا و جمع‌آوری موتورسیکلت‌ها انجام شود، این مسئله مطرح می‌شود که موتورسواران قشر فقیر هستند و از این راه امرار معاش می‌کنند، ما نیز این را قبول داریم، اما نمی‌توان هزاران شهروندی که به‌علت بی‌نظمی و رفتار بد موتورسیکلت‌ها دچار حادثه و بیماری ناشی از آلودگی می‌شوند را قربانی کرد، این شهروندان هم به اندازه صاحبان این وسایل نقلیه پرخطر برای ما ارزش دارند. مشاور محیط‌زیست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه باید شهرداری و دولت به‌شدت از واردات موتورسیکلت‌های برقی حمایت کنند،اظهار کرد: لازم است در راستای ارزان شدن قیمت این نوع موتورسیکلت‌ها تلاش شود، چراکه این حمایت در ایران بسیار کم است و بعد از 5سال شعار دادن همچنان حدود 100موتوربرقی برای نمونه و آزمایش وارد کشور شده است.به گفته نوروزی صاحبان موتورسیکلت‌ها به‌دلیل گران‌قیمت بودن موتورسیکلت‌های برقی به سمت این وسایل نقلیه نمی‌روند و ارزان شدن نرخ موتورهای برقی به حمایت شهرداری و دولت نیاز دارد.

  • مدل مو، ‌مهم‌تر از حفظ جان!

توجه به مسائل فرهنگی در مسیر ساماندهی موتورها یک ضرورت است. هستند موتورسوارانی که به‌خاطر نداشتن کلاه ایمنی وسیله‌شان راهی پارکینگ می‌شود اما وقتی می‌آیند و وسیله را ترخیص می‌کنند، دوباره کلاه بر سر نمی‌گذارند. وقتی می‌پرسی، در علت این بی‌قانونی می‌گوید: گرم است و فرم موهایم خراب می‌شود. سرهنگ جهانی،‌معاون اجتماعی پلیس راهور می‌گوید: چنین شخصی اهمیت کلاه برایش مشخص است و بارها دیده که موتورسواری بر اثر نداشتن کلاه کشته شده اما فرهنگ گذاشتن کلاه برایش جا نیفتاده و به‌راحتی وقتی بحث فرم مویش پیش می‌آید، کلاه را کنار می‌گذارد.


9482334
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است