به گزارش ایسنا، نشست امضای تفاهمنامه همکاری بین کارگروه ساماندهی مد و لباس و بنیاد فرهنگی اصناف ایران با حضور علی مرادخانی - رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس و معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -، علی فاضلی - رئیس اتاق اصناف ایران و رئیس هیئت مدیره بنیاد فرهنگی اصناف -، علی عوضپور - دبیرکل اتاق اصناف ایران و عضو هیئت مدیره بنیاد فرهنگی اصناف -، منصور حسینی - معاون فرهنگی اجتماعی و عضو هیئت مدیره بنیاد فرهنگی اصناف - و علیرضا سلمانی - مشاور فرهنگی و عضو هیئت مدیره بنیاد فرهنگی اصناف - در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
مرادخانی و فاضلی به نمایندگی از این دو نهاد، برای همکاریهای مشترک در زمینه برگزاری جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر با استفاده از امکانات و توانمندیهای مادی و معنوی طرفین، تفاهمنامه را امضا کردند.
حمید قبادی - دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور - با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی این کارگروه واگذاری امور به بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی است، گفت: در سهماه گذشته، مذاکراتی با اتاق اصناف ایران داشتیم تا با این نهاد که یکی از بزرگترین شبکههای غیردولتی کشور است، همکاری خود را شروع کنیم. در این مدت، کمیسیون تولید و توزیع کارگروه مد و لباس به اتاق اصناف واگذار شد. در این کمیسیون 23 نهاد صنفی عضویت دارند که حوزه مد و لباس را پوشش میدهند.
او ادامه داد: گام اصلی که توسط بنیاد فرهنگی اصناف و کارگروه مد و لباس برداشته شد، اعطای «نشان ایرانی» به محصولات است. با وجود ظرفیتهای گستردهای که در ایران وجود دارد و محصولات خوبی که تولید میشود، بهدلیل کیفیتهای نامناسب قبلی و نبود فرهنگ استفاده از محصول ایرانی، تولیدات ایرانی جایگاه خود را پیدا نکردهاند و عدهای از تولیدکنندگان مجبورند محصول خود را به نام جنس خارجی عرضه کنند. نشان ایرانی که روی محصولات قرار میگیرد بیانگر کیفیت محصول است و خانوادهها میتوانند با اطمینان آن را خریداری کنند.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: اتفاق مهم دیگری که در همکاری بنیاد فرهنگی اصناف و کارگروه مد و لباس رخ داده، واگذاری مسؤولیتهای اجرایی و دبیری جشواره مد و لباس فجر به بخش خصوصی است. با سیاستهای خوب معاونت هنری وزارت ارشاد، جشنواره مد و لباس دومین واگذاری جشنوارههای فجر به بخش خصوصی است و بنیاد فرهنگی اصناف در روندی سه ساله برگزارکننده این جشنواره خواهد بود تا در صورت موفقیت در برگزاری جشنواره پنجم، جشنوارههای ششم و هفتم را نیز برگزار کند. دبیری جشنواره نیز به اتاق اصناف واگذار شده و مراحل جشنواره از ثبت نام تا اجرا برعهده این اتاق خواهد بود.
مرادخانی - معاونت هنری وزارت ارشاد و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس - نیز گفت: در حوزه مد و لباس دغدغه اصلی وزارت ارشاد و دولت، موضوع هویتی، فرهنگی و تاریخی لباس است. از سوی دیگر، اتاق اصناف دغدغههای فنی بیشتری در این زمینه دارد و امیدواریم با شرایطی که پیش خواهد آمد بتوانیم براساس سیاستهای کاری دولت، فضای کار را برای بخش خصوصی فراهم کنیم و دولت فقط در زمینه سیاستگذاری و نظارت بر امور فعالیت کند.
او ادامه داد: سعی میکنیم جشنواره مد و لباس امسال با همکاری کارگروه مد و لباس و اتاق اصناف به یک فضای متقابل همکاری تبدیل شود تا بخشهای مختلف در آن فعالیت کنند. چهار جشنواره قبلی مد و لباس تجربیات جدیدی برای ما فراهم کردند و حالا با کمک اصناف و رسانهها تجربیات جدیدی کسب خواهیم کرد تا در آینده شاهد جشنوارهای خوب در حوزه مد و لباس باشیم.
فاضلی - رئیس اتاق اصناف ایران - نیز گفت: اتاق اصناف ایران در طول دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید شاهد بود که نگاه تعاملی دولت با بخش خصوصی، یک نگاه واقعی است. سپردن کار مردم به مردم و مردممحور کردن اقتصاد و فرهنگ از اصولیترین کارهایی است که دولت به آن اهتمام دارد. بعد از سه دهه نهادینه شدن کارها در بخش دولتی، اقدامات جدید وزارت ارشاد در سپردن نمایشگاه کتاب و جشنواره مد و لباس به مردم، کار بسیار بزرگی است.
او ادامه داد: واگذاری جشنواه مد و لباس به بنیاد فرهنگی اصناف باعث میشود مجموعه عظیم سه میلیون واحدی اعضای اتاق در این کار شریک شوند. اصناف در سراسر کشور حضور دارند و بهرهگیری از آنها در مسائل فرهنگی باعث عاقبت به خیری کشور است. نزدیک به 28 اتحادیه صنفی کشور برای اولینبار در این رخداد بزرگ شرکت خواهند کرد و بهکارگیری طراحان و مزونهایی با فرهنگ ایرانی - اسلامی یکی از اهداف مورد نظر ما است.
پس از آن، قبادی به بیان نکاتی درباره مفاد تفاهم نامه پرداخت و گفت: پس از برگزاری چهار دوره جشنواره مد و لباس فجر با مدیریت مستقیم کارگروه مد و لباس، نتایج بسیار خوبی بهدست آوردیم که مهمترین آنها ایجاد نگرش جدید بین مردم و مسؤولان بود و مسؤولان متوجه شدند برای داشتن سبک زندگی اسلامی - ایرانی باید به الگوهای ایرانی - اسلامی توجه کنند. جشنواره مد و لباس به این موضوع توجه کرده و بهدنبال توسعه آن است. این جشنواره 500 هزار بازدیدکننده داشته که تعداد قابل توجهی است و اگر اتاق اصناف وارد کار شود و فضای مناسبی را ایجاد کند، ضریب نفوذ جشنواره افزایش پیدا میکند.
قبادی افزود: 15 جلسه برای بررسی مفاد تفاهمنامه برگزار شد و براساس آن، مسؤولیت اجرایی و برگزاری جشنواره به بنیاد فرهنگی اصناف سپرده شد. رئیس این جشنواره همچنان کارگره مد و لباس است، اما دبیری آن به بنیاد فرهنگی اصناف واگذار شده است. همچنین پنج نفر از اعضای هیئت مدیره بنیاد فرهنگی اصناف در شورای سیاستگذاری جشنواره حضور دارند و در تصمیمگیریهای کلان جشنواره مشارکت میکنند.
انتهای پیام
7205372