به گزارش خبرنگار ایرنا، اما در این میان عدم بازگشت برخی نخبگان یا به اصطلاح فرار مغزها این فرصت را به تهدیدی جدی برای اقتصاد و فرهنگ هر کشوری تبدیل می کند.
در حالی که بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان با برنامه ریزی برای شکار نخبگان و استفاده از هوش و خلاقیت آنها تلاش می کنند متولیان امر تعلیم و تربیت با بهره گیری از قوانین خاص و گزینش افرادی که به جای خدمت به بیگانگان در صدد اشاعه علوم و فنون جدید می تواند کشور را برنده شمشیر دو لبه بهره وری بهینه از نوین ترین یافته های علمی در مهاجرت کوتاه مدت به جای فرار مغزها کند.
در صورت ناکام ماندن کنترل پدیده فرار مغزها تحویل انسان های خلاق پس از صرف هزینه های بسیار در آموزش آنها و تبدیل آنها به خدمتگذارانی صدیق، به ماشین تکنولوژی کشورهای توسعه یافته تبدیل خواهند شد.
و در صورت موفقیت و بازگرداندن این سرمایه های انسانی می توان با فراهم کردن زمینه حضور آنها در بخشهای علمی تاثیرگذار کشور از یک سو بستر توسعه علمی کشور را فراهم کرد و از سوی دیگر جوانان نخبه کشور را آموزش داد.
مدیر سابق مدرسه علامه طباطبایی دوگنبدان که از مراکز آموزشی نخبه پرور کهگیلویه و بویراحمد است ،گفت: بر اساس بررسی های انجام شده بسیاری از دانش آموزان سال های پیشین این دبیرستان برای ادامه تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور مهاجرت کرده اند و بسیاری از آنها ماندگار شده اند.
داریوش محمودیان با اشاره به این نکته که تنها در سال تحصیلی جدید 21 نفر از دانش آموزش این دبیرستان در رشته های پزشکی و مهندسی دانشگاه های معتبر کشور پذیرفته شده اند افزود: این امر نیازمند آسیب شناسی جدی از سوی متخصصان است.
وی با یادآوری صرف هزینه های هنگفت برای باورشدن نبوغ نخبگان و بهره وری از دانش و خلاقیت این دانش آموزان و مهاجرت آنها افزود: تلاش برای پیشگیری از مهاجرت یک نخبه علمی خدمتی بزرگ به کشور و در واقع افزایش تولید ناخالص ملی است.
مدیر آموزش و پرورش گچساران گفت: آسیب فرار مغزها در مهاجرت نخبگان یک معضل اجتماعی جدی جهانی است و مربوط به یک کشور یا منطقه خاصی نیست و با آموزش در سنین مدرسه و برنامه ریزی بلندمدت می توان آن را به حداقل رسانید.
ظهیرالدین پورالحسینی افزود: فراهم کردن زمینه تحصیل نخبگان در داخل کشور، آماده کردن زمینه پژوهش و تحقیق برای این افراد و سپردن شغل های متناسب با علاقه و رشته تحصیلی آنها از دیگر راهکارهای کاهش این پدیده است.
یک استاد دانشگاه هم گفت: توجه و برنامه ریزی بر اساس مدیریت دانش بنیان و تجاری سازی دستاوردها و تولیدات علمی نخبگان راهکار مناسبی برای کاهش پدیده فرار مغزها و توسعه پایدار است.
حسن نوروزی افزود: نخبگان با مشاهده جوانان موفق و تبدیل تولیدات علمی آنها به تولیدات تجاری انگیزه ای برای ماندن در کشورهای بیگانه ندارند.
وی با اشاره به پیشرفت های خیره کننده کشور فنلاند در فاصله سال های یک هزار و 983 تا 2000 و ارتقای شاخص اقتصادی قابل توجه این کشور در فاصله این سال ها گفت: توجه به شرکت های دانش بنیانی مانند نوکیا و آی تی باعث ایجاد 200 هزار فرصت شغلی جدید در این کشور شد.
وی ابراز داشت: تجاری سازی علوم و فن آوری کسب شده از سوی نخبگان در داخل کشور که از طریق پیوند دانشگاه و صنعت امکان پذیر است راهگشای کنترل این پدیده اجتماعی است.
وی با اشاره به اهمیت اقتصاد دانش بنیان در کلان ترین چشم انداز اقتصادی ایران یعنی اقتصاد مقاومتی دانشگاه آزاد را نمونه موفقی از تولید علم با بهره وری از پتانسیل های بخش خصوصی ذکر کرد.
سرپرست دانشگاه آزاد گچساران گفت: انتشار 120 مقاله از نخبگان علمی این دانشگاه در مجلات بین المللی و حضور ده ها نفر از دانش آموختگان این دانشگاه در دانشگاه های معتبر کشور گواهی بر ظرفیت های نخبگان علمی این شهرستان است.
اسد الله ملک زاده افزود:وجود منابع سرشار نفت و گاز و آب از مواهب خدادادی گچساران می تواند زمینه ساز فعالیت نخبگان مستعد را فراهم کند بنابراین لزوم توجه به پژوهشگران بیش از پیش احساس می شود.
وی توسعه رشته های مختلف تحصیلات تکمیلی به ویژه در مقطع دکترا و تلاش برای جذب بودجه پژوهشی را از برنامه های این مرکز علمی برای حمایت از نخبگان با هدف پیشگیری از فرار مغزها ذکر کرد.
8143/566
5035883