سیاسی 20:03 - 29 دی 1395
به بهانه 29دی، روز هوای پاک:
قانون می گوید اگر خودرویی در کارخانجات خودروساز داخل تولید شود و به دست مصرف کننده برسد، باید با یک خودرو فرسوده خداحافظی کرد. امری که می بایست از سوی دولت رقم بخورد، اما به مانند مابقی قوانینی که دربالا رفت، از سوی دولت نادیده گرفته می شود.

سرویس جامعه مشرق - آلودگی هوا؛ معضلی که به یک اپیدمی رایج در کلانشهرهای کشور مبدل شده؛ گویا دیگر سخن گفتن از هوای پاک، به ویژه هوای پایتخت به یک رویا و آرزوی دست نیافتنی برای شهروندان تبدیل شده است. اما حقیقت آن است که آلودگی هوای پایتخت درد بی درمان نیست، اگر دستگاه های متولی به شکل شایسته ای عزم خود را برای انجام وظایف شان جزم کنند.

شهرداری تهران در این زمینه اقداماتی را صورت داده است. تا سال 68، 3 هزار و 500 هکتار کمربند فضای سبز انجام شد که امروز این میزان به 39 هزار و 100 هکتار رسیده است. شهرداری خارج از محدوده حریم شهر تهران نیز فعالیت داشته است. بدین صورت که در قسمت جاده جاجرود و سعید آباد جاجرود جنگل کاری انجام شده است. شاید این محدوده جزو شهر تهران نباشد، اما جزو اقلیم شهر تهران محسوب می شود و از سوی دیگر نیز توانسته از ساخت و سازهای غیرقانونی نیز جلوگیری کند.

از سوی دیگر گسترش سیستم حمل و نقل ریلی و استفاده از خودروهای هیبریدی در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران از دیگر اقداماتی است که در دستور کار شهرداری پایتخت قرار گرفته است. ترافیک و ضعف سیستم حمل و نقل عمومی به شکل جدی با امر آلودگی هوا پیوند خورده است و اگر برای تحقق بهبود حمل و نقل ریلی و به تبع آن رفع آلودگی هوای تهران، مساعدت، یاری و اجرای قانون از سوی دولت نباشد، تمام طرح ها و اقدامات ابتر خواهد ماند.

تجربه سال‌های اخیر نشان داده اگر تمام مدیران شهری، برنامه‌های خود را برای بهبود هوای شهر به اجرا بگذارند، اما دولت درصدد ایفای نقش خود در این ماجرا نباشد در نهایت آنچه عاید تهران می‌شود، مانند چند سال اخیر فشار مضاعف به شهروندان و نرسیدن به سطح مطلوب در رفع آلودگی هوا است.

عدم تخصیص بودجه 1.2 میلیاردلاری

گسترش حمل و نقل ریلی و خدمت رسانی بهینه در این بخش هم معضل ترافیک را حل می کند و هم به تبع آن آلودگی هوا از شهر رخت برخواهد بست. عدم تخصیص بودجه 1.2 میلیارد دلاری مصوب مجلس در سال 89 به شهرداری تهران جهت گسترش حمل و نقل ریلی یکی از آن موضوعاتی است که اگر توسط دولت مورد توجه قرار می گرفت بخش عظیمی از مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا از تهران رخت بر می بست. امروز در برخی خطوط معطلی مردم برای رسیدن قطار به 8 دقیقه و در خط سه به 15 دقیقه می رسد. بنا به گفته کارشناسان اگر این بودجه به خطوط ریلی تهران می رسید این انتظار به 4 دقیقه کاهش می یافت و 100 کیلومتر باقی مانده از متروی تهران نیز تکمیل می شد.

هر خوردوری وارداتی= خروج 4 خودوری فرسوده توسط دولت

وسایل نقلیه در شهر بزرگ تهران - اعم از موتور و خودرو - به تنهایی 80 درصد آلودگی هوا را تشکیل می دهند. این در حالیست که نقش خودروهای فرسوده در این امر بسیار پررنگ است. براساس مصوبات قانونی دولت می بایست به ازای ورود هر خودرو خارجی به کشور، 4 خوردوی فرسوده را از چرخه خارج کند. عوارض این مهم از مشتری اخذ می شود، اما عملیاتی کردن این مصوبه تا به امروز با بی تفاوتی دولتی ها روبرو شده است. موضوعی که مهماندار رئیس پلیس راهور ناجا نیز بر آن مهر تایید زده است. او می گوید فقط در سال 93، 300هزار خودرو وارد خیابان های پایتخت شد، اما از آن سو خودرو فرسوده ای از چرخه خارج نشد تا معضلات ترافیکی تهران و مسئله آلودگی هوا دوچندان شود.

هرخودروی تولید داخل= خروج یک خودروی فرسوده توسط دولت

قانون می گوید اگر خودرویی در کارخانجات خودروساز داخل تولید شود و به دست مصرف کننده برسد، باید با یک خودرو فرسوده خداحافظی کرد. امری که می بایست از سوی دولت رقم بخورد، اما به مانند مابقی قوانینی که دربالا رفت، از سوی دولت نادیده گرفته می شود.

نکته حائز اهیمت اینکه نقش دولت در ساماندهی حمل‌ونقل درون شهری پایتخت، قانون همه یا هیچ است. یعنی اگر مانند سال‌های گذشته نخواهد نقشی که قوانین و شرایط کشور برای وی نوشته‌اند ایفا کند کمیت ناگاون حمل‌ونقل درون شهری باز هم با مشکل مواجه خواهد بود. به هر حال تجربه سال‌های گذشته به گفته افندی زاده، رئیس مرکز مطالعات طرح جامع حمل ونقل و ترافیک نشان داده که شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند طرح جامع ترافیک را اجرایی و مشکلات پیش‌روی ترافیک و حمل‌ونقل پایتخت را برطرف کند. خصوصا اگر بنا باشد آنچه که قانون برایش در نظر گرفته نیز تخصیص پیدا نکند.

بنا به گفته چمران، رئیس شورای شهر متاسفانه وضعیت حاکم بر خیابان های تهران به گونه ای شده که دیگر ترافیک زحمت ایجاد نمی کند، بلکه زجرآور شده است؛ بدون تردید آلودگی هوا به این مهم ضریب قابل توجهی می دهد. اینکه تا چه زمانی مردم باید این شرایط را تحمل کنند، موضوعی است که پاسخ آن تنها در ید دولتی هاست، اینکه آیا بازی های سیاسی همچنان بازیگر نقش اول اجرایی شدن یا نشدن مصوبه هاست یا قانون حرف اول و آخر را خواهد زد.


8683579
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره ریز پرنده‌های منهدم شده در اصفهان نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با صدور پیامی از حمایت‌ها و پشتیبانی ملت ایران پس از عملیات پیروزمند «وعده صادق»، تشکر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ظهر امروز مراسم ختم پرویز داودی معاون اول دولت نهم برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی به صورت تلفنی گفتگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره «ریز پرنده» های منهدم شده در اصفهان نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره «ریز پرنده» های منهدم شده در اصفهان نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دومین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور در سال ۱۴۰۳ به ریاست سرلشکر محمد باقری و با حضور دیگر اعضا تشکیل شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آب و مواد غذایی مورد نیاز سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان توسط یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش از پایگاه شهید لشگری به این استان ارسال شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در ارمنستان درباره گفتگو‌های اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: مقامات ارمنستان ما را در ارتباط با این گفتگو‌ها مطلع کردند و گفتند توافقاتی که صورت گرفته در چارچوب اعلامیه آلماتی است، یعنی بر اساس مرز‌های بین المللی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است