استانی 00:13 - 03 مهر 1399

ناایمن بودن راه ارتباطی روستاها و شهر باوی/مطالبه ۱۲ هزار روستایی

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - کوثر کریمی: باوی یکی از شهرستان‌های استان خوزستان بوده که از دو بخش مرکزی و ویس با مرکزیت شهر ملاثانی تشکیل‌شده است. ۳۱ روستای مختلف از دهستان عنافچه (در توابع باوی) شهر با جمعیتی بیش از ۱۲ هزار نفر برای تردد از پل شناور ارتش استفاده می‌کنند که به‌طورمعمول از فصل پاییز و زمستان مشکلات تردد برای مردم نیز آغاز می‌شود.

اهالی روستاهای عنافچه در این فصل‌ها با هر بارندگی شاهد بالا آمدن رودخانه کارون در مقطع باوی هستند و از روی اجبار به‌جای پل شناور ارتش، از قایق استفاده می‌کنند. البته ناگفته نماند که جاده دیگری برای استفاده اهالی وجود دارد ولی جاده‌ای که مسیر ۵ دقیقه را ۶۰ دقیقه‌ای باید طی کنند!

پاییز از راه رسیده و غبار نگرانی بر چهره اهالی این روستاها نشسته و یک دلهره بزرگ در چشمانشان نقش بسته است. آن‌ها می‌دانند با گذشت بیش از پنج سال از تردد بر روی پل شناور بازهم باید قایقی فراهم ساخته باشند تا برای انجام کارهای روزانه خود به آب بزنند.

تنها راه ارتباطی بین روستا و نزدیک‌ترین شهرستان به آن پل شناوری است که روی رودخانه کارون نصب‌شده است. پلی که علاوه بر اینکه تا حدودی از دغدغه‌های ساکنان روستا برای تردد به مرکز شهرستان و رفع نیازشان کم کرد اما مشکلات و دردسرهای خاص خود را به همراه داشت و همچنان نگرانی‌های اهالی روستا برای رفع مشکل رفت‌وآمد آن‌ها بر جای خود باقی است.

شاید ساخت پل شناور روی رودخانه در سهولت تردد روستاییان از روستاهای عنافچه به مرکز شهرستان باوی نقش داشته باشد و از خطرات تردد با قایق از عرض رودخانه کم کند اما اتفاقاتی چون زیر آب رفتن پل شناور بر اثر بالا آمدن آب رودخانه یا حوادثی که بر اثر عبور و مرور از روی این پل، جان افراد را تهدید می‌کند، به همراه داشته است که این مسئله نیاز به ساخت پل ثابت با تمام نکات ایمنی و اصولی را نشان می‌دهد.

پس از کلنگ زنی پروژه ساخت پل ثابت روستای عنافچه در اسفند سال ۹۸ تاکنون مراحل ساخت این پل ثابت به دلایل مختلف روند بسیار کُندی را طی کرده است و مردم همچنان چشم انتظار تحقق وعده‌های مسئولان در این خصوص هستند.

مسئولان مثل فرزندان خود، به داد ما برسند

«ام سلیمه» یکی از زنان ساکن در روستا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: در حال حاضر پل شناور برای عبور بدون ماشین جواب می‌دهد ولی ترسمان از زمان شروع باران است که سطح رودخانه افزایش یابد و همین پل معلق را نیز از دست می‌دهیم.

وی در ادامه یادآور می‌شود: روزانه برای خرید خانه، مراجعه به پزشک یا درمانگاه و بسیاری از کارهای خود باید از طریق پل عبور کنیم و ای‌کاش مسئولان زودتر نسبت به ساخت پل ثابت اقدام کنند.

این بانوی روستایی بیان می‌کند: اگر پل شناور در فصل پاییز و زمستان زیرآب نرود و یا امکان تردد با خودرو را داشت، مردم به همین هم قانع بودند و دیگر نیازی به ساخت پل ثابت نیست ولی متأسفانه چند سال است که هنگام بارندگی و افزایش سطح آب رودخانه شاهد مشکلات بسیاری برای تردد هستیم.

«عامر» ۱۲ ساله مشغول بازی با دیگر دوستانش است می‌گوید: از وقتی کرونا آمده تدریس حضوری معلم هم کمتر شده ولی در ساعات مشخصی با برنامه‌ریزی درس می‌خوانم.

وی در مورد پل می‌گوید: دو سال پیش که سن کمتری داشتم، با کودکان از طریق قایق رودخانه را پشت سر گذاشته و به مدرسه می‌رفتیم و امیدوارم مسئولان با ما مثل فرزندان خود برخورد کنند و به داد ما برسند.

چفیه را روی سر خود محکم کرده و سمت پل شناور می‌آید، با گلایه می‌گوید: خیلی نگران امسال و بالا آمدن سطح آب رودخانه هستیم. نه‌تنها من بلکه دیگر خانواده‌ها نیز از آمدن پاییز ترس دارند که مبادا حادثه تلخ سال گذشته بار دیگر تکرار شود.

ابوحمید می‌گوید: مسئولان بارها به اینجا آمده و مشکلات پل شناور را دیده‌اند و فقط امیدوارم که قبل از بارش‌های پاییزی مشکل مردم در مورد این پل حل شود تا دیگر نگرانی در این زمینه نداشته باشیم.

تعویض یا ترمیم پل عنافچه

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: از همان روزهای اول انتخاب به‌عنوان نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس موضوع ساخت و شروع پروژه پل جدید را برای اهالی روستاهای عنافچه پیگیری و تاکنون سه بار هم شخصاً بازدید داشتم.

سید کریم حسینی ادامه می‌دهد: برای شروع این پروژه با استاندار خوزستان و مدیرکل راه و شهرسازی رایزنی شده و اعتباری را برای آن در نظر گرفتند. مرحله اول پروژه در حال انجام است که مستندات به‌صورت مبسوط جمع‌آوری و شمع کوبی آن‌هم انجام‌شده است.

وی عنوان می‌کند: به دنبال یک مرحله دیگر از پرداخت اعتبار برای ادامه کار هستیم و در حال حاضر پروژه فعال و اقدامات مربوط به ساخت پل ثابت در حال انجام است ولی نیاز به تزریق اعتبار جدید دارد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: از پل شناور هم دو بار بازدید داشتم و برای پیگیری ماشین‌رو شدن یا جایگزین شدن یک پل شناور ماشین‌رو دیگر نامه‌ای به ستاد نیروهای مسلح ارسال و آن‌ها جواب نامه را به فرمانده نیروی زمینی ارتش ارجاع دادند.

حسینی اضافه می‌کند: حدود سه هفته قبل نیز جلسه‌ای با امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش برگزار و ضمن پیگیری برای مکاتبات از آن‌ها درخواست داشتم تا با توجه به وضعیت شهرستان و اینکه پل تنها راه ارتباطی بین دو طرف شهرستان باوی است، این پل شناور فعلی تعویض و یا ترمیم شود.

وی یادآور می‌شود: متأسفانه پل فعلی فقط برای تردد به‌صورت پیاده تعبیه‌شده و از ارتش درخواست کردیم که امکان تردد خودروها را نیز فراهم کنند تا مردم ساکن روستاهای عنافچه امکان رفت‌وآمد داشته باشند چراکه آن‌ها برای خرید مایحتاج به شهر می‌روند و همچنین برای فصل مدارس و دیگر ترددها بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان بیان می‌کند: ارتش قول مساعد داده است و حتی یکی از امیران ارتش را برای این کار تعیین کرده که رابط باشد و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که تا برای سرعت بخشیدن به کار حساس‌تر شوند.

حسینی می‌گوید: آخرین پیگیری‌ها نیز برای این بوده است که هم پروژه پل ثابت تزریق اعتبار و هم پل شناور تبدیل به پل سواره شود.

پیشرفت ۱۰ تا ۱۲ درصدی پل عنافچه

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: پروژه پل عنافچه یکی از مطالبات جدی مردم این منطقه است که سال گذشته با حضور وزیر راه کلنگ زنی شد.

رضا رضایی با بیان اینکه کلنگ پل عنافچه به ملاثانی اسفند سال گذشته به زمین زده‌شده و تاکنون تنها بین ۱۰ تا ۱۲ درصد پیشرفت داشته است، ادامه می‌دهد: اجرای این پروژه باعث آسان شدن تردد و دسترسی بهتر به ۵۰ روستا می‌شود.

وی با عنوان اینکه اعتبار پیش‌بینی‌شده برای این پروژه بالغ‌بر ۴۸۸ میلیارد ریال است، بیان می‌کند: طول این مسیر ۴۲۷ متر و عرض آن نیز ۱۲.۵ متر است.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به اینکه باوجود کمبودهای اعتباری تلاش می‌شود تا پیش از آغاز فصل بارندگی عمده کارهای این پروژه انجام شود، تصریح می‌کند: احداث این پل سبب کاهش زمان و مصرف سوخت برای تردد اهالی این منطقه می‌شود.

تلاش برای تهیه یک پل شناور تازه

فرماندار باوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: کار ساخت پل ثابت شروع‌شده و در حال حاضر پروژه فعال است ولی ساخت آن حداقل دو تا سه سال زمان می‌برد.

منوچهر ورناصری اضافه می‌کند: ارتش هم اعتقاد دارد که این پل قدیمی و به خاطر فرسوده بودن امکان تردد خودرویی ندارد.

وی عنوان می‌کند: استاندار خوزستان و معاونت عمرانی پیگیر ساخت پل و یا جایگزین شدن یک پل موقت با امکان گذر خودرویی هستند ولی پل فعلی در صورت انجام تردد خودرویی بیم غرق شدن دارد.

فرماندار باوی تأکید می‌کند: همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا یک پل شناور تازه و با امکان عبور خودرو را برای مردم تهیه کنیم تا کار ساخت پل ثابت به اتمام برسد.

پل عنافچه پیشرفت فیزیکی خوبی نداشته است

بخشدار بخش مرکزی باوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه پل عنافچه پل TMT جنگی است که بعد از ترمیم از سوی ارتش نصب شد و امکان عبور ادوات جنگی از روی این پل قبل‌ترها وجود داشته است، اظهار می‌کند: با توجه به فرسودگی این پل، اگرچه تعمیر و تقویت‌شده است اما این ترس وجود دارد که به دلیل فرسودگی و سنگینی بار اتفاقی رخ دهد و به همین دلیل اجازه تردد خودرو ممنوع است.

محمود ساعدی می‌افزاید: استانداری خوزستان، فرمانداری باوی و بخشداری همراه با سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس پیگیر حل این مشکل هستند.

وی با بیان اینکه بعد از ارتش با سپاه نیز صحبت‌هایی را در این خصوص داشتیم تا شاید یک پل ماشین‌رو موقت برای مردم نصب شود، عنوان می‌کند: همچنین با پیگیری‌هایی که نماینده مردم در مجلس با فرمانده نیروی زمینی داشته است، آن‌ها نیز قول مساعد برای تحقق این مهم داده‌اند اما تاکنون هیچ کاری انجام‌نشده است.

بخشدار بخش مرکزی باوی با اشاره به اینکه ۳۱ روستا با جمعیتی بالغ‌بر ۱۲ هزار نفر، ساکن روستاهای عنافچه از توابع شهرستان باوی هستند که از این پل استفاده می‌کنند، یادآور می‌شود: سال گذشته برای دانش آموزان اتوبوس و مینی‌بوس تدارک دیده شد اما به دلیل اینکه جاده شیبان و کمربندی را دور بزنند، مسیر آن‌ها ۵۰ تا ۶۰ دقیقه دورتر می‌شد، حاضر شدند خطرات احتمالی را به جان خریده و به‌وسیله قایق از رودخانه کارون بزرگ عبور کنند.

ساعدی با اشاره به اینکه اگر پل ساخته شود، زمان عبور با ماشین پنج دقیقه می‌شود، می‌گوید: اگرچه فعالیت در پروژه این پل شبانه‌روزی انجام می‌شود اما بااین‌حال تاکنون پیشرفت فیزیکی خوبی نداشته است.

وی با عنوان اینکه اعتبار ساخت پل بالغ‌بر ۵۰ میلیارد تومان است، بیان می‌کند: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد آهن‌آلات و میلگرد خریداری و در محل ساخت پل دپو شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حال پس از اتفاقات پیش‌آمده در سال‌های گذشته و ناامنی‌های موجود بر سر راه تردد اهالی روستاهای عنافچه تا شهرستان باوی از طریق قایق یا حتی پل شناوری که به‌صورت موقت تا زمان ساخت پل ثابت بر روی رودخانه بسته‌شده است، آنچه ضروری به نظر می‌رسد، سرعت عمل بیشتر برای اتمام مراحل ساخت پل ثابت و افتتاح هرچه زودتر آن است تا اهالی روستا دیگر اضطراب و استرس حوادث خطرساز جانی را برای خود و فرزندانشان در زمان عبور از پل شناور مذکور نداشته باشند.

اکنون و پس از اعلام خبر تخصیص اعتبار لازم از سوی وزارت راه و شهرسازی توسط نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، چشم امیدها به اتمام این پروژه مهم دوخته‌شده است.

باید در مورد چنین پروژه‌هایی که پای جان انسان‌ها و وضعیت زندگی آن‌ها در میان است، از روندهای طبیعی و قانونی سرعت عمل بیشتری به خرج داد تا از تلفات ناشی از تأخیر ساخت آن‌ها کاسته شود.


10731444
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است