اقتصادی 08:00 - 11 تیر 1395
برخی کارشناسان معتقدند که تک نرخی شدن بنزین بهانه مناسبی برای حذف کارت سوخت نیست اما برخی بر این باورند که معایب این کارت بر محاسن آن می چربد و باید از دور خارج شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هدفمندی مصرف سوخت در کشور از تیر ماه۸۶ با اجرای سهمیه‌بندی آغاز شد، طرحی که در آن تمامی خودروها مجهز به کارت هوشمند سوخت شدند؛،اما این طرح با تک‌نرخی شدن بنزین در سوم خرداد ۹۴عملا متوقف شد و کارت‌های سوختی که میلیاردها تومان بابت طراحی و تولید آن هزینه‌ شده بود به همین سادگی به فراموشی سپرده شد.


در این میان بعضی کارشناسان معتقدند که تک نرخی شدن بنزین بهانه مناسبی برای حذف کارت سوخت نیست چرا که مکانیسم کارت سوخت بر اساس عرضه بنزین به صورت سهمیه‌بندی بوده و عرضه بنزین چند نرخی در پایه و اساس آن مطرح نبوده است.



این درحالی است که برخی دیگر معتقدند که معایب کارت سوخت بر محاسن آن می چربد چراکه طولانی شدن زمان سوخت گیری،ایجاد رانت و فساد به سبب برخورداری از سهمیه ، هزینه زیاد و... از عواملی هستند که استفاده از آن را با چالش های جدی مواجه کرده است.



***برقراری عدالت در گرو استفاده از کارت های سوخت



احمد توکلی،نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:کارت سوخت عامل شفافیت عرضه بنزین است و کسانی که در اجرای این طرح سنگ اندازی می کنند، به دنبال منافع خود هستند چراکه شفافیت آماری مانعی برای رسیدن به اهداف آن ها است .



وی با اشاره به اینکه باید بین نحوه استفاده افراد از امکانات عمومی تفاوت قائل شد، افزود: دولت باید در زمینه شفاف سازی آماری و تدوین برنامه مناسب در میزان و قیمت سوخت سهمیه ای و غیر سهمیه ای توجه بیشتری داشته باشد.



این نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس آمار، عرضه بنزین با کارت سوخت در طول هشت سال به میزان 100 میلیارد دلار جلوی قاچاق سوخت را گرفت.



***نظام هدفمندی یارانه ها بی خاصیت شد



جلیل سالاری مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز درگفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت:توزیع بنزین بدون کارت و تداوم تک نرخی بودن آن نظام هدفمندی را بی خاصیت و شرایط افزایش واردات بنزین را مهیا می کند.



وی یادآور شد:عرضه بنزین با این شیوه عدالت محور نیست و باید جلوی کسانی که بی رویه سوخت مصرف می کنند، گرفته شود.



سالاری با انتقاد از سیاست هایی که مانع حضور مستقیم تولید کنندگان سوخت در عرضه آن می شود، گفت: ساختار زنجیره سوخت در بحث سهمیه بندی باید اصلاح شود و به تولید کنندگان اجازه ورود مستقیم به بازار عرضه داده شود.



مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی افزود: در اکثر کشورهای توسعه یافته،تولید کنندگان سوخت در بازار عرضه حضور دارند اما در کشور ما ساختار عرضه بسیار سنتی و دست پالایشگاه ها بسته است،که این همین امر زمینه افزایش تعداد دلالان سوخت و به هدر رفتن  بیت المال را فراهم میکند.





***تمرکز بر مالیات به جای سهمیه بندی سوخت



حسن مرادی استاد حقوق و انرژی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار داشت:کارت سوخت یک تلاش گسترده در یک مقیاس وسیع بود که تجارب ارزنده ای  به همراه داشت و سبب تنظیم میزان مصرف بنزین شد.



وی در رابطه با ادامه روند استفاده ازکارت های سوخت اظهار داشت:در حال حاضر با توجه به یکسانی قیمت سوخت،ضرورتی در استفاده از این کارت ها دیده نمی شود.

 

مرادی با اشاره به اینکه اعمال مجدد سهمیه بندی به معنی ایجاد رانت و فساد در این زمینه خواهد شد،تاکید کرد:در کشورهای توسعه یافته برای ایجاد عدالت در زمینه مصرف سوخت،به جای سهمیه بندی بر روی مالیات تمرکز بیشتری می کنند یعنی خودروهای لوکس و گران قیمت تر که حجم موتور بالاتری نیز دارند باید مالیات بیشتری بپردازند.



این کارشناس اقتصادی در خصوص سایر اقدامات برای کنترل میزان مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق آن،گفت:مهمترین حربه ای که دولت می تواند به وسیله آن از قاچاق سوخت جلوگیری کند قیمت است،به طوری که اگر قیمت سوخت با سایر کشور های هم جوار تناسب داشته باشد،قاچاق آن به طرز چشمگیری کاهش می یابد.



وی ادامه داد:دولت همچنین میتواند با حمایت از تولید و واردات خودرو های هیبریدی، موتور سیکلت های برقی و سایر وسائل نقلیه مشابه، و پرداخت یارانه در این حوزه،الگوی مصرف سوخت جامعه را تغییر داده و موجبات صرفه جویی گسترده  در زمینه سوخت فراهم آورد.





انتهای پیام/


8002271
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» برای نخستین بار در حوزه صدور تجهیزات پیشرفته پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست به پروژه‌های فراسرزمینی و دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی نفت‌کوره واحد‌های پالایشی گام برداشته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور سازمان جنگل گفت: براساس آمار سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۲۲ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و همچنین پروژه‌های مسکن ملی در شهر جدیدپردیس خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با نوسازی و بازسازی یک فروند هواپیمایی بویینگ ۷۳۷ به دست متخصصان ایرانی روزانه یک هزار و ۲۰۰ صندلی به چرخه هوایی کشور اضافه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر نیرو گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک خانگی طی دو سال گذشته به کنتور‌های هوشمند متصل شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل سازمان سرمایه گذاری خارجی گفت: ۵ میلیارد و ۵۳۱ میلیارد دلار در سال گذشته سرمایه گذاری مصوب و خارجی داشته ایم که طی سال‌های گذشته با پایش‌های صورت گرفته این میزان افزایش یافته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور گفت: ایجاد فضای کسب‌وکار برای سازندگان بخش خصوصی و مردم در بخش مسکن برای تحقق شعار امسال بسیار حائز اهمیت است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است