استانی 13:47 - 23 مرداد 1399
مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری قم
ایسنا/قم مدیر کل امور سیاسی و انتخابات استانداری قم بیان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی به عنوان مراکز اصلی تولید فکر و اندیشه و تربیت کننده نیروهای متعهد و متخصص ، زمینه ساز پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور هستند که امروزه دانشگاه ها باید علاوه بر کارویژه های سابق خود، در راستای رفع چالش ها و نیازهای جامعه گام بردارند.

دانشگاه ها باید در راستای رفع چالش ها و نیازهای جامعه گام بردارند

مرتضی بابایی در گفت و گو با ایسناقم گفت: قم شهری بین‌المللی است ودر آموزه های دینی یکی از ویژگی های آن انتشار علم به سایر سرزمین ها ذکر شده است بر همین اساس چشم‌انداز قم را می توان تاثیر گذاری فرهنگی و نقش آفرین بودن آن  در تولید علم وپژوهش در سطح بین‌المللی دانست.

دبیر کمیسیون دانشجویی استان گفت: برخورداری شهر قم از جاذبه های مذهبی مانند حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران این شهر را به یکی از مهم ترین محورهای گردشگری مذهبی و زیارتی کشور تبدیل کرده است.

بایایی در ادامه افزود: قم درطول تاریخ،  پایگاه تشییع  بوده و امروز به عنوان کانون ومنبع تولید، گسترش و نشر  فرهنگ،علوم و معارف دینی وتفکر شیعی در سطح ملی وبین المللی و مرکز مرجعیت شیعه شناخته شده است.

مدیر کل امور سیاسی و انتخابات استانداری با اشاره به جایگاه علمی قم گفت: حضور هزاران نفر از عالمان و مجتهدان و همچنین شیفتگان و تشنگان علم و معرفت از اقصی نقاط کشور و از بیش از صد کشور جهان، حضور سالانه میلیون ها نفر زائر و گردشگر دینی و مذهبی و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از اقصی نقاط عالم، وجود مدارس علمیه و گنجینه‌های مذهبی‌، تاریخی ، اماکن و بقاع متعدد مقدسه، فعالیت 31 مرکز آموزش عالی با بیش از 70 هزار دانشجو ، موقعیت خاص جغرافیائی با قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی 17 استان کشور ، داشتن رتبه دوم  کشوری در زمینه چاپ و نشر،  فعالیت ۲هزار و ۲۳۱ واحد صنعتی و صنایع معدنی،  هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود از جمله دیگرظرفیت های ویژه قم است.

وی در ادامه در خصوص زیر ساخت های تاریخی-فرهنگی قم تصریح کرد: با نگاهی به این ظرفیت ها می توان نتیجه گرفت در صورت برنامه ریزی درست و بهبود زیرساخت های اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین استفاده بهینه از جاذبه های مذهبی، تاریخی و فرهنگی ؛ زمینه پیشرفت و نقش آفرینی قم در عرصه بین الملل بیش از پیش فراهم است.

بابایی در ادامه بیان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی  به عنوان مراکز اصلی تولید فکر و اندیشه و تربیت کننده نیروهای متعهد و متخصص ، زمینه ساز پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور هستند که  امروزه دانشگاه ها باید علاوه بر کارویژه های سابق خود، در راستای رفع چالش ها و نیازهای جامعه گام بردارند.

استاد دانشگاه عنوان کرد: دانشگاه باید پیوند ساختاری و ارگانیک خود را با جامعه و دولت تقویت کند و ظرفیت‌ های خود را در راستای حل مسائل و مشکلات جامعه به کار گیرد و یکی از مهم ‌ترین زمینه‌ های ایفای چنین نقشی مشارکت دانشگاه‌ ها در فرایندهای تصمیم سازی است.

وی با بیا اینکه در بحث تولید محصولات علمی به صورت نظری در وضعیت خوبی قرار داریم، تصریح کرد: درباره عملیاتی شدن ایده ها موفقیت چندانی را شاهد نبودیم و دانشگاه همواره در معرض این پرسش قرار دارد که روابط و مناسباتش را با نهادهای مختلف  اجتماعی چگونه تنظیم می ‌کند و چه خدمتی را ارائه می ‌کند.

بابایی ادامه داد: در دهه های اخیر ‏در ادبیات سیاست خارجی  موضوعی با عنوان  « دیپلماسی علم و فناوری » ، مطرح گردیده است که دیپلماسی در ادبیات علوم سیاسی و روابط بین الملل به معنای، ” فن پیشبرد و اجرای سیاست ‏خارجی از طرق مسالمت آمیز است” و امروزه کشورهائی در عرصه بین الملل می تواند تاثیر گذار باشند که در زمینه علم و فناوری جایگاه مناسبی داشته باشند.

وی پایان تصریح کرد: اهتمام نسبت  به دیپلماسی علمی  با توجه به مزیت ها و تجربیات موفق آن، در  تسهیل دستیابی به اهداف و منافع ملی یک ضرورت است و قم می بایست در این زمینه در کشور پیرو باشد.

انتهای پیام


10665571
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است