علمی فناوری 02:23 - 26 مهر 1397
در قالب یک پژوهش دانشگاهی انجام شد
در قالب یک پژوهش دانشگاهی که با همکاری مشترک مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده، مؤلفه‌­های تأثیر­گذار فضای مجازی بر توسعه ورزش بررسی و شناسایی شد.

بررسی مؤلفه­‌های تأثیر­گذار فضای مجازی بر توسعه ورزش

به گزارش ایسنا، در بخشی از مقاله "مؤلفه ­های تأثیر­گذار فضای مجازی بر توسعه ورزش"، آمده است: در عصر حاضر، ورزش به‌عنوان یک ابزار چندبعدی با تأثیرات گسترده، جایگاه و نقش ارزشمند خود را در اقتصاد، سلامتی افراد، گذران اوقات فراغت سالم و بانشاط و لذت‌بخش، در آموزش‌وپرورش مردم به‌ویژه نسل نوجوان و جوان، در ایجاد روابط اجتماعی بین مردم، در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و مفاسد اجتماعی و انحرافات اخلاقی رو به گسترش در جامعه و کاربردهای عدیده دیگر، متجلی کرده است.

در سند جامع توسعه ورزش کشور مؤلفه‌هایی مانند منابع مالی، نیروی انسانی، فرهنگ، محیط حقوقی، علم ورزش، سازمان‌های ورزشی، تأسیسات و تجهیزات برای توسعه ورزش در نظر گرفته‌شده و از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی (ICT) مانند اینترنت در زندگی بشر سهمی بسزا داشته، به‌گونه‌ای که تغییرات بنیادین ناشی از ظهور این تکنولوژی را نمی‌توان نادیده گرفت.

در بخشی از این مقاله علمی آمده است: میزان رشد جمعیت مجازی جهان از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۸۰۱ درصد بوده و هم‌اکنون نیمی از جمعیت جهان از فضای مجازی استفاده می‌کنند، فضاهای مجازی نسل جدیدی از فضاهای روابط اجتماعی هستند که باوجود عمر کوتاه، به­‌خوبی در زندگی مردم جابازکرده‌اند. به‌گونه‌ای که روزانه نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده می­کنند.

در بخش دیگری از این مقاله با اشاره به ارتباط فضای مجازی با توسعه ورزش، آمده است: بیش از ۶۵ درصد جوانانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می­‌کنند معتقدند، رسانه اجتماعی به‌طور شایانی در میان صنایع و به‌ویژه در صنعت ورزش در حال رشد است و سازمان‌های ورزشی نیز در حال حاضر در حال افزایش رسانه‌های ورزشی به‌وسیله‌ی فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و دیگر اپلیکیشن­‌ها هستند.

این در حالی است که در برنامه پنجم توسعه، فضای مجازی و فناوری اطلاعات به‌عنوان فضایی برای بهره‌وری اقتصادی و اجتماعی موردتوجه قرارگرفته، ازاین‌رو با توجه به اهمیت فضای مجازی در توسعه­ جوامع و نقش انکارناپذیر فضای مجازی در شکل­‌دهی و جهت­‌دهی باورها، رویکردها و نگرش افراد جامعه؛ و از سوی دیگر نیاز به گسترش و توسعه ورزش در کشور به جهت تأثیر آن در حیطه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سلامت و ...، پژوهش حاضر باهدف شناسایی مؤلفه‌های اثرگذار فضای مجازی بر توسعه­ ورزش انجام‌شده است.

 این مطالعه مبتنی بر رویکردی کیفی و به روش مصاحبه  با مشارکت ۳۵ نفر از خبرگان و صاحب‌نظران حوزه ورزش به روش نمونه‌گیری هدفمند با انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته و تحلیل داده‌ها به روش تحلیل محتوا و با استفاده از کدگذاری باز و کدگذاری محوری انجام شد و پس از تحلیل محتوای مصاحبه‌ها درنهایت ۵ مؤلفه اصلی تأثیرگذار فضای مجازی بر توسعه ورزش شامل اطلاع‌رسانی، آموزش، شبکه ارتباطی، فرهنگ‌سازی، انگیزه  و ۲۰ خرده طبقه شناسایی شد. به‌گونه‌ای که این یافته‌ها می‌تواند اطلاعات لازم جهت برنامه‌ریزی و استفاده مناسب از ظرفیت‌های فضای مجازی برای توسعه ورزش در کشور را فراهم کند.

 به‌عنوان نمونه اغلب مخاطبان مورد مصاحبه در این پژوهش اذعان داشتند که اطلاع‌رسانی درزمینهٔ ورزش و علم تربیت‌بدنی از بسیاری جنبه­‌ها می­‌تواند سبب تسهیل در ارتباطات، تبلیغات ورزشی و ارتقاء سلامت مردم شود.

همچنین آگاهی درزمینهٔ بیماری‌های ناشی از فقر حرکتی و ارتقای سلامت یکی دیگر از نقاط موردتوجه در فضای مجازی برای توسعه ورزش است.

همچنین یکی دیگر از مؤلفه‌های فضای مجازی در توسعه ورزش، آموزش است. آموزش اصول، مبانی و تئوری­‌های تربیت‌بدنی با استفاده از فضای مجازی می­‌تواند تأثیر فراوانی بگذارد، اما جایگزینی آن در مبانی عملی موجب کم‌تحرکی بیشتر خواهد شد. در کل فضای مجازی در همه رشته­‌ها و اصناف به رشد و توسعه آن کمک می‌کند.

بر اساس نتایج این پژوهش، شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از ظرفیت‌های فضای مجازی است، به‌گونه‌ای که شبکه‌های اجتماعی با ایجاد شبکه ارتباطی میان کاربران اینترنت، ارتباطات را تقویت می‌کند.

همچنین در این مقاله تأکید شده که ایجاد کانون‌ها و شبکه‌های ارتباطی در فضای مجازی؛ منجر به احساس تعلق، انسجام و اطلاع‌رسانی صحیح، تبادل اطلاعات، انگیزه و مشترکات ورزشی می‌شود، لذا می‌­توان از فضای مجازی به­‌عنوان ابزاری مهم در توسعه‌ی ورزش دانشگاهی و ایجاد ساختارهای جدید ورزشی استفاده کرد.

به‌عبارت‌دیگر می­‌توان در سطح دانشگاه­‌ها بین گروه­‌های مختلف دانشجویی، کارمندی، اعضای هیئت‌علمی و حتی خانواده­‌های آن‌ها به‌منظور ترغیب و تشویق در مشارکت­‌های ورزشی و ارتقای سطح سلامت، پایگاه­‌های ورزشی تخصصی با موضوعات و علاقه‌مندی افراد زیر نظر کارشناسان ورزشی در شبکه­‌های اجتماعی یا صفحات اختصاصی وب‌سایت‌های دانشگاهی ایجاد کرد و برای تشویق افراد در این مجامع امتیازها و نقاط مثبت استفاده از این فضا را تعریف کرد.

بر اساس این گزارش، در مؤلفه فرهنگ‌سازی نیز بسیاری از مصاحبه‌شوندگان بر فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی برای ایجاد فرهنگ ورزش در سطح عمومی تأکید داشته و معتقد بودند با استفاده از فضاهای مجازی می‌توان الگوسازی ورزشی کرد. البته باید سعی شود در استفاده از فضای مجازی بومی‌سازی کرد؛ یعنی متناسب با آداب، اخلاق و فرهنگ کشور خود، تکنولوژی­‌های جدید را در اختیار مصرف‌کنندگان قرارداد. لذا فضای مجازی باقابلیت گسترش فرهنگ ورزش همگانی موجب تغییر فرهنگ و رفتار در دانشگاهیان خواهد شد.

در رابطه با مؤلفه‌ی انگیزه و علاقه، برخی از مصاحبه‌شوندگان اظهار داشتند که برانگیختن حس رقابت و ایجاد انگیزه جهت سوگیری به ورزش با استفاده از فضای مجازی میسر است. به‌گونه‌ای که حضور در فضای مجازی نوعی احساس لذت و خشنودی در کاربران به وجود می‌آورد.

هدف از پژوهش حاضر شناسایی نحوه تأثیر­گذاری فضای مجازی بر توسعه ورزش بود و نتایج نشان داد که فضای مجازی به‌واسطه مؤلفه­‌ها و قابلیت­‌هایی همچون اطلاع‌رسانی، آموزش، برقراری شبکه ارتباطی، فرهنگ­سازی و ایجاد انگیزه و علاقه موجب توسعه ورزش می­‌شود. لذا صاحب‌نظران ورزشی به‌کارگیری فضای مجازی را با استفاده از عوامل تأثیرگذاری چون آموزش و به‌کارگیری تکنولوژی­‌های نوین، ایجاد علاقه و انگیزه در راستای جلب مخاطبان به سمت ورزش، ایجاد شبکه ارتباطی و کانون­‌ها و پایگاه­‌های ورزشی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات و درنهایت گسترش و اشاعه فرهنگ ورزش در سطح جامعه را به‌عنوان کاربردی‌ترین برگ خریدهای به‌کارگیری فضای مجازی در توسعه ورزش معرفی کردند.

 این مقاله که درAsian Journal of Sports Medicine منتشر شده، توسط دکتر نبی مطلبی، دکتر کامران باقری لنکرانی، سیده کاملیا داود زاده، بهاره کاشانی موحد، دکتر سمیه برجعلی­لو، دکتر علیرضا بهرامی، دکتر حسین نیک فرجاد و مهدی عنبری تهیه شده است.

انتهای پیام


9946188
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل متا اعلام کرد: که غول فناوری هنوز سال‌ها با کسب درآمد از هوش مصنوعی فاصله دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی هنر و همچنین گروه آزمایشی زبان‌های خارجه راس ساعت ۱۴:۳۰ آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که ساخت یک خانه تک طبقه به روش سنتی ممکن است چند ماه طول بکشد، اما بزرگترین چاپگر سه بعدی جهان که توسط مهندسان دانشگاه مین (Maine) ساخته شده است، می‌تواند این پروژه را در کمتر از چهار روز به پایان برساند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ روی ویژگی‌های هوش مصنوعی سلامتی‌محور حلقه‌ی هوشمند خود تمرکز ویژه‌ای خواهد داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به گزارش وبگاه خبری Reuters، مدیر اجرایی تیک‌تاک امید دارد در چالشی قانونی برای ادامه حیات و فعالیت در ایالات متحده، برابر دولت آمریکا پیروز شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کاربران تردز از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون افزایش کاربر داشته است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است