به گزارش خبرنگار ایسنا، حوضچه جدید بندر انزلی که با سرمایه گذاری 122 میلیارد تومانی به افتتاح رسیده در چارچوب سه طرح کلان توسعه ای وزارت راه برای این بندر جای میگیرد و با هدف محوریت دادن به این بندر قدیمی در بین حوزه های ترانزیتی خزر پیگیری
میشود.
هرچند طبق اعلام رییس سازمان بنادر ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر انزلی در سالهای پس از انقلاب سه برابر شده اما هدف اصلی افزایش هفت میلیون تنی ظرفیت این بندر و رساندن عدد فعلی به 10 میلیون تن براورد می شود.
سعیدنژاد علت اصلی توجه این گونه به بندر انزلی را موقعیت خاص و منحصر به فرد این بندر در قیاس با دیگر بنادر حوزه خزر اعلام کرده است. موقعیت ترانزیتی خاص بندرانزلی در قیاس با دیگر بنادر حاشیه خزر و ارتباط آن با کشورهای همسایه این دریا در کنار نزدیکی این بندر با تهران باعث شده انزلی در فهرست سرمایه گذاریهای توسعه محور جایگاهی قابل توجه داشته باشد.
با وجود این ویژگیها اما محدودیت ارتباط همسایگان خزر با دریای آزاد باعث شده اهمیت حمل و نقل ترکیبی در این مناطق بسیار بالاتر از دیگر نقاط دریایی باشد.
با وجود قدمت بالای بندر انزلی اما هنوز امکان اتصال این منطقه به شبکه اصلی راه آهن کشور فراهم نشده و این موضوع قدری ارتباط انزلی را دیگر نقاط کشور تک محوری کرده است.
البته رییس سازمان بنادر از حل شدن این مشکل در آینده نزدیک خبر داده و گفته برنامه ریزی برای پایان دادن به این محدودیت از 12 سال پیش آغاز شده و با پیگیریهای صورت گرفته در دولت یازدهم راه آهن قزوین - انزلی - آستارا در دست پیگیری قرار دارد.
در سالهای گذشته ایران تلاش کرده با نگاهی دوباره به ظرفیتهای موجود در دریای خزر حساب ویژه ای برروی این منطقه باز کند و در کنار انزلی و نوشهر، استفاده از توان بالقوه بندر امیرآباد در آبهای شرقی دریای مازندران را نیز در دستور کار خود قرار داده است.
با توجه به برنامه ریزی برای فعال کردن پنج اسکله جدید در بنادر ایران و البته افزایش نقش کشور در ترانزیت منطقه احتمالا روی بنادر شمالی نیز حساب ویژه ای باز خواهد شد و در صورت افزایش تبادلات اقتصادی با روسیه، این انزلی خواهد بود که بار دیگر نقشی محوری در این عرصه بازی می کند.
انتهای پیام
6978970