فرهنگی‌هنری 15:17 - 06 اسفند 1396
در مرکز آرشیو فیلم آنتولوژی آمریکا
آثار مهرداد اسکویی در مرکز جهانی آرشیو فیلم آنتولوژی آمریکا مرور می شود.

مستندهای مهرداد اسکویی در آمریکا مرور می‌شود/ واکنش منتقدان

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه‌ای از آثار مهرداد اسکویی کارگردان سینمای مستند در مرکز بین‌المللی آرشیو فیلم آنتولوژی آمریکا مرور می شود.

مجله ویلج وُیس در تاریخ ۲۲ فوریه درباره این اسکویی، فیلمسازی وی و همچنین برنامه ای که در آمریکا برگزار می شود، نوشته است: «مهرداد اسکویی در پانزده سالگی هنگامی که پدرش سه بار دچار ورشکستگی شد تصمیم داشت خودش را غرق کند تا با توجه به شرایط اقتصادی خانواده به اصطلاح یک نان خور کمتر شده باشد، اما پیش از آنکه اقدام به خودکشی کند در عمق ساحل دریای خزر به ناگاه چیزی دید که تصمیمش را تغییر داد.

حالا اسکویی فیلمساز مطرحی است که بیش از ۲ دهه از عمر حرفه ای اش را صرف کشف و شناخت جهانِ اطرافش کرده است. فیلم های مهرداد اسکویی تصویر جامعی از جهان بینی یک کارگردان را در موزه ای در آمریکای شمالی به تصویر می کشند؛ سه گانه ای که به ویژه در زمره ضروری ترین فیلم هایی است که باید توسط همگان دیده شود.

«رویاهای دم صبح» جدیدترین و بلندترین ساخته اسکویی حول محور زندگی دختران نوجوانی می چرخد که در کانون اصلاح و تربیت تهران زندگی می کنند، دخترانی که اغلب در بستر خانوادگی شان، آزار، فقر و اعتیاد را تجربه کرده اند، بعضی هایشان بچه دارند یا به جرم استعمال یا فروش مواد مخدر دستگیر شده اند اما در این مرکز همچون یک گروه اجتماعی متحد با هم درددل می کنند، تجربه هایِ زیسته شان را به اشتراک می گذارند، بازی می کنند و می رقصند و در یک کلام زندگی می کنند.

پیش از فیلم «رویاهای دم صبح»، اسکویی ۲ فیلم قبلی از این سه گانه را به نام های «همیشه برای آزادی دیر است» در سال ۲۰۰۷ و «آخرین روزهای زمستان» در سال ۲۰۱۱ را با محوریت پسرانِ ساکن کانون اصلاح و تربیت کارگردانی کرده بود.

به گفته اسکویی، وی در حین ساخت فیلم «آخرین روزهای زمستان» بوده است که یک روز به طور اتفاقی با دیدن ۲ دختر معصوم که به آنها دستبند زده شده بود در بخش دیگری از ساختمان کانون، توجهش به این گروه اجتماعی جلب می شود و ایده فیلمی با محتوای دختران ساکن در کانون به ذهنش می رسد.

داستان زندگی هر کودکی که مقابل دوربین اسکویی روایت می شود گویی بین تمایل به نابودشدگی و بقا سردرگم است. نوجوان هایی که از تجربه های آزار، دزدی و حتی قتل هایشان با چشم هایی خونسرد و گاه اشکبار پرده برمی‌دارند. بچه هایی که اسکویی آنها را در حال  فوتبال، اسب سواری و حتی داد زدن و دعواهایشان به تصویر می کشد در حالی که توامان سرشار از زندگی و عاری از هرنوع امیدی اند.

اغلب موضوعاتی که اسکویی در این سه گانه از کودکان به تصویر می کشد دربردارنده وجوهی مشترکند، گروهی از بچه ها که در یک محوطه مشخص گرد آمده اند و در برابر دوربین حرف می زنند اما دختران حاضر در فیلم با شخصیت های پسران تا حدودی متفاوتند. در نگاه این دخترانِ آسیب دیده، حتی تجربه چندماه زندگی در کانون ناراحت کننده است، شرم، خشونت و پس زدگی از طرف اجتماع چشم اندازی است که آنها از پس دیوارهای کانون درمورد آینده شان دارند. پسران اما علی رغم تمام رنج ها به زندگی پس از آزادی خوشبین ترند و امیدوارتر.

اما در هر سه فیلم، واقعیات جاری زندگی این گروه از خلال گفتگوی اسکویی با کودکان آشکار می شود و این ماحصل چیزی نیست جز تعامل مثبت، صمیمانه و توام با عشق و احترام او با این کودکان، چنانکه او را «عمو مهرداد» خطاب می کنند. همان چیزی که در مخاطب حس همدردی و تحسین را برمی انگیزاند و توجه بیننده را به زندگی زیسته این کودکان در پس دیوارهای کانون جلب می کند.»

همچنین استیو اریکسون که جزو حلقه منتقدان نیویورک است و مسئولیت انتخاب فیلم‌های اسکویی را برای نمایش در آرشیو فیلم آنتولوژی بر عهده داشته در معرفی‌نامه‌ای برای آنها نوشته است.

در  متن او، مستندهای اسکویی آثاری بین کارهای غیرداستانی فردریک وایزمن و عباس کیارستمی توصیف شده است.

این برنامه از ۲۳ تا ۲۸ فوریه برگزار می شود که «رویاهای دم صبح» ۲۳ و ۲۶ فوریه، «از پس برقع» ۲۳ و ۲۶ فوریه، «دماغ به سبک ایرانی» ۲۴ و ۲۵ فوریه، «همیشه برای آزادی دیر است» و «آخرین روزهای زمستان» ۲۴ و ۲۸ فوریه و همه آثار کوتاه مستند مهرداد اسکویی ۲۵ و ۲۸ فوریه به نمایش در می آید.

همچنین قرار است امروز ۶ اسفندماه گادفری چشایر منتقد نامدار فیلم، روزنامه نگار و فیلمساز ساکن نیویورک درباره آثار مهرداد اسکویی صحبت کند.

این برنامه در نظر دارد سینماگران مهم ایرانی را که در آمریکایی شمالی شناخته شده نیستند و یک ربع قرن سابقه فیلمسازی دارند، مطرح کند از همین رو قرار است این برنامه ادامه داشته باشد و در پروژه بعدی به مرور آثار کیانوش عیاری بپردازد.


9691379
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد سینما گفت: اکبر خواجوی با «پدرسالار» و اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شدند و همانطور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی می‌کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش نخست یادداشت کوتاهی از محمّدکاظم کاظمی، شاعر اهل افغانستان درباره هم‌وطن خویش، مهران پوپل آمده و در ادامه، چند شعر از پوپل، پدیده شعر افغانستان را مرور خواهیم کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هفتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی به شکر عملی و رابطه قناعت و شکر خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نورالدین خانزاده در فضل جدید سریال «نون‌.خ» روایت متفاوتی از مجموعه مختارنامه را مطرح کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) از سوی شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی به عنوان «روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» گرامی داشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام قائمی‌نیا گفت: باید اطلاعاتی که از هوش مصنوعی به دست می‌آید، اعتبارسنجی شود. چون اطلاعات درست و نادرست در این فضا زیاد است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به سالگرد تخریب قبور بقیع درمورد دلایل این اتفاق توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «شکست»، «کلاسیکو»، «شبی در میامی»، «آلبرت و سرقت الماس»، «روزی در تونگ یانگ» و «گنج»، فیلم‌های جدیدی هستند که از قاب شبکه‌های سیما پخش می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افخمی گفت: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی‌چسبد، نمی‌شود کسی ادعا کند فهم ایدئولوژیک دارد و در عین حال پدیدارشناس هم باشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از وزرای فرهنگ کشور‌های دوست و همسایه برای حضور در نمایشگاه کتاب امسال دعوت کرده‌ایم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است