به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر عبدالله پارسا در آیین افتتاحیه هشتمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران با عنوان فلسفه آموزش و یادگیری مداوم که در تالار شهید مطهری دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه شهید چمران که بر پایههای دانشگاه جندیشاپور شکل گرفته، حداقل در زمان معاصر با بیش از 60 سال سابقه فعالیت علمی و بیش از 15 هزار دانشجو، 600 عضو هیأتعلمی در 53 گروه آموزشی، 13 دانشکده و بیش از 150 رشته در مقاطع سهگانه به خدمتگزاری در امر تعلیم و تربیت مشغول است.
وی با بیان اینکه دوام و پایداری ملازم یکدیگرند، گفت: از ضروریات پایداری، استقلال است و اتکا به غیر قطعاً از استقلال میکاهد و وابستگی میآورد؛ وابستگی، فروریختن را محتملتر و نزدیکتر میکند. بنابراین برای استقلال باید نیرومند و توانمند باشیم. اندیشههای سست، کاهنده و فروریختنی هستند و نیرومندی در اندیشه و خردورزی استواری میآورد که این نیرومندی در اندیشه نیازمند آموزش است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: با توجه به اینکه اندیشیدن یک اتفاق گذرا و مقطعی نیست، آموزش نیز نمیتواند صرفاً یک رویداد تلقی شود، بلکه جریانی همیشگی و مداوم در طول زندگی و به مثابه زندگی است و همانگونه که زندگی از یک فرآیند خطی محض تبعیت نمیکند و فراز و نشیب و گوناگونی دارد، آموزش نیز نمیتواند یکسان و یونیفرم باشد و ناگزیر از گوناگونی است.
پارسا با بیان اینکه آموزش مداوم باید این تفاوت و گوناگونی را چه در ساحت انسانی به معنای رشد، کمال و تحقق استعدادها و چه در ساحت سازمانی به معنای توسعه، پیشروی و پیشگامی به رسمیت بشناسد، تأکید کرد: باید از اصرار بر یکسانسازی و تجویز دستورالعملهای خطی و واحد و مشابه برای همگان پرهیز کرد؛ آموزش مداوم باید خود را با گامهای زندگی هماهنگ سازد.
وی با ابراز امیدواری از اینکه این همایش به عنوان گامی در این مسیر به تحقق این هماهنگی کمک شایسته و درخوری داشته باشد، گفت: امیدوارم این اندیشهورزی به استحکام بنای آموزش مداوم بیانجامد.
انتهای پیام