اقتصادی 03:20 - 23 دی 1397
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: افزایش قیمت خودرو در شرکت‌های تولیدکننده با هدف افزایش تولید در جهت تعادل عرضه و تقاضا، کاهش قیمت در بازار، کمک به مصرف‌کنندگان خودرو و اشتغال در صنعت خودروسازی در نظر گرفته شده است. البته برای بهبود وضعیت تولید در دو خودروسازی اصلی کشور، ۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردشگر به آنان پرداخت می‌شود.

اعطای تسهیلات ١۵ هزار میلیاردی به دو خودروساز اصلی کشور

به گزارش ایسنا، مدتی از آغاز نوسانات بازار ارز نگذشته بود که نابسامانی در بازار خودرو نیز شروع شد که به اعتقاد خودروسازان با افزایش قیمت مواد اولیه متحمل ضرر شده و باید قیمت‌ها آزاد شود. بعد از آن قیمت خودرو از قیمت اصلی آن در کارخانه سبقت گرفت. فاصله در برخی از خودروهای پرطرفدار ٧٠ تا ١٠٠ میلیون تومان هم رسید. در این میان نهاد اصلی قیمت‌گذاری یعنی شورای رقابت هم کنار گذاشته شد و ریش و قیچی تعیین قیمت خودرو  به دست سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افتاد که زیرمجموعه وزرات صنعت است. در نهایت، فروش ١٠ درصد زیر قیمت حاشیه بازار برای خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان و افزایش قیمت حدود ٣٠ درصدی برای خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومانی مثل پراید و پژو تعیین شد.

پرسش اینجاست که باوجود نمایندگی‌های بیشمار خودروسازان که نبض بازار را در دست دارند، آیا باز هم توزیع قطره‌چکانی یا افزایش قیمت حاشیه بازار رخ نمی‌دهد؟

عباس تابش شنبه شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در رابطه با معوقات خودروسازان بزرگ کشور اعلام کرد: در مجموع دو خودروساز حدود ۳۰۰ هزار خودرو معوق دارند که بر اساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار  ٨٠ به ۲۰ درصد است. یعنی خودروساز حق بیش از ۲۰ درصد تولید خود را به فروش فوری تخصیص بدهد و حداقل ۸۰ درصد باید به خودروسازها برای ایفای تعهدات و معوقات خود تخصیص دهند. برای این کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت ناظرهای خود را از روز ابلاغ این تصمیمات، در دو خودروسازی مستقر می‌کنند و دقیقا رصد می‌کنیم که ۸۰ درصد معوقات به موقع تحویل داده شود.

وی در خصوص آمار فروش خودروها گفت: مجموع فروش‌ها ٩٢٠ الی ٩٣٠ هزار  دستگاه تا پایان سال ٩٨ گزارش شده است؛ اما معوقات در حدود ٢٩٠ الی ٣٠٠ هزار دستگاه هستند. هدف ٢٠ درصدی که برای فروش فوری به جهت تعدیل قیمت در حاشیه بازار است، باید محقق شود. به عبارتی باید ۲۰ درصد، باعث کاهش نرخ بازار برای خودروها شود که چنانچه این اتفاق نیفتد، ستاد تنظیم بازار ورود خواهد کرد.

وی درباره حق و حقوق مشتریانی که شاهد تغییرات قیمتی دور از انتظار در زمان موعد تحویل نسبت به زمان ثبت‌نام هستند، گفت: خودروهایی که صحبت می‌شود، خودروهایی است که شامل قیمت‌گذاری نمی‌شود. یعنی خودروهایی که بالای ۴۵ میلیون تومان در قبل قیمت‌گذاری شده بود. شرکت‌های عرضه‌کننده این خودروها قاعدتا باید قیمت نهایی را برای مصرف کننده در سامانه ١٢۴ سازمان حمایت اعلام کنند. قیمت‌گذاری حتما باید براساس ضوابط هیأت تعیین قیمت‌ها باشد.  درحال حاضر از دو خودروساز ایران خودرو و سایپا و همچنین سایر عرضه‌کنندگان خواسته‌ایم قیمت‌ها را ظرف ۴٨ ساعت در سامان، ir.124 بارگذاری کنند.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: باتوجه به اینکه طی روزهای گذشته قیمت‌های ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو اعلام شده است، این شرکت‌ها نیز باید در سامانه سازمان حمایت به تایید برسانند.

تابش در رابطه با به رسمیت شناختن یا نشناختن قیمت‌های اعلام شده، تصریح کرد: قیمت‌های اعلام شده نیاز به بررسی‌های کارشناسی داشته و نیازمند ارائه مستندات است؛ لذا خواستار این موضوع هستیم که تا پایان هفته مستندات قیمت‌گذاری را در اختیار ما قرار دهند. برای سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، ملاک، حقوق مصرف‌کننده است. شرکت‌ها می‌توانند قیمت‌گذاری انجام دهند اما در آن تاکید شده که قیمت‌گذاری‌ها حتما بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری انجام شود. با توجه به اینکه این خودروها شکایت‌محور هستند، اگر شاکی به ما اعلام کند، ما براساس قانون باید رسیدگی کنیم. البته لازم است برای بهبود وضعیت تولید در دو خودروساز بزرگ کشور، ۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردشگر به آنان پرداخت شود که حتما این امر انجام خواهد شد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: افزایش قیمت خودرو در شرکت‌های تولیدکننده با هدف افزایش تولید در جهت تعادل عرضه و تقاضا، کاهش قیمت در بازار، کمک به مصرف‌کنندگان خودرو و اشتغال در صنعت خودروسازی در نظر گرفته شده است.

وی در پایان اظهار کرد: تا ۳۱ مرداد سال آینده هیچ خودرویی مشمول افزایش قیمت نمی‌شود و همه قراردادهای فروش از جمله فروش فوری ۳۰ روزه و قطعی تا این تاریخ باید به قیمت منعقد در قراردادها تحویل شود.

انتهای پیام

 

پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
مهم ترین اخبار کار و تعاون در هفته‌ جاری
«خبرگزاری ایسنا» بررسی افزایش حق مسکن کارگران، رونمایی از سامانه ثبت دادخواست کارگران در دهه فجر،ایجاد شغل با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان و اجرای آزمایشی سامانه مهتا در فروشگاههای تعاونی از مهمترین عناوین خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری بود.
اقتصادی
نتیجه بی‌اعتنایی به غربالگری یارانه‌بگیران
«خبرگزاری ایسنا» با واریز نود و پنجمین مرحله از یارانه‌های نقدی، حساب پرداختی یارانه نقدی از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به بیش از ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسید؛ آن‌هم در شرایطی که قانون بودجه، بارها دولت را مکلف به غربالگری یارانه‌بگیران و حذف دهک‌های...
اقتصادی
پیشنهاد درودیان برای حل مشکل تامین مواد اولیه پوشاک
«خبرگزاری ایسنا» برای حل مشکل تامین مواد اولیه پوشاک، رئیس اتحادیه فروشندگان و دوزندگان پیراهن معتقد است که وزارت صنعت‌، معدن و تجارت باید با تهیه یک دستورالعمل، تضمین کند که واردکنندگان مواد اولیه با مشکلی مواجه نخواهند شد.
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» در پنج روز کاری این هفته بورس تهران، گروه خودرو از خبرسازترین‌ها بود؛ چراکه بعد از مدت‌ها حاشیه درباره افزایش قیمت خودروها بالاخره این اتفاق افتاد، اما بر خلاف انتظار، سهام خودرویی‌ها در بورس فقط یک روز افزایشی بود.
اقتصادی
انتقال بیمه شخص ثالث از خودرو به راننده
«خبرگزاری ایسنا» انتقال مالکیت بیمه‌نامه‌های شخص ثالث از خودرو به راننده، تازه‌ترین تصمیم بیمه مرکزی است؛ تصمیمی که باید دید آیا می‌تواند از بروز تقلبات گسترده‌ای در ابعاد ۲۰۰۰ میلیارد تومان در صنعت بیمه جلوگیری کند یا خیر؟
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» تابستان امسال، ایران با خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده‌ای مواجه شد. خاموشی‌هایی که علت اصلی آن کم بارشی و کم‌کاری نیروگاه‌های برق‌آبی اعلام شد و همین مساله وزارت نیرو را به تدوین سناریوی بدبینانه برای یک سال آینده مجبور کرد.
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درخصوص موافقت دولت با اصلاحات مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی اظهارنظر کرده و معتقد است مصوبه اول بیش از ۸۵ درصد پرونده‌ خودروهای ترخیص نشده را حل می‌کرد اما مصوبه جدید مجدد گره‌ای جدید ایجاد خواهد کرد.
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» دو هفته از تعهد کاهش تولید نفت اوپک گذشته است؛ تعهدی که با امید به جلوگیری از روند رو به افول قیمت نفت در بازار جهانی امضاء شد، اما به‌نظر می‌رسد تا اینجای کار اثری نداشته است، چون هم‌چنان شاهد کاهش روزانه قیمت نفت هستیم.
اقتصادی
رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران:
«خبرگزاری ایسنا» رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران معتقد است که سوءاستفاده‌های صورت گرفته در بازار ارز نتیجه غیر قابل اجتناب سیاست‌های محدودکننده بازار است که از چند ماه قبل اجرایی شده‌اند.
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، حسین شیرزاد با تأکید بر تأمین کامل میزان ۳۰ هزار تن پرتقال تامسون مصوب کمیته راهبردی اظهار داشت: با توجه به اعلام نیاز استانها این مقدار پرتقال تأمین شده حدود ۲۰درصد بیشتر از سرجمع تقا...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

تبلیغات متنی (ویژه)

تبلیغات متنی
سررسید 98 - سالنامه 98 - تقویم رومیزی

فروشگاه اینترنتی زیورآلات، نقره و ساعت



گیوی آیفون

نیازمندیهای پزشکی پیراپزشکی وزیبایی


خرید بلیط هواپیما

خرید بلیط چارتر هواپیما






حذف اپل ایدی کارتی









صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است