خبرنگاران جوان نوشت ،حالا عباس کیارستمیدر حاشیه جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه سیراکیوز آمریکا با توهین به دفاع مقدس و بیمفهوم خواندن آن سعی کرده است به صورت غیرمستقیم به اتهامات وارده از سوی ابراهیم حاتمیکیا نسبت به خودش پاسخ دهد.
کیارستمیبا این مقدمه که: «یک هفته قبل از اینکه اینجا بیایم، یکی از فیلمسازانی که سالها فیلم جنگی ساخته، فیلمهای پرهزینه جنگی و البته با مخاطب کمتر- برای اینکه مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین ایشان بودجههای خیلی سنگین میگیرد و فیلمهای جنگی میسازد- گوش من رو پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم میجنگیدیم کیارستمیداشت دنبال دفترچه دوستش میگشت.»
وی در ادامه خطاب به حاتمیکیا می گوید: «خانه دوست یکی از پربینندهترین فیلمهایی بود که من ساختم، درواقع همه جای دنیا آن را میشناسند. خانه دوست ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت میکرد. اما فیلمهای تو نماند چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن پریود هم به هیجان اورد بچهها را. احمدپور[شخصیت اصلی فیلم خانه دوست کجاست؟] رفت پس داد دفترچه را، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند. و حالا پس از سالها میشود راجع به آنها فکر کرد که آنها چطوری از بین رفتند. در یک جنگی که هیچ مفهومینداشت.»
با این توضیحات کاملا مشخص است که چرا کیارستمیو شاگردان و پیروانش در اوج دفاع مردم از مملکت در روستاهای دورافتاده دنبال دفتر مشق میگشتند. نورچشمیمدیران سینمایی دهه شصت، حالا پس از سالها سکوت و بیپاسخ گذاشتن منتقدان، در پاسخ به انتقادات حاتمیکیا اعتراف میکند که «دفاع مقدس» را «جنگی بیمفهوم» میداند و حتی از حاتمیکیا برای اینکه از دفاع مقدس گفته است انتقاد هم میکند.
4779956