به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مهندس 'مازیار حسینی' روز دوشنبه در مراسم اختتامیه چهارمین کنفرانس بین المللی پل اظهار داشت: شهرداری تهران آمادگی دارد شبکه ای از دانشمندان و مهندسان حرفه ای تشکیل دهد و برای عضویت در این شبکه، موقعیت جغرافیایی ملاک و معیار نیست و ایرانیان متخصص از هر نقطه دنیا که باشند می توانند در این شبکه عضو شوند.
وی ابراز امیدواری کرد با تشکیل این شبکه علمی تخصصی، شهرداری تهران کارهای بزرگتری را به انجام برساند و از تجربیات متخصصان ایرانی در هر جای دنیا بهره مند شود.
حسینی از پل به عنوان یکی از شاخص های اصلی سنجش میزان پیشرفت و توسعه و تمدن ملتها نام برد و گفت: در طول تاریخ هرگاه بحث ارتباطات، توسعه و تجارت مطرح شده، اولین نیازی که به عنوان زیرساخت ایجاد شده، پل بوده است.
وی به فراز و فرودهای تاریخی ایران و صنعت پلسازی کشور اشاره کرد و گفت: ساخت پل خواجو، سی و سه پل و پل چوبی، اوج شاهکار مهندسی ایران و سالهای پیشرفت کشور در دوره صفویه محسوب می شود و البته این پل ها تک منظوره نبودند و شیخ بهایی برای حل معضل تقسیم آب، سی و سه پل را با طاق ها و اندازه ها و تناسب های مهندسی بسیار دقیق طراحی کرد.
معاون شهرداری تهران ادامه داد: در دوران پهلوی، برخی سازه های بسیار زیبا، موثر و کارآ همچون پل ورسک در البرز و پل قطور در آذربایجان غربی ساخته شد اما سازه اول را آلمانی ها و سازه دوم را اتریشی ها ساختند.
وی وضعیت پل های ساخته شده در سالهای پس از انقلاب به لحاظ محاسبات و طراحی، تکنولوژی و دانش مهندسی ساخت و همچنین پیمانکاران و مشاوران پروژه را همراه با رشد بسیار خوب دانست و گفت: الان بیش از 350 هزار دستگاه پل در سطح شبکه معابر برون شهری کشور ایجاد شده و بیش از 25 هزار پل نیز در حوزه صنعت راه آهن در دست بهره برداری است.
حسینی ارزش ریالی پل های کشور را بیش از 28 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: شش درصد تولید ناخالص ملی مستقیما با صنعت حمل و نقل ارتباط دارد و معتقدیم اگر قیمت نفت باز هم افت پیدا کند و صادرات آن به صرفه نباشد و فقط به مصرف داخلی برسد، ما می توانیم از دیگر سرمایه های ملی خود ارزش افزوده بیشتری کسب کنیم.
وی با بیان اینکه براساس طرح جامع کلانشهر تهران باید 555 کیلومتر شبکه بزرگراهی در تهران ایجاد شود، گفت: تا سال 1384 حدود 304 کیلومتر بزرگراه در تهران وجود داشت که این رقم الان به 535 کیلومتر رسیده است.
به گفته حسینی با تکمیل دو بزرگراه حکیم و شهید شوشتری دولت آباد، متراژ بزرگراه های تهران از مرز 555 کیلومتر و هدف گذاری صورت گرفته در طرح جامع شهر تهران فراتر خواهد رفت.
وی خاطرنشان کرد: در طول هفت هشت سال گذشته، بیش از 250 دستگاه پل در تهران ساخته شده است و این فعالیت ها در شرایطی صورت گرفته است که کار کردن در شهر به دلیل مباحث ترافیکی، کار بسیار مشکلی است زیرا که نمی توان حین انجام پروژه، ترافیک را متوقف یا محدود کرد.
چهارمین کنفرانس بین المللی پل از روز شنبه چهارم بهمن ماه به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حضور دانشمندان و استادان دانشگاه های داخلی و خارجی آغاز به کار کرده و امروز با معرفی شش پروژه پل سازی برتر به کار خود پایان داد.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر به همراه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران برگزارکنندگان اصلی چهارمین کنفرانس بین المللی پل بودند.
علمی (3)**1055**1599
5705652