این کارگردان که چند روز دیگر جدیدترین فیلم خود را کلید میزند، فیلم «آذر شهدخت پرویز و دیگران» (براساس رمانی از مرجان شیرمحمدی) بر پرده سینماها دارد که بهترین فیلم جشنواره فجر سال گذشته شد.
افخمی که در کارنامه کاری خود فیلمهایی چون «عروس»،«شوکران»، «سنپترزبورگ» و ... را دارد، به همراه سید جمال ساداتیان(تهیهکننده) در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حضور یافت و به صحبت از «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» پرداخت.
این کارگردان همچنین از مسائل دیگری از جمله وضعیت فعلی سینما، «فرزند صبح»، دوره نمایندگی خود در مجلس و ...سخن گفت که در اینجا خلاصه گفتوگوی بهروز افخمی و سید جمال ساداتیان را با خبرنگاران ایسنا میخوانید:
افخمی ابتدا با بیان اینکه داستان اصلی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» زنانهتر بوده و الان شخصیت پرویز دیوانبیگی (مهدی فخیم زاده) کاراکتراصلی فیلم شده، اظهار کرد: تاثیر زندگی حدود یک ساله در کانادا برای همسرم (مرجان شیرمحمدی) که نویسنده داستان بوده، مشخص است، چون یک جور سرخوردگی و شوک در برخورد با زندگی ایرانیان در کانادا برایش پیش آمد که فکر میکنم در نوشتن این رمان تاثیر داشت.
او همچنین درباره اینکه شاید تبدیل داستان «آذر،شهدخت،پرویز و دیگران» به فیلم سخت بود، گفت: تازگیها برایم جالب شده داستانهایی را که تبدیل آنها به فیلم سخت است، فیلم کنم.
وی اضافه کرد: البته من فقط دنبال داستان خوب میگردم که هر روز هم کار سختتری میشود و کم کم دارم به اینجا میرسم که کسانی مثل من که به داستانپردازی علاقهمند هستند، خیلی کم هستند؛ آن هم داستانهای واقعی. در حالی که بسیاری از کسانی که در ایران مینویسند عقاید و تصورات خود را مطرح میکنند و داستانگو نیستند و من عرصه داستانی را مهمتر از فلسفهبافی یا عرصه فعالیت سیاسی یا عرصه ابراز عقاید سیاسی میدانم. این یک عرصه مستقل اندیشیدن است که در آن غرقام و سرگرمی اصلی من است، به همین دلیل سعی میکنم در این عرصه اتفاقات مهم را تشخیص دهم و نیز اتفاقات مهم را در ایران باعث شوم.
فخیمزاده بهترین و تنها انتخاب بود
این کارگردان درباره انتخاب مهدی فخیمزاده به عنوان نقش اصلی گفت: وقتی فیلمنامه را مینوشتم کمی به لحن و نحوه حرف زدن عزتالله انتظامی فکر میکردم، چون دو فیلم با او کار کرده بودم و میتوانستم او را الگو بگیرم، اما این را میدانستم که نمیتوانم با عزت کار کنم چون سن و سالش صحنههای بالا رفتن از کوه را قبول نمیکند؛ به همین دلیل دنبال کسی بودم که به قول فرانسویها کمدین خوبی باشد، یعنی بازیگری که یک "آن" و یک شیرینی دارد که حتی نقشهای جدی و تراژیک را هم شیرین و اصطلاحا "تودل برو" بازی میکند. فکر میکردم فخیمزاده بهترین و تنها انتخاب بود و اگر او بازی نمیکرد، فیلم با آنچه الان هست خیلی فاصله میگرفت.
با مانی حقیقی همیشه شوخی و دعوا داشتهایم
افخمی درباره همکاری با رامبد جوان و نیز مانی حقیقی که دعوایش با او رسانهای هم شد، توضیح داد: مانی دوست قدیمی من است و همیشه باهم شوخی و دعوا داشتهایم و به لحاظ سیاسی هم شباهتی به هم نداریم، اما به هر حال پسر نعمت حقیقی است و اولین روزی که او را دیدم سر فیلم «روز فرشته» بود که از کانادا آمده بود. او از همان موقع هم زبان درازی میکرد. البته آدم باسوادی است و فلسفه هم میداند. آن زمان با هم کلکل داشتیم دیگر، که کمی به سطح مطبوعات کشیده شد ولی برای ما ادامه همان شوخیهای خصوصی خودمان بود، چون از قبل میدانستم که او دوست دارد در فیلم من بازی کند و پیش از این بگومگوها هم به مانی فکر کرده بودم اما تصور میکردم که ممکن است با من قهر باشد ولی بعد فهمیدم قهر نیست.
وی اضافه کرد: درباره رامبد هم فکر میکنم خیلی خوب بازی میکرد و نقشاش با آنچه تا حالا از او دیدهام خیلی متفاوت است. در این فیلم خیلی علاقهمند شدم که دوباره با رامبد جوان کار کنم و اتفاقا میخواهم یک کار جدی به سبک «گناهکاران» با او انجام دهم.
عدهای خیلی جدی دنبال نمایش ندادن «فرزند صبح» هستند
افخمی درباره سرنوشت اکران «فرزند صبح» که به بخشی از زندگی امام خمینی (ره) میپردازد و در جشنواره فجر با وجود مخالفت افخمی که معتقد بودند، فیلم او نیست و باید تدوین شود به نمایش درآمد، گفت: به نظر میرسد عدهای خیلی جدی دنبال این هستند که فیلم نمایش داده نشود. آخرینباری که پیشنهاد دادم با هزینه شخصی خودم فیلم را درست و آماده نمایش کنم معلوم شد که سر مالکیت فیلم دعوا است و تکلیف بین روایت فتح و موسسه حفظ آثار(عروج) مشخص نیست که فیلم برای کدام یک از آنهاست.
یک نوع گانگستربازی و باندبازی سینما را تهدید میکند
او در بخش دیگر گفتوگوی خود با خبرنگاران ایسنا، درباره اوضاع فعلی سینما بیان کرد: به نظرم الان و در این دوره زمانی با تغییرات سیاسی که اتفاق افتاده خطر تازهای سینما را تهدید میکند و آن هم یک نوع گانگستری و باندبازی است که میخواهد خلا حضور دولت را که ناشی از پس کشیدن دولت است، پُر کند. این گانگستر بازی از الان اعلام موجودیت کرده و موضعگیری میکند.
دولت سینماداری نکند
وی ادامه داد: چیزی که به طور خلاصه میشود گفت؛ این است که دولت از فیلمسازی ممنوع نیست ولی سینماداری نباید بکند، یعنی سالنهای سینما و امکاناتی سخت افزاری سینما در اختیار بخش خصوصی باشد به نحوی که سالنها خالی نماند و وقتی فیلمی فروش نمیکند مانعی برای برنداشتن آن فیلم نباشد، با این توجیه که دولت آن را ساخته است.
نمایندگی مجلس و اختلاف نظر با سیفالله داد
این کارگردان با اشاره به زمانی که نماینده مجلس بوده و اینکه آیا از آن موقعیت برای اصلاح یا مطرح شدن برخی اشکالها استفاده کرده است یا خیر؟ با تاکید براینکه دیگر تمایلی به کاندید شدن بر ای نمایندگی مجلس ندارد، گفت: آن زمانی که من نماینده مجلس بودم تنها کسی که میتوانست کار اجرایی کند و تغییرات جدی ایجاد کند مرحوم سیف الله داد بود. او تنها کسی بود که میتوانست فیلمهای دولتیای که مورد نظر دولت باشد و در عین حال الگوی فیلمسازی هم باشد را تولید کند؛ کاری که الان به نظرم توسط معاونت سینمایی باید انجام شود، یعنی یک برنامه الگوی فیلمسازی وجود داشته باشد، چون هم تهیهکنندگان بخش خصوصی و هم توان این بخش را میشناسد.
افخمی اضافه کرد: در زمان سیفالله داد به او گفتم که «نباید همه چیز را به تهیهکنندگان واگذار کرد بلکه باید این دوران گذار را سپری کنی و فیلمهایی بسازی که پرخرج و پرفروش باشند و آنها را طوری اداره کنی که تبدیل به سوء استفاده مالی و آبروریزی فرهنگی نشود»، اما سیفالله حاضر نبود این کار را بکند و این نظر را داشت که اتفاقا همه چیز را باید به تهیه کنندگان واگذار کرد.
ساداتیان: به عملکرد حوزه هنری خوشبین نیستم
در این گفتوگو سید جمال ساداتیان هم که به عنوان تهیهکننده فیلم «آذر، شهدختپرویز و دیگران» حضور داشت، با اشاره به اینکه تلاش زیادی برای اکران این فیلم در نوروز صورت گرفته بود، گفت: معضل اساسی سینمای ما این است که مسئولین باید سینما را به عنوان یک موضوع ملی نگاه کنند. اگر باور داریم که سینما با بحران مخاطب روبرو است باید بدانیم که یک بخش مهم این جریان به اطلاع رسانی بر میگردد. این کار از طریق بیلبوردهای شهری و تلویزیون انجام میشود که هر دو با بنگاهها و برندههای تجاری سرو کار دارند که تعرفههای گرانی گذاشتهاند.
او در پاسخ به اینکه آیا وجود ارگانی همانند حوزه هنری که در سینما هم پخشکننده است و هم تولیدکننده و یکی از بهترین سینماهای تهران(آزادی) را در اختیار دارد،اظهار کرد: وارد شدن به این قضیه فقط اختلافات را تشدید میکند، ولی برای من به عنوان تهیه کننده وارد شدن به این بحث مهم است. ما نسبت به عملکرد حوزه خیلی خوشبین نیستیم ولی میبینیم سینماهای دیگر را هم میگیرند و به حوزه میدهند. آنچه در دو سال گذشته پیش آمد باعث شد که هم چنان در آینده شاهد تاثیر تخریبی عملکرد حوزه هنری در سینما باشیم ولی باز به جایی میرسیم که سکوت کنیم.
سینمای بخش خصوصی مهجور مانده است
وی ادامه داد: الان ساختار مدیریتی به این شکل است که بخشی از سینماها در اختیار حوزه هنری است که هم تولید میکند و هم پخشکننده است. بنیاد مستضعفان هم چنین شرایطی دارد. من الان فیلمی دارم که میدانم خوب شده و از حالا به دنبال این هستم که سال آینده چطور آن را اکران کنم و میبینیم حوزه و بنیاد مستضعفان هر دو خودشان فیلم دارند، دیگر چند سینمای خصوصی برای ما میماند که آنها هم گاهی مجبور به تمکین در برابر برخی فشارها میشوند؛ پس عملا میبینیم که سینمای بخش خصوصی مجهور واقع شده است.
مشروح گفتوگوی ایسنا با کارگردان و تهیهکننده «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» را در اینجا میتوانید بخوانید.
مشروح نشست بهروز افخمی و ساداتیان در ایسنا
انتهای پیام
4365013