به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دورهی آموزشی اسلام ناب، محمد سرشار مدیر شبکه کودک در خصوص پیشینهی برنامهسازی در حوزهی کودک گفت: تلویزیون در ایران در سال ۱۳۲۷ توسط یک بهایی راهاندازی شد. در دومین روز راهاندازی تلویزیون، یک بهایی دیگر اولین برنامهی کودک را اجرا کرد. پس اولین کسانی که در ایران برنامهسازی کودک انجام دادند، بهاییان بودند. پس از تثبیت حکومت محمدرضا پهلوی، تقسیم وظایفی ایجاد میشود و قرار میشود وجههی نرم و ملایم حکومت را فرح دیبا برعهده بگیرد و وجههی قدرت حکومت را محمدرضا پهلوی بر عهده داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی از فعالیتهای تیم فکری فرح پهلوی، مانند سیدحسین نصر و دیگران، راهاندازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. این ساخت و زیربنا، هنوز در کانون زنده است و بهمنزلهی فرهنگ کانونی شناخته میشود. در حوزهی برنامهسازی کودک، یک قطب کانون است و کانون دیگر، حوزهی هنری و مراکز دیگری هستند که در این زمینه فعالیت میکنند.
مرکز پویانمایی صبا در فهرست موشکباران آمریکا بود
رئیس شبکهی کودک ادامه داد: بعد از انقلاب، اولین اتفاق در زمینهی کودک، تأسیس مرکز پویانمایی صبا در سال ۱۳۷۴ به دستور رهبری است. تولید انیمیشن در آن زمان بسیار پیچیده بوده و نیاز به ابررایانه داشته است. وزارت اطلاعات قطعات این ابررایانهها را مخفیانه وارد کشور میکند. وقتی کلینتون ایران را به موشکباران تهدید میکند، این مرکز، بهعلت رایانههایی که میتوانستند پردازش انیمیشن انجام بدهند، یکی از ۱۸ مکانی بوده که در فهرست موشکباران قرار داشته است. پدیدهای امنیتی و عجیب و غریب شبیه به ماجرای غنیسازی هستهای در زمان ما بوده است.
سرشار با اشاره به تاریخچه راهاندازی شبکهی پویا پس از راهاندازی شبکههای متعدد در حوزهی کودک در سال ۱۳۹۱، افزود: در نوروز ۱۳۹۱، اولین شبکهی کودک ماهوارهای فارسیزبان به نام «پرشین تونز» و در خردادماه، «جم جونیور» و بلافاصله پس از آن، شبکهی «هدهد» فارسی به روی آنتن میروند. البته شبکهی هدهد تقریباً همسو با ماست و مشکل چندانی ندارد، اما به هر تقدیر، مدیریت رسانهای از دست صداوسیما خارج میشود. قرارگاه ماهواره تصویب میکند که شبکهای در این موضوع راه بیافتد. در این مقطع به نظر بنده خطای راهبردی شکل میگیرد و آن ایناستکه بهجای شبکهی مخاطبمحور، برنامهای قالبمحور راهاندازی میکنند. به این ترتیب، شبکههای فیلمپخشکن، سریالپخشکن، مستندپخشکن، محتوایی را که پخش میکنند، براساس قالب انتخاب میکنند. مثلاً فیلمهای انتخابی، گاهی داستانی، تاریخی یا مذهبی است و قالب مهم است. به این ترتیب، شبکهی انیمیشن، بهمنزلهی شبکهای قالبمحور، به نام شبکهی پویا در تیرماه ۱۳۹۱ تأسیس میشود.
وی به اشتباه در راهاندازی شبکه اشاره کرد و گفت: خطای راهبردی اینجا بود که کل انیمیشن تولیدی ما نزدیک ۱۰۰ ساعت بوده است. وقتی پخش این ۱۰۰ ساعت تمام شد، به تکرارِ پخش دست میزنند و درنهایت، چون دستشان خالی است، به پخشکردن تولیدات خارجی روی میآورند. به این ترتیب، به بلای پخش انیمیشن خارجی در حجم زیاد گرفتار میشوند.
مدیرکل بازرگانی صداوسیما گفته از من شکایت میکند
سرشار با اشاره به دیدار چند ماه پیش خود با رهبر انقلاب گفت: در آن دیدار، مهمترین نقدهایی که به شبکهی کودک میشود مطرح شد. یکی از نقدها، پخش آگهی بازرگانی از این شبکه بود. آن زمان ۴۲ دقیقه در روز آگهی پخش میکردیم. این زمان الآن به حدود ۷۰ دقیقه رسیده است. نقد دوم این بود که چرا پویا و نهال از هم تفکیک نمیشود. نقد سوم این بود که چرا حدود ۶۰ درصد انیمیشنهایی که پخش میشود خارجی است. نقد دیگر اینکه چرا قهرمانهای ایرانی نداریم و نکتهی آخر این بود که چرا بیشتر برنامههایمان تکراری است.
سرشار گفت: خدمت ایشان عرض کردم که آگهیها پدر ما را درآورده است! جالب اینجاستکه هرچه مخاطب شبکه بیشتر میشود، آگهی بیشتری به ما تحمیل میکنند. فعلاً در حال جنگ هستیم. مدیرکل بازرگانی صداوسیما گفته از شما شکایت میکنم. به او جواب دادم که منتظرم به دادگاه بروم تا بخش خبری ۲۰:۳۰ ما را نشان بدهد تا آنجا هم بتوانم حرف بزنم. باید ببینیم چه میتوانیم در این باره انجام بدهیم.
وی به اثرگذار بودن اعتراض خانوادهها به پخش آگهی بازرگانی از شبکهی کودک، از طریق راه ارتباطی ۱۶۲ اشاره کرد و گفت: تماسهایی که خانوادهها با ۱۶۲ میگیرند و حرف خانمهایی که به رئیس سازمان و معاونان و دیگر مسئولان سازمان اعتراض کردهاند که چرا آگهی پخش میکنید، بسیار مؤثر بوده است. خواهش میکنم ادامه بدهند. هرجا به این مدیران دسترسی دارید، اعتراض کنید که چرا اینقدر آگهی پخش میکنید. جلوگیری از پخش آگهی در شبکهی کودک، تنها به بنده برنمیگردد، بلکه نیاز به ارادهی مدیریتی بالاتر دارد.
وی در خصوص تفکیک شبکههای پویا و نهال هم گفت: گفتهایم یکی از شبکههای بیمصرف را تعطیل کنید و اجازه بدهید ما این تفکیک را صورت بدهیم.
بودجه شبکه کودک ۷ میلیارد است
مدیر شبکه کودک اظهار کرد: از حدود ۱۰۰ فیلم سینمایی انیمیشن که در سال در دنیا تولید میشود، حدود ۲۲ فیلم تولید آمریکا و همین حدود تولید ژاپن است. بقیهی کشورها در تولید از آمریکا تقلید میکنند و سبک زندگیشان همان است. از این تعداد میتوانیم ۱۲ تا ۱۴ فیلم در سال انتخاب و پخش کنیم. بقیه قابل پخش نیست.
سرشار گفت: بنده خدمت رهبر انقلاب عرض کردم که از ۲۰۰ ساعت تولید کل کشور باید به حدود ۱۲۰۰ ساعت برسیم تا دیگر کار خارجی پخش نکنیم. این کار در سال ۹۷ به حدود ۲۶۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز داشت درحالیکه بودجهی شبکهی ما ۷ میلیارد تومان است. یعنی هر ۳۷ سال میتوانیم بهاندازهی خوراک یک سال بچههایمان برنامه تولید کنیم.