گوناگون 14:00 - 06 خرداد 1394
"مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم" یکی از کتاب های ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏ اللّه‏ سیدمحمدتقی موسوی اصفهانی(1348 ـ 1301ق) است.

شباهت امام عصر(ع) به ذوالقرنین

به گزارش سرویس دینی جام نیوز،"مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم" یکی از کتاب های ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏ اللّه‏ سیدمحمدتقی موسوی اصفهانی(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه(عج) که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق می‏ شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.



اصل کتاب به زبان عربی است و مؤلف در مقدمه می ‏نویسد:



"چون ما نمی ‏توانیم حقوق آن حضرت(ع) را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از ادای حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا برای تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودی آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، می ‏باشد."



 



شباهت به ذوالقرنین



ذوالقرنین پیغمبر نبود ولی مردم را به سوی خدا دعوت کرد و به تقوی و خداترسی می خواند. قائم نیز پیغمبر نیست زیرا که بعد از پیامبر ما حضرت محمد مصطفی (ص) دیگر پیامبری نیست ولی آن حضرت نیز به سوی خدای تعالی و تقوی و پرهیزگاری دعوت می کند. ذوالقرنین بر مردم حجت بود. قائم نیز بر همه اهل عالم حجت است.



ذوالقرنین خداوند او را به آسمان دنیا بالا برد و از زمین برای او پرده برداری شد همه جای زمین – از کوهساران و دشت ها و دره ها- و از مشرق تا مغرب همه را مشاهده کرد و خداوند به او از هر چیزی علمی عنایت فرمود که با آن حق و باطل را بشناسد و در دو شاخ او قطعه ابری قرار داد که در آن تاریکی ها رعد و برق بود تا تایید شود سپس به زمین فرستاده شد و به او وحی شد که در دو ناحیه غرب و شرق زمین سیر کن؛ این را علامه مجلس در جلد پنجم بحار ضمن حدیثی طولانی از امام علی (ع) آورده است.



قائم، خداوند تعالی او را به بالاتر از آسمان اول برد سپس به زمین بازگردانده شد. ذوالقرنین از قومش غیبتی طولانی داشت. قائم نیز غیبتش طولانی است و در حدیث از امام عسکری آمده که احمد بن اسحاق گفت: چه سنتی از خضر و ذوالقرنین در او جاری است؟ فرمود: طول غیبت.



ذوالقرنین بنابر آنچه در قرآن کریم آمده به خاور و باختر زمین رسید. قائم نیز همانطور خواهد بود. ذوالقرنین مابین مشرق و مغرب را گرفت و تصرف کرد. قائم نیز مشرق و مغرب را به تصرف در خواهد آورد.



ذوالقرنین پیامبر نبود ولی به او وحی می شد. قائم نیز پیامبر نیست ولی به او وحی می شود. ذوالقرنین بر ابر سوار شد. قائم نیز بر ابر می نشیند. دلیل بر آن روایتی است که به سند بصائر و اختصاص از امام صادق نقل شده است که فرمود:



خداوند به ذوالقرنین اختیار داد که از دو ابر رام و سخت یکی را انتخاب کند او رام را برگزید و آن ابری است که برق و رعدی در آن نیست و اگر سخت را اختیار می کرد برایش میسر نبود زیرا که خداوند آن را برای قائم ذخیره فرموده است.


6454597
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است