اقتصادی 06:15 - 26 آذر 1396
یک فعال صنفی حمل و نقل جاده ای؛
رئیس یک تشکل صنفی رانندگان و کامیونداران گفت: به دلیل عدم نظارت سازمان راهداری بر شرکت های باربری، این شرکت ها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد هزینه حمل را به عنوان کمیسیون خود برمی‌دارند.

برخی شرکت های باربری ۸۰ درصد هزینه حمل را کمیسیون می‌گیرند

به گزارش خبرنگار مهر، عباس خاکبازان رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان یخچالدار بین المللی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تشکل صنفی ۲۲ استان عضو این انجمن هستند، گفت: مهمترین مشکل حال حاضر رانندگان و کامیونداران در انجمن های صنفی کارگری وضع نامناسب درآمدی و اقتصادی کامیونداران است که در طی چند سال اخیر به زیر صفر رسیده و درآمدی ندارند.

وی با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز نظارتی به شرکت های حمل و نقل و باربری ندارد، افزود: برخی از این شرکت ها کمیسیون های بالا از رانندگان می گیرند ولی سازمان راهداری در این زمینه دخالتی ندارد این در حالی است که در یک سال اخیر چندین بار قطعات یدکی و لاستیک ماشین های باری سنگین گران شده است.

خاکبازان با اشاره به وجود یک کانون سراسری حوزه رانندگان و کامیونداران افزود: این تشکل صنفی به عنوان کانون بالادستی و اصلی حوزه حمل و نقل و رانندگان است که تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی فعالیت دارد اما مدیران این کانون قانون را رعایت نمی کنند و رئیس فعلی آن که بر اساس قانون نباید بازنشسته باشد، یک راننده بازنشسته بوده که علیرغم نص صریح قانون برکنار نمی شود ضمن اینکه این تشکل مشکلات صنفی رانندگان و کامیونداران را به سازمانهای مربوطه منتقل نمی کند.

رئیس یک تشکل صنفی رانندگان و کامیونداران با بیان اینکه باید برای بررسی مشکلات رانندگان چند جلسه کارشناسی با حضور رانندگان و مسئولان نهادهای ذیربط برگزار شود، ادامه داد: قانون می گوید کمیسیون دریافتی شرکت های باربری از راننده خودروهای باری سنگین حداکثر ۱۳ درصد است اما در حال حاضر بارنامه هایی که صادر می شود در روی آن رقم ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه حمل درج می شود در حالی که نهایت به راننده ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دستمزد داده و مابقی را شرکت های باربری به عنوان حق کمیسیون بر می دارند.

وی گفت: حتی برخی شرکت های باربری به دلیل تعدد خودروی سنگین در مراکز اصلی توزیع بار مانند بنادر از یک طرف و کمبود بار از طرف دیگر، گاهی حتی تا ۸۰ درصد را نیز به عنوان حق کمیسیون می گیرند ولی سازمان راهداری هیچ نظارت و دخالتی به این موارد ندارد.

خاکبازان درباره افزایش هزینه سوخت (گازوئیل) تصریح کرد: اگر قیمت سوخت خودروهای سنگین افزایش یابد با توجه به اینکه کمبود بار و انباشت خودرو سنگین داریم و از سوی دیگر خودروهای فرسوده از رده خارج نمی شوند احتمال عدم افزایش هزینه حمل و نقل وجود دارد و در نتیجه وضع کاری رانندگان و درآمدی آنها بدتر می شود.

رئیس این تشکل صنفی رانندگان و کامیونداران افزود: اگر هزینه سوخت بدون افزایش کرایه حمل زیادتر شود رانندگان متضرر خواهند شد. با این حال به نظر نمی رسد افزایش اعلام شده در نرخ سود تاثیر چندانی در قیمت تمام شده کالا داشته باشد.

این فعال صنفی حمل و نقل جاده ای گفت: یکی دیگر از مشکلات کامیونداران حذف تعرفه حمل و نقل از سوی شورای اقتصاد به اسم رقابتی کردن است درحالی که قبلا تعرفه حمل و نقل وجود داشت و صاحب بار نمی توانست کمتر از آن پیشنهاد بدهد اما الان قیمت حمل کالا میان صاحب بار و کامیونداران توافقی شده و با توجه به زیاد بودن تعداد خودروهای باری با هر قیمتی که بخواهند می توانند  سفارش حمل بار بدهند.

وی در خصوص علت عدم استقبال از طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: این طرح برای سرمایه دار طراحی شده و هیچ حقی برای رانندگان خرده مالک در نظر نگرفته اند. به نظر من باید به فردی که در نظر دارد کامیون فرسوده را از رده خارج کند، با توجه به اینکه قبلا در ۴۰ سال پیش یک بار عوارض گمرکی پرداخت کرده اجازه دهند بار دیگر به صورت معاف از عوارض گمرک خودروی باری سنگین نو وارد کنند.

خاکبازان در پایان تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی متاسفانه همان مبلغ مصوب کمیسیون شرکت های حمل و نقلی را کنترل نکرده و سازمان راهداری در سالن های توزیع بار و نوبت دهی نظارتی ندارد. در حال حاضر بار به صورت یکسان و برابر میان کامیونداران توزیع نمی شود.

 

پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» در پی اظهارات نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی و طرح شبهاتی مبنی بر شانه خالی کردن وزارت نفت از مسوولیت خود درقبال نفت کش سانچی، ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدار لازم است نکاتی را به آگاهی افکار عمومی برسانیم.
اقتصادی
نگاهی به مهمترین اخبار اقتصادی امروز
«خبرگزاری ایسنا» نشست خبری رئیس اتحادیه پیراهن دوزان در آستانه یک سالگی آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو یکی از مهمترین اخبار امروز اقتصادی بود که با توجه به صحبت های وی می توان دریافت که تاکنون وعده و وعیدهای داده شده عملیاتی نشده است و کسبه پلاسکو همچن...
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» بدافزاری در قالب یک فیلترشکن پس از اجرا، به تمام مخاطبین کاربر، پیامکی حاوی لینک دریافت فایل را ارسال کرده و سپس همه مخاطبین را حذف‌ می‌کند.
اقتصادی
خسروتاج اعلام کرد
«خبرگزاری ایسنا» رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: ارزش صادرات قطعات خودرو تولیدی با ظرفیت صادراتی به بالاتر از دو برابر ارزش صادرات خودرو داخلی رسید که نشان از موفقیت قطعه سازان در زمینه صادرات این محصول است.
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» بیت کوین در معاملات روز گذشته بازار "بیت استامپ" بیش از ۱۱ درصد ارزش خود را از دست داد و به ۱۰۰۰۰ دلار رسید.
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» دلار آنقدر در حدود سه ماه اخیر جولان داد و رکورد زد تا اینکه خود را به کانال ۴۵۰۰ تومان رساند. رئیس کل بانک مرکزی که بارها وعده تعدیل قیمت‌ها را داده بود این بار می‌گوید شادی گرانی دلار به زودی تمام می شود.
اقتصادی
رئیس اتحادیه پیراهن دوزان انتقاد کرد
«خبرگزاری ایسنا» رئیس اتحادیه پیراهن دوزان اعلام کرد که یک سال از آتش سوزی و آوار شدن ساختمان پلاسکو روی سر کسبه می ‌ذرد و آنها نه تنها جای ثابت و مناسبی برای کاسبی خود ندارند،‌ بلکه وعده‌های داده شده به آنها نیز عملی نشده است.
اقتصادی
«همشهری آنلاین» فوربس درباره ثروت ۹ نفر اول ثروتمند دنیا گزارشی جالب منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید.
اقتصادی
ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته‌ای که گذشت
«خبرگزاری ایسنا» مهم‌ترین خبر حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مخاطبان در هفته‌ای که گذشت، رفع فیلتر تلگرام بود که پس از کش‌وقوس‌های فراوان انجام شد. همچنین وزیر ارتباطات اعلام کرد ضرر کسب‌وکارها از فیلترینگ بررسی می‌شود.
اقتصادی
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد
«خبرگزاری ایسنا» معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان بارندگی کشور طی ۱۵سال گذشته ۲۵درصد کاهش و حجم روان آب ها نیز ۴۹درصد کاهش یافته است که تهدیدی جدی برای پرشدن سدها در کشور است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است