فرهنگی‌هنری 15:49 - 01 بهمن 1399
صداوسیما امسال به کسب درآمد ۲۷۰۰ میلیارد تومانی از محل آگهی های بازرگانی موظف شده است؛ رقمی که می تواند علت افزایش حجم تبلیغات و حضور پررنگ تر اسپانسر در برنامه های رسانه ملی را مشخص کند.

درآمد ۲۷۰۰ میلیارد تومانی صداوسیما از تبلیغات و تبعات آن

به گزارش ایسنا، امروز ـ چهارشنبه ـ اول بهمن ماه رییس سازمان صداوسیما در دیدار با برخی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی این خبر را اعلام کرد و در عین حال توضیح داد: «عده‌ای می‌گفتند صداوسیما باید مستقل شود و از راه‌های مختلف هزینه‌هایش را تأمین کند؛ هرچند موظفیم امسال ۲۷۰۰ میلیارد تومان از محل آگهی‌ها درآمد کسب کنیم تا بتوانیم برنامه بسازیم، اما ما خودمان را رسانه توسعه‌محور و پیشرفت‌مدار می‌دانیم و مبنایمان کسب درآمد نیست؛ بلکه کارهای کلان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در دستور کار ماست.»

رقم ۲۷۰۰ میلیاردی کسب درآمد از محل آگهی های بازرگانی توسط سازمان صداوسیما در حالی به عنوان موظفی این رسانه برای امسال پیش بینی شده است که به گفته احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو شورای نظارت بر صداوسیما در گفت وگوهایی مجزا این رقم را در سال ۹۸، دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۷ هم حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود.

او وقتی در برابر این پرسش قرار می گیرد که چگونه بر درآمد سازمان صداوسیما از آگهی‌های بازرگانی نظارت می شود توضیح می دهد که «در پایان سال مالی سازمان، بررسی‌ها را انجام می‌دهند.»

اما در حالی به صداوسیما اجازه داده شده که امسال ۲۷۰۰ میلیارد تومان از هزینه های خود را از محل پخش آگهی بازرگانی تامین کند که حجم بالای تبلیغات، ورود تبلیغ کالاهای مضر و غیرضروری به آنتن و همچنین حضور و ورود پررنگ اسپانسرها در برنامه ها که مدتی است به محتوا هم ورود کرده اند، همچنان محل نقد است.

یک استاد ارتباطات با انتقاد از حجم بالای آگهی‌های بازرگانی در تلویزیون، تاکید می‌کند که راه‌های جدیدی برای کسب درآمد در صداوسیما ایجاد شود و در شیوه درآمدزایی بازنگری کنند.

امیدعلی مسعودی درباره وضعیت تبلیغات در تلویزیون به ایسنا گفته است: حجم آگهی‌های بازرگانی از حد استاندارد افزایش یافته و این مساله یک ایراد است. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا دوره سازندگی آگهی در تلویزیون پخش نمی‌شد یا حجم آن کم بود. بیشتر آگهی‌های تلویزیون حالت تهییج و بسیج برای کارهایی داشت که در طول انقلاب انجام می‌شد. اما متاسفانه بعد از دوره سازندگی به تدریج با گسترش تعداد شبکه‌های تلویزیونی، افزایش نیرو و تاسیسات جدید رو به رو شدیم که طبیعتا صداوسیما نمی‌توانست به بودجه‌ای که مجلس تخصیص می‌داد، بسنده کند به همین دلیل از درآمدی که از تبلیغات حاصل می‌شد، بهره می‌برد.

او به حرف هایش اضافه کرده است، «اقتصاد باز و لیبرالی که عرصه رقابت است به تبلیغ توجه دارد؛ البته با اهداف انقلاب که فرهنگی است، سازگاری ندارد.»

مسعودی با بیان اینکه «تبلیغ کالاهای غیراستاندارد و خارجی به دلیل این که بازار تولیدات داخلی ما را از بین می‌برد، ممنوع است و معمولا صدا و سیما این مساله را رعایت می‌کند» در عین حال گفته است: «برخی آگهی‌ها خلاف موازین اسلامی است مثل قرعه‌کشی‌ها در اپلیکشن‌های صدا وسیما؛ زیرا به فردی چند میلیون جایزه می‌دهند بدون اینکه نماینده دادستانی و نماینده افرادی که پول دادند، حضور داشته باشند. کشیدن رسانه ملی به این عرصه‌ها چهره خوبی از صداوسیما ترسیم نمی‌کند و بسیاری از مردم که برنامه‌های تلویزیون را می‌بینند اعتمادشان کم می‌شود. چون صداوسیما رقیب داخلی ندارد بنابراین بخشی از مخاطبان آن به سمت رسانه‌های خارجی می‌روند.»

به اعتقاد این استاد ارتباطات «در صداوسیما باید تجدید مهندسی شود و راه‌های جدید برای کسب درآمد ایجاد شود؛ البته بخشی از این هزینه درآمد به مدیریت بستگی دارد و باید در شیوه هزینه درآمد بازنگری شود تا مشکل هم برطرف شود.»

بر اساس این گزارش ایسنا، هر ساله در کنار بودجه ای که لازم است از طریق تبلیغات تامین شود، بخشی از بودجه صداوسیما را هم دولت تعیین و به مجلس ارائه می کند.

رقم پیشنهادی دولت برای بودجه صداوسیما در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۶۱۹ میلیارد تومان است که با رشد قابل توجهی نسبت به سال های گذشته همراه بوده است.

در بودجه اختصاص یافته به سازمان صداوسیما در سال آینده، رشدی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان را شاهد هستیم که برای تولید و پخش برنامه در شبکه های سراسری، استانی و برون مرزی و همچنین بخش های خبری، فنی و فعالیت در فضای مجازی در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ هم مقرر شده است که در صورت لزوم تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو از منابع ورودی صندوق توسعه ملی در اختیار صداوسیما قرار گیرد.

انتهای پیام

.


10913149
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است