به گزارش سرویس بازار ایسنا،بنابر اعلام گروه کلید، امروزه هر کسبوکاری چه کوچک و چه بزرگ خود را دور از مسائل بازاریابی و فروش نمیداند و نیاز به مشاوره بازاریابی و آموزش بازاریابی برای تمامی کسبوکارها احساس میشود. متاسفانه فعالیتهای بازاریابی که با آموزش بازاریابی و مشاوره بازاریابی ضعیفی همراه باشد، قطعا میتواند هزینههای زیادی را تحمیل کند.
انواع مشاوره بازاریابی و آموزش بازاریابی عبارتند از مشاور مدیریتی، مشاور سرمایه گذاری (مالی)، مشاور توسعه سازمانی، مشاور فنی.
در ادامه بد نیست به سوالات زیر فکر کنید و پاسخ دهید:
آیا به دلایل افت فروش و دلایل ناکارآمدی نیروهای فروش خود فکر کردهاید؟
میزان فروش شما کاسته شده و دلایل آنرا نمیدانید؟
آیا میدانید در دوران رکود و کسادی بازار چگونه بازاریابی کنید؟
نمیدانید چگونه برای محصول جدیدتان بازاریابی یا مارکتینگ کنید؟
آیا برای توسعه کسبوکارتان به آموزشهای بازاریابی و مشاوره بازاریابی نیازمندید؟
از راهبردهای بازاریابی و فروش جهت ترغیب مشتریان به خرید اطلاع دارید؟
آیا از قوانین موفقیت در فروش و فروش حرفهای در جهت افزایش فروش مطلعاید؟
از اصول حاکم بر خدمات پس از فروش و ناگفتههای آن چقدر میدانید؟
چگونه میتوان مشتریانی وفادار داشت؟
آیا با مهارتهای ارتباط با مشتریان آشنا هستید؟
در گذشته بازارها، ثابت، پایدار و شاید قابل پیش بینی بودند، بنابراین سازمانها برای کسب بهترین جایگاه در آن تلاش میکردند. در حال حاضر پیش بینی بازار به دلیل رقابت تنگاتنگ میان شرکتها و ارائه محصولات متنوع توسط شرکتها بسیار سخت و دشوار شده است. امروزه سازمانها با توجه به محدودیت در منابع و رقابتی شدن بازارها، مدیران را وادار به پیاده سازی روشها و شیوههای نوین بازاریابی، تکنیک های وفادارسازی مشتری و آموزش بازاریابی میکنند تا بیشترین اثربخشی و کمترین هزینه را برایشان به ارمغان آورد.
آموزش بازاریابی چه کمکی به سازمان شما میکند؟
آموزش بازاریابی به معنی آموزش روشهای بازاریابی به افراد و سازمانها است. در دنیا جدید که فروشهای آنلاین و همچنین رسانههای اجتماعی رشد شدیدی داشتهاند؛ روشهای آموزش بازاریابی دائما در حال تغییر میباشند. هدف از آموزش بازاریابی شناخت نیازها و خواسته های بازار هدف و در نهایت جلب رضایت مشتریان است.
آموزش بازاریابی باید با ارزیابی نیازهای آموزشی آغاز شود. به طور کلی این نیازها در مناطقی که شما در آن عملکرد ضعیفی دارید بیشتر نمایان میشوند. به طور مثال اگر میزان وفاداری مشتریان به کسبوکارتان کاهش یابد یا فروشندهای قادر به فروش در اندازه استاندارد و معمول نباشد یا اگر بخواهید وارد یک بازار جدید شوید یا اطمینان از همگامی کارمندان شما با قوانین جدید به آموزش نیازمندید.
بررسی این نیازها، ابزارهایی در راستای رشد و ارتقا کسبوکار و بازاریابی پیش روی شما قرار میدهد. البته در این راه باید با ارزیابی دانش و اطلاعات کارمندان در حوزه بازاریابی، کم و کیف آموزشهای موردنیاز برای آنها را به دست آورید. حال در این فرآیند باید دید که بهره گیری از مشاورین خبره بهتر است یا استفاده از کارمندان بازاریابی باتجربه.
هدف نهایی شما انتخاب آموزشهایی باشد که اهداف تجاریتان را محقق سازد. حتی در صورت وجود محدودیتهای بودجهای، اولویت قرار دادن آموزشهای لازم در زمینه بازاریابی، پیشرفت زیادی را برای کسبوکار شما رقم میزند. در این راستا ارائه مهارتهای لازم به کارکنان از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ اما توجه به آموزشهایی که کارآیی زیادی دارند و تیم مدیریت فروش و بازاریابی را بهبود میبخشند تاثیر بسزایی دارد.
اگر آموزش و توسعه بازاریابی بهبود وضعیت کسبوکارتان را در درازمدت حمایت کند، با شناختی که از فرصتها و تهدیدها در این بازار به دست میآورید میتواند سود زیادی را نصیب کسبوکارتان کنید. اهداف و برنامههای آموزشی باید براساس خروجیهای شفاف تجاری تعیین شوند مثلا از طریق نتایج مشخص و قابل اندازه گیری یا استانداردهای عملکرد.
به طور مثال آموزش در مهارت های بسیار مهم با هدف بهبود توانایی کارمندان در زمینه بستن قراردادهای مختلف بدون هزینه های هنگفت انجام شود.
مشاوره بازاریابی چه کمکی به سازمان شما می کند؟
مشاور بازاریابی فردی است که دانش و تجربه زیادی در رشتههایی خاص دارد و برای حل مشکلات مربوط به تجارتهای مختلف آنها را با صاحبان کسبوکار به اشتراک میگذارد. این افراد دانش و تجربه خود را پیش از راه اندازی یک کسبوکار جدید یا برای رفع مشکلات کسبوکارهای قدیمی مورد استفاده قرار میدهند. مشاوره حیطه کاری گستردهای است و مشاوران میتوانند در زمینههای مختلف از جمله مد و زیبایی تا فعالیتهای اقتصادی کار کنند. مشاور بازاریابی یک فرد حرفهای در زمینه بازاریابی است که با استفاده از تجربیات خود میتواند مشتریان موجود و مشتریان جدید را به خود جلب کند و موقعیتهای تجاری را افزایش دهد. در حقیقت کار مشاور بازاریابی ترکیبی از رهبری و مشاوره همراه با خلاقیت و حسابگری است.
مشاور با بررسی هر مشتری با توجه به قابلیتها و توانایی آنها راهکارهایی ارائه میدهد. این افراد موقعیتها را تجزیه و تحلیل میکنند و با شناسایی موانع و مشکلات موجود راهکارهای منطقی و موثر پیشنهاد میدهند. هدف نهایی مشاوره ارائه بهترین استراتژی و طرح کاری برای مشتریان است. راهکارها و استراتژیهای مشاور برای هر کدام از مشتریانش به صورت اختصاصی است.
صداقت، شفافیت و ارتباطات موثر میان مشتری و مشاور از جمله مسائلی است که تجربه خوبی بین آنها به وجود میآورد و بیشترین تاثیر و کارکرد در بهبود تجارت را به همراه دارد و این موضوع در انتها خروجیهای مثبتی را برای مشتریان ایجاد میکند. در فرآیند تبلیغات تمامی موانع و مشکلات باید ارزیابی شوند و مشتری باید احساس کند که در اولویت مشاور خود قرار گرفته است. در حقیقت مشاوره بازاریابی به شرکتها کمک میکند تا اجزای منحصربه فرد داخلی و خارجی تجارت خود را که شامل رضایت مشتریان و روندهای بازار و عوامل محیطی و نوآوری میشوند، را با دقت شناسایی کنند و در جهت بهبود یا برطرف کردن نقاط ضعف خود گام بردارند.
در آخر مشاوره بازاریابی یا مارکتینگ به شما کمک میکند تا تصمیمات درستی را اتخاذ کنید و بهتر بتوانید برنامهریزی کنید.
انتهای پیام