گوناگون 07:30 - 09 اسفند 1395
«برای رفع مشکلات اهالی لب خط تهران در مناطق ۱۷و ۱۸با رئیس‌جمهور مکاتبه شده است»؛ این خبری بود که دیروز مهدی چمران در جلسه شورای شهر تهران در پاسخ به تذکر پیش از دستور پرویز سروری اعلام کرد.

سروری خواستار حل و فصل وضعیت بغرنج در حاشیه خطوط ریلی این دو منطقه شده بود. وی که مدتی است مسائل پیرامون خطوط ریلی در جنوب شهر تهران را پیگیری می‌کند، گفت: «در حالی بحث راه‌آهن مناطق ۱۷ و ۱۸ حل نشده است که وضعیت مردم در این مناطق بغرنج است. این موضوع بین دو نهاد حاکمیتی است و باید بالاخره برای یک‌بار حل و فصل شود.» طرح این موضوع باعث شد تا ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت رئیسه شورا هم عنوان کند که پیگیر دریافت پاسخ از رئیس‌جمهور هستند و به محض دریافت، پاسخ در صحن شورا قرائت خواهد شد.

همچنین اعضای شورای شهر در جریان سیصدو سی و سومین جلسه خود لایحه «تعیین قیمت بلیت مترو تهران در سال 1396» را نیز بررسی کردند. سرانجام هم اعضا با اکثریت آرا با افزایش 14درصدی قیمت بلیت مترو موافقت کردند. البته براساس تصویب شورا تمامی حمایت‌های گذشته از دانشجویان، دانش‌آموزان ، سالمندان و جانبازان که در سال‌های گذشته برقرار بوده به قوت خود باقی خواهد ماند.

در ابتدای بررسی این لایحه علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: «همانطور که همه مستحضر هستند بهای بلیت مترو به‌صورت مساوی توسط مردم، دولت و شهرداری باید پرداخت شود بدین صورت که سهم هر کدام 33درصد است.» وی ادامه داد: با این اوصاف آنچه تا امروز از سوی شهروندان پرداخت شده تنها 20درصد از 33درصد مقرر بوده ولی با این حال تصمیم شورا بر آن بوده که قیمت بلیت مترو افزایش چشمگیری نداشته باشد. به‌گفته دبیر، پیشنهاد شهرداری بهای 2400تومانی برای بلیت مترو بوده که ما با آن مخالفت کردیم و بنابراین قیمت بلیت مترو برای بلیت‌های تک‌سفره با افزایش 14درصدی مواجه خواهد شد یعنی از 700تومان به 800تومان. در ادامه جلسه اعضای شورا به‌عنوان موافق و مخالف سخنان خود را ایراد کردند.

در این بین حبیب کاشانی در رابطه با سخنان رحمت‌الله حافظی مبنی بر نیروهای مازاد در مترو گفت: من این سخن را درست نمی‌دانم و چنین اتفاقی در شرکت مترو نیفتاده ضمن آنکه ما هم‌اکنون خطوط 6، 7و 8 را در دست احداث داریم و این خطوط به‌طور حتم به نیروی انسانی نیاز خواهند داشت. این باعث شد چمران، رئیس شورا اعلام کند اکنون کل پرسنل شرکت مترو 9هزار نفر است؛ درصورتی که طبق استاندارد باید 12هزار نفر باشد.

بعد از این محمدمهدی تندگویان گفت: متأسفانه هدف اصلی ما که همانا افزایش مسافر بوده محقق نشده است.پس از این محسن پیرهادی اظهار داشت: سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری به‌عنوان نهادهای خدماتی مطرح هستند و نهادهای سودده و زیان‌ده که بخواهیم از لفظ ورشکسته برای آنها استفاده کنیم، نیستند.

در ادامه جلسه محمد احمدی بافنده، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو که در جلسه حضور داشت پشت تریبون شورا قرار گرفت و گفت: به‌طور متوسط در روزهای خلوت میزان تراکنش مسافران در مترو بالغ بر 2میلیون نفر است و در آخرین سرشماری در 18آبان‌ماه این میزان 3میلیون و 800هزار نفر بوده است؛ پس مشخص است که با کاهش مسافرگیری مواجه نشده‌ایم. در ادامه جلسه عباس جدیدی نیز گفت: نباید کسری بودجه مترو را از سوی مردم جبران کرد.

احمد حکیمی‌پور هم بر این نظر بود که در شهرداری مدیریت منابع و مصارف وجود ندارد و نمونه عینی آن هم مترو است. مهدی چمران هم اعلام کرد: به یقین اگر بهای بلیت مترو واقعی باشد قیمتش بسیار بیشتر از آن چیزی خواهد بود که ما تعیین کردیم اما به‌خاطر شرایط اقتصادی باید افزایش بهای بلیت با یک شیب ملایم صورت پذیرد و یکباره نباشد. عبدالحسین مختاباد نیز گفت: در نقاط دیگر دنیا قیمت بلیت مترو بالغ بر یک‌دلار یعنی 3هزار تومان است درحالی‌که اینجا 20سنت هم نمی‌شود.

بررسی لایحه پیشنهادی شهرداری تهران برای میزان افزایش نرخ کرایه‌های اتوبوسرانی و مینی‌بوس‌رانی در سال آینده، دیگر دستور جلسه دیروز شورا بود. اسماعیل دوستی در این رابطه توضیح داد که کمیسیون عمران در جمع بندی خود به رقم 15درصد افزایش در این خطوط رسیده است. درنهایت اعضای شورا موافقت خود را با افزایش 15درصدی بهای کرایه اتوبوسرانی و مینی‌بوس‌رانی اعلام کردند. همچنین در ادامه جلسه اعضای شورا با یک فوریت اصلاح بودجه شهرداری تهران در سال95 برای جابه‌جایی 780میلیارد تومان از ردیف اعتبارات هزینه‌ای و تملک سرمایه‌ای موافقت کردند.

  • چگونگی اخذ عوارض از خودروهای سیاسی

روز گذشته یک‌فوریت طرح «اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک از خودروهای با پلاک سیاسی، سرویس سفارتخانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی» هم در دستور جلسه قرار گرفت و در نهایت با اکثریت آرا به تصویب رسید.دیروز لایحه «اصلاحیه مصوبه چگونگی محاسبه و اخذ بهای مدیریت پسماند» هم در صحن شورا بررسی شد.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شهرداری تهران در توضیح این لایحه گفت:‌ برای امسال این بها با 10درصد افزایش در هزینه جمع‌آوری، 470تومان و در دفع پسماند، 280‌تومان پیشنهاد می‌شود. حجت‌الاسلام ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورا هم به اهمیت موضوع تفکیک زباله از مبدأاشاره کرد. در ادامه تندگویان با اشاره به اینکه موضوع زباله در دنیا جزو درآمد‌های پایدار شهری است خطاب به شهرداری گفت: ما کی از زباله‌های این شهر می‌توانیم به سمت کسب در آمدهای پایدار برویم؟

انصاری نیز اظهار داشت: یکی از شرایط پس از برجام استفاده از فاینانس و ظرفیت‌های خارجی در این زمینه است که باید شرایط استفاده از این فضا را برای شهرداری فراهم کنیم. معصومه آباد هم گفت: طی این سال‌ها که از اجرای برنامه‌های حوزه زباله و تفکیک از مبدا از سوی شهرداری تهران می‌گذرد 2رویکرد کاهش حجم زباله در مقایسه با افزایش حجم تفکیک از مبدا مدنظر بود که متأسفانه با آمار‌هایی که ارائه می‌شود این روند نتیجه عکس داشته است چراکه با افزایش تفکیک زباله ما با افزایش آمار تولید زباله هم مواجه هستیم.

حکیمی‌پور نیز گفت: در دوره اول شورا به‌دنبال بحث درآمدزا بودن موضوع زباله‌ها بودیم اما تاکنون این موضوع مغفول مانده است؟ چمران اما در توضیح این معضل عنوان کرد: این موضوع در کمیسیون خاص دولت با حضور وزرا مطرح شد و بحث‌های مفصلی نه‌تنها درخصوص تهران بلکه شهرهای شمالی نیز مطرح شد اما مشکل اینجاست که وزارت نیرو باید برق تولیدی از زباله‌سوزها را به قیمت تمام‌شده خریداری کند که این کار انجام نشده است. در پایان پس از بحث و بررسی لایحه «اصلاحیه مصوبه محاسبه اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند» که شامل هزینه جمع‌آوری، حمل و دفع زباله عادی می‌شود با 18درصد افزایش به تصویب رسید.

جدول


8861813
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است