اجتماعی 06:30 - 04 مرداد 1395
ماجرا کاملا تکراری‌ شده؛ اتوبوسی دچار حادثه می‌شود، عده‌ زیادی مسافر جانشان را از دست می‌دهند، پای چند نهاد و سازمان به میان می‌آید، مسئولان آنها در مصاحبه با رسانه‌ها توپ را به زمین دیگری انداخته و دلیلی برای حادثه اعلام می‌کنند و دست آخر نیز همه‌چیز به فراموشی سپرده می‌شود تا حادثه‌ای دیگر و قربانی شدن بی‌گناهانی بیشتر.

این همان اتفاقی است که حالا و پس از گذشت 2روز از واژگونی مرگبار اتوبوس مسافربری در جاده چالوس که منجر به کشته شدن 16نفر و زخمی شدن 12نفر شد، در حال رخ دادن است. انگار پس از این حادثه هم هیچ نهاد و سازمانی حاضر نیست تقصیر را بپذیرد و هیچ مسئولی پیشقدم نشده تا با عذرخواهی از خانواده قربانیان، حداقل مرهمی باشد بر آلام آنها.

درحالی‌که پس از حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس مسافربری حوالی تونل کندوان پلیس دلیل حادثه را سرعت زیاد اتوبوس و عدم‌توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه اعلام کرده بود، روز گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی توپ را به زمین پلیس انداخت و در گفت‌و‌گو با فارس مدعی شد: «یکطرفه‌شدن جاده چالوس عامل این تصادف بود».

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه در سانحه بامداد شنبه و واژگونی مرگبار اتوبوس در محور کندوان، تخطی راننده از سرعت مطمئنه و عدم‌رعایت قانون عامل اصلی بروز حادثه و جان‌باختن ۱۶ مسافر بوده است، گفت: معمولاً در پایان هفته ترافیک در جاده‌ چالوس زیاد است، بنابراین پلیس مسیر را یکطرفه می‌کند و به‌نظر اینجانب همین یکطرفه شدن مسیر موجب افزایش سرعت خودروها و حادثه می‌شود.

داوود کشاورزیان ادامه داد: در این حادثه هم افزایش سرعت اتوبوس و عدم‌رعایت سرعت مطمئنه به‌دلیل یکطرفه بودن و البته خطای راننده، موجب بروز حادثه شد. این در حالی است که هنوز گزارشی مبنی بر خطای شرکت تعاونی به من ارائه نشده است و اگر شرکت در صدور صورت وضعیت تخلف کرده باشد حتماً در کمیسیون‌های ماده 11و 12برخورد قانونی و جدی خواهیم داشت. به گفته وی، بهسازی جاده‌ها در راستای کاهش سوانح رانندگی در دستور کار سازمان راهداری است اما در کنار این موضوع اگر رانندگان مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکنند و رفتارهای پرخطر داشته باشند قطعا می‌تواند منجر به تصادف شود.

  • مدیریت واحد نداریم

هر چند معاون وزیر معتقد است خطای راننده باعث این حادثه شده اما به‌نظر سیدهادی هاشمی، فرمانده سابق پلیس راه، دلیل اصلی چنین حوادثی نبود‌مدیریت واحد در سیستم حمل‌ونقل عمومی است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفت: 74درصد تصادفات کشور در 30کیلومتری شهرها رخ می‌دهد. اگر بخواهیم این مناطق را چهاربانده کنیم تا دیگر تصادفی رخ ندهد به سال‌ها بودجه نیاز داریم. چقدر مردم باید بمیرند تا دولت نسبت به این اتفاقات در جاده‌ها بازنگری کند؟ قرار نیست همه راه‌ها را دولت بسازد و ما می‌توانیم از بخش خصوصی در این حوزه کمک بگیریم.

این کارشناس ارشد ترافیک و تصادفات، معضل دیگر را ناتوانی در مدیریت شرکت‌های مسافربری عنوان کرد و گفت:‌ 4هزار و 600واحد مسافربری عمومی در کشور فعال هستند. انگار هر فردی با خرید یک اتوبوس لیزینگی یک مؤسسه حمل‌ونقل تاسیس کرده و اکنون تعداد قابل توجهی مؤسسه دایر است. در این شرایط مطمئنا نمی‌توان روی این تعداد واحد مسافربری مدیریت کرد و باید تمامی شرکت‌های مسافربری در یکدیگر ادغام شوند و حداکثر 10تعاونی مسافربری داشته باشیم. از طرفی نقش مدیر فنی تعاونی‌ها که وظیفه معاینه دقیق فنی اتوبوس قبل از حرکت را دارند، تنها زدن یک مهر است که متأسفانه این روزها یک بلیت فروش هم به راحتی مهر یک مدیر فنی را در برگه صورت وضعیت می‌زند و اتوبوس بدون بررسی فنی وارد جاده می‌شود.

هاشمی ادامه داد: وقتی اتوبوس را از جلو تا عقب بررسی می‌کنیم هزار مشکل از بوفه تا آینه وسط پیدا می‌شود. کنترل‌های پلیس راهگشا نیست چرا که متأسفانه پلیس به‌صورت سنتی کار می‌کند و دیگر با وجود تردد 24میلیون وسیله نقلیه در کشور روش‌های سنتی 30سال قبل جواب نمی‌دهد. متأسفانه خود پلیس هم نمی‌خواهد به روز شود و امکانات کافی به‌روزشدن را ندارد. پلیس به‌صورت رندوم خودروها را چک کرده که ممکن است در این بررسی‌ها کسی شناسایی و با او برخورد شود. باید قانون به قدری محکم باشد که اگر فردی تخلف کرد و با او برخورد شد دیگران جرأت ارتکاب تخلف را نداشته باشند و بستر تخلف از بین برود.

  • اختلافات تمام نشدنی

به گفته هاشمی امروز پلیس و سازمان حمل‌ونقل و راهداری روبه‌روی هم قرار گرفته و اعتقادی به یکدیگر ندارند. اما با وجود تمامی این اختلافات امروز یا فردا به‌منظور بررسی و تحلیل تصادف جاده چالوس مسئولان دستگاه‌ها به صدا و سیما می‌آیند و در مقابل مردم از یکدیگر تشکر کرده و نان به همدیگر قرض می‌دهند که این موضوع خیانت به کشور است. متأسفانه هنوز وزارت راه نمی‌خواهد ببیند چه تعداد انسان بی‌گناه در جاده‌ها کشته می‌شوند به همین دلیل با یک ندانم کاری مردم به قربانگاه می‌روند. نه پلیس و نه وزارت راه و نه حتی دولت نمی‌خواهند این کمبودها را ببینند.

هاشمی با اشاره به تست حریق اتوبوس‌های بین‌شهری در کشور تأکید کرد: براساس استانداردهای جهانی درصورت شعله ور شدن اتوبوس، حریق در هر دقیقه یک متر باید پیشروی کند این درحالی است که اتوبوس‌های ما در یک دقیقه تبدیل به گلوله آتش شده و تمام اتوبوس می‌سوزد. متأسفانه سازمان استاندارد تست حریق را جدی نمی‌گیرد. همه در کشور حمل‌ونقل مسافربری را شوخی گرفته‌اند که این ناشی از طرز نگاه مسئولان است.

  • نیاز به مصوبه مجلس

در همین حال جواد هدایتی، مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز مهم‌ترین مشکل ایمنی در کشور را نداشتن ساختاری کارآمد و منسجم عنوان کرد و به مهر گفت: برای حل مشکل چندصدایی در این بخش باید یک ساختار منسجم ایجاد شود تا در زمان بروز سانحه، چندین دستگاه متولی اعلام دلایل آن نباشند. هدایتی با بیان اینکه ساختار مناسبی برای پیگیری سوانح جاده‌ای وجود ندارد، اظهار داشت:

درحالی‌که رئیس کمیسیون ایمنی راه‌ها یک وزیر است اما بازهم می‌بینیم که اظهارنظر برخی نهادها از کمیسیون ایمنی راه‌ها پیشی می‌گیرد و سریع برای جمع کردن یک موضوع، علت سانحه را اعلام می‌کنند. مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: برای حل این مشکل نیاز به قوانینی در مجلس داریم تا هرچه سریع‌تر یک نهاد برای اعلام دلایل تصادفات رانندگی و حل این مشکل انتخاب شود.

  • مردم پیامک بزنند

درحالی‌که اظهارنظرها درباره حادثه واژگونی اتوبوس در جاده چالوس ادامه دارد، رئیس پلیس راهور ناجا از مردم خواسته است تخلفات رانندگی رانندگان را به‌صورت پیامکی به پلیس اعلام کنند. سرهنگ محمدحسین حمیدی، با توضیح اینکه رانندگان اتوبوس مراقب باشند، چون مردم آنها را رصد می‌کنند، ادامه داد: سامانه ۱۱۰۱۲۰ اطلاعات مسافران را به‌صورت لحظه‌ای دریافت می‌کند و تا‌کنون نیز پیامک‌های مردم باعث جریمه شدن حدود ٨٠ راننده متخلف شده است.

به گفته وی، مسافران می‌توانند با این شیوه نظر خود را به شماره ۱۱۰۱۲۰ اعلام کنند: «شماره اتوبوس * محل تخلف * کد گزارش * مقصد سفر»‌که کد یک یعنی صحبت با موبایل، کد 2یعنی استفاده نکردن راننده یا مسافران از کمربند ایمنی، کد۳ یعنی خستگی و خواب‌آلودگی راننده، کد 4به منزله رانندگی خطرناک، کد ۵ به‌معنای اشکالات فنی خودرو و کد ۶ به منزله توقف نکردن برای انجام فریضه نماز و عدد ۷ به منزله تقدیر از راننده است.


8059709
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است