اجتماعی 13:25 - 29 فروردین 1394
افکارنیوز اولین واکنشها به طرح جدید شهرداری
طرح «اخذ عوارض ورود غیرقانونی به محدوده طرح ترافیک» در ۱۰ روز نخست انتشارش با واکنشهایی مواجه شده است؛ از غیرقانونی خواندن طرح توسط مجلسیها تا اعتراضات مردمی؛ از ابهام در مصوبه آن تا تکذیب رئیس پلیس راهور تهران بزرگ...
به گزارش افکارنیوز، گرچه ۱۰ روز از انتشار خبر «اخذ عوارض ورود غیرقانونی به محدوده طرح ترافیک» گذشته، ولی هنوز حواشی این خبر پررنگتر از متن آن است تا جایی که هر روز شاهد تاویل و تفسیرهای خاص از آن هستیم؛ یک روز این طرح از اساس غیرقانونی خوانده میشود و روز دیگر جزئیات اجرایی آن اعلام میشود؛ یک روز از مشکلات اجرایی آن سخن به میان میآید و فردای آن روز از موافقت و تایید فرمانداری پایتخت برای اجرای آن پردهبرداری میشود؛ یکی آن را مصوبه شورای شهر میخواند و دیگری، طرح مذکور را دست پخت هیئت وزیران عنوان میکند!
مصوبه جنجالی شورای شهر و حاشیه عجیبتر از متن
کلید این اما و اگرها و اظهارات مختلف و گاهاً مغایر، زمانی زده شد که مصطفی قنبرنژاد رئیس مرکز صدور آرم طرح ترافیک شهرداری تهران در مصاحبه با یکی از خبرگزاریهای کشور از جزئیات اجرای این طرح پرده برداشت و از اخذ عوارض ورود غیرقانونی به محدوده طرح ترافیک خبر داد و عنوان کرد: عوارض خودروهای سبک قبل از ساعت ۱۰، ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان و بعد از ساعت ۱۰، ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان است و عوارض خودروهای سنگین روزانه ۴۸ هزار تومان است. این در حالی بود که وی در ادامه اظهاراتش تاکید کرده بود که متخلفان برای پرداخت این عوارض تنها ۲۴ ساعت وقت داشته و در صورت عدم پرداخت این عوارض، ۴ برابر آن را در صورت حساب عوارض سالانه خودرو خود میبینند و بالاجبار باید اصل و فرع این عوارض را سرِ سال بپردازند!
واکنشهای رسمی و مردمی در برابر این مصوبه/«جبران آلودگی هوا»؛ توجیه یا سفسطه؟
انتشار این خبر کوتاه کافی بود تا واکنشها، نسبت به این طرح آغاز شود و کار به جایی برسد که ابوذر ندیمی عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی، نسبت به این طرح و اجرای آن موضع گیری کند و از غیرقانونی بودن این موضوع و مغایرت آن با قانون مجلس شورای اسلامی بگوید؛ وی در خصوص این طرح که گفته میشد جزو مصوبات شورای شهر پایتخت است گفت: شورای شهر اگر مغایر با قانون مجلس تصمیم بگیرد کاری بر خلاف قانون است و از آنجایی که حتی هیات وزیران حق انجام کاری برخلاف مصوبات مجلس را ندارد٬ مصوبه شورای شهر نیز که با قانون مغایرت دارد پیگیری خواهد شد.
البته واکنشها به این طرح به واکنش رسمی مسئولان نیز خلاصه نشد و بسیاری از شهروندان پایتخت به این طرح معترض بودند و عمدتاً توجیه اخذ این عوارض با عنوان «به منظور جبران آلودگی هوا» را غیرواقعی و غیر منطقی دانسته و حتی برخی دیگر نیز جریمه پلیس برای ورود غیرقانونی به محدوده طرح ترافیک را برای جبران آلودگی هوا دانسته و توجیه «جبران آلودگی هوا» که مسئولان شهری برای این طرح عنوان میکردند را یک تحریف و سفسفطه، تفسیر میکردند.
آشِ «عوارض ورود به طرح ترافیک» دستپخت هیئت وزیران یا شورای شهر؟
شاید این واکنشها و سنگینی انتقادات به این طرح بود که مسئولان شهری را دست به کار کرد تا توپ طرح «اخذ عوارض ورود غیرقانونی به محدوده طرح ترافیک» را در زمین دولتیها بیندازند و این آش را دست پخت هیئت وزیران معرفی کنند؛ جایی که احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به مصوبه شماره ۹۷۴۳۳/ت ۵۰۸۹۶ه به تاریخ ۲۶ آبان سال گذشته هیئت وزیران اشاره میکند و این طرح را به منظور جبران عوارض زیست محیطی و ترافیکی ناشی از ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک میداند و با اشارهای به مصوبه دولت در چهارم دی سال ۹۰ برای کاهش آلودگی هوا در ۸ کلان شهر کشور نیز عنوان میکند: برای دریافت عوارض ناشی از ورود و تردد غیرمجاز خودورها به محدوده طرح ترافیک وسایل نقلیه غیرمجاز از طریق دوربینهای نظارت تصویری و تجهیزات هوشمند یا از طریق مأموران وصول عوارض شناسایی میشوند که پس از شناسایی این افراد، مالکان یا رانندگان این خودروها موظفند در مدت ۲۴ ساعت از زمان ورود به محدوده طرح ترافیک دو برابر عوارض را بپردازند که مقدار آن برای هر روز در مصوبه تعیین شده است.
تکذیب تصویب و ابلاغ طرح از زبان رئیس پلیس راهور پایتخت
در مصوبه شورای شهر پایتخت نیز با اشاره به نقش نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص چگونگی اجرای این طرح آمده: پس از گذشت ۲۴ ساعت در صورت عدم پرداخت عوارض مترتبه، عوارض به ماخذ ۴ برابر نرخ مذکور، از طریق صدور قبض عوارض و دریافت آن توسط ماموران وصول عوارض و یا صدور اخطار جهت مالکان خودروها به آخرین نشانی آنان که در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی است و یا در حین انتقال خودرو و یا پرداخت عوارض سالیانه، از مالکان آنها دریافت خواهد شد.
البته گرچه در اجرای این طرح نقش و وظیفه خاصی برای پلیس راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شده است ولی با این وجود رئیس پلیس راهور پایتخت در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، هرگونه تصویب این طرح در مراجع قانونی و ابلاغ آن را تکذیب میکند و میگوید: اولاً اجرای این طرح هیچ ارتباطی با پلیس ندارد؛ در ثانی هر طرحی برای اجرایی شدن، نیازمند تصویب در مرجعی عالی و ابلاغ رسمی است؛ از این رو در خصوص طرح مذکور نیز این طرح تاکنون از هیچ مرجعی تاییدیه دریافت نکرده و برای اجرا شدن نیز تاکنون ابلاغ نشده است.
سوالات حاشیهای پررنگتر از متن
در پایان مسئولان علاوه بر پاسخدهی نسبت به چرایی این اظهارنظرهای متناقض از سوی مسئولان دخیل در این طرح، باید به این شائبه نیز پاسخ دهند که «صدور جریمه ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک» با چه فلسفهای انجام میشود؟ آیا فلسفه این جریمه، جبران آلایندگی هوا و محیط زیست ناشی از ورود غیرمجاز به این محدوده نیست؟ آیا اخذ عوارض از خودروهایی که به صورت غیرقانونی به این محدوده وارد شدهاند به نوعی افزایش میزان جریمه تردد در این محدوده نیست؟ و اینکه ۴ برابر شدن این عوارض، در صورت گذشت ۲۴ ساعت و عدم پرداخت آن، با چه منطقی انجام گرفته و اساساً آیا این طرح با قوانین بالادستی خود، در تعارض قرار دارد و شهرداری صرفاً با مصوبه شورای شهر، وجاهت پرداخت عوارض اینچنینی را پیدا خواهد کرد یا خیر؟
همچنین، ارائه مجوزهای ورود به طرح ترافیک شاید نیازمند بازنگری جدیتری باشد چراکه به عنوان مثال در سال گذشته هزاران مجوز ورود به این محدوده تحت عنوان مجوز خبرنگاران اختصاص یافت و این در حالی است که علاوه بر آن، طرحهای روزانه نیز به راحتی پای هر رانندهای را با هرنوع آلایندگی خودرو به این محدوده باز میکند و اگر واقعا دغدغه اینگونه طرحها، بهبود وضعیت آلودگی هواست، باید جای دیگری دنبال راهکار آن گشت.
مصوبه جنجالی شورای شهر و حاشیه عجیبتر از متن
کلید این اما و اگرها و اظهارات مختلف و گاهاً مغایر، زمانی زده شد که مصطفی قنبرنژاد رئیس مرکز صدور آرم طرح ترافیک شهرداری تهران در مصاحبه با یکی از خبرگزاریهای کشور از جزئیات اجرای این طرح پرده برداشت و از اخذ عوارض ورود غیرقانونی به محدوده طرح ترافیک خبر داد و عنوان کرد: عوارض خودروهای سبک قبل از ساعت ۱۰، ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان و بعد از ساعت ۱۰، ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان است و عوارض خودروهای سنگین روزانه ۴۸ هزار تومان است. این در حالی بود که وی در ادامه اظهاراتش تاکید کرده بود که متخلفان برای پرداخت این عوارض تنها ۲۴ ساعت وقت داشته و در صورت عدم پرداخت این عوارض، ۴ برابر آن را در صورت حساب عوارض سالانه خودرو خود میبینند و بالاجبار باید اصل و فرع این عوارض را سرِ سال بپردازند!
واکنشهای رسمی و مردمی در برابر این مصوبه/«جبران آلودگی هوا»؛ توجیه یا سفسطه؟
انتشار این خبر کوتاه کافی بود تا واکنشها، نسبت به این طرح آغاز شود و کار به جایی برسد که ابوذر ندیمی عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی، نسبت به این طرح و اجرای آن موضع گیری کند و از غیرقانونی بودن این موضوع و مغایرت آن با قانون مجلس شورای اسلامی بگوید؛ وی در خصوص این طرح که گفته میشد جزو مصوبات شورای شهر پایتخت است گفت: شورای شهر اگر مغایر با قانون مجلس تصمیم بگیرد کاری بر خلاف قانون است و از آنجایی که حتی هیات وزیران حق انجام کاری برخلاف مصوبات مجلس را ندارد٬ مصوبه شورای شهر نیز که با قانون مغایرت دارد پیگیری خواهد شد.
البته واکنشها به این طرح به واکنش رسمی مسئولان نیز خلاصه نشد و بسیاری از شهروندان پایتخت به این طرح معترض بودند و عمدتاً توجیه اخذ این عوارض با عنوان «به منظور جبران آلودگی هوا» را غیرواقعی و غیر منطقی دانسته و حتی برخی دیگر نیز جریمه پلیس برای ورود غیرقانونی به محدوده طرح ترافیک را برای جبران آلودگی هوا دانسته و توجیه «جبران آلودگی هوا» که مسئولان شهری برای این طرح عنوان میکردند را یک تحریف و سفسفطه، تفسیر میکردند.
آشِ «عوارض ورود به طرح ترافیک» دستپخت هیئت وزیران یا شورای شهر؟
شاید این واکنشها و سنگینی انتقادات به این طرح بود که مسئولان شهری را دست به کار کرد تا توپ طرح «اخذ عوارض ورود غیرقانونی به محدوده طرح ترافیک» را در زمین دولتیها بیندازند و این آش را دست پخت هیئت وزیران معرفی کنند؛ جایی که احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به مصوبه شماره ۹۷۴۳۳/ت ۵۰۸۹۶ه به تاریخ ۲۶ آبان سال گذشته هیئت وزیران اشاره میکند و این طرح را به منظور جبران عوارض زیست محیطی و ترافیکی ناشی از ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک میداند و با اشارهای به مصوبه دولت در چهارم دی سال ۹۰ برای کاهش آلودگی هوا در ۸ کلان شهر کشور نیز عنوان میکند: برای دریافت عوارض ناشی از ورود و تردد غیرمجاز خودورها به محدوده طرح ترافیک وسایل نقلیه غیرمجاز از طریق دوربینهای نظارت تصویری و تجهیزات هوشمند یا از طریق مأموران وصول عوارض شناسایی میشوند که پس از شناسایی این افراد، مالکان یا رانندگان این خودروها موظفند در مدت ۲۴ ساعت از زمان ورود به محدوده طرح ترافیک دو برابر عوارض را بپردازند که مقدار آن برای هر روز در مصوبه تعیین شده است.
تکذیب تصویب و ابلاغ طرح از زبان رئیس پلیس راهور پایتخت
در مصوبه شورای شهر پایتخت نیز با اشاره به نقش نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص چگونگی اجرای این طرح آمده: پس از گذشت ۲۴ ساعت در صورت عدم پرداخت عوارض مترتبه، عوارض به ماخذ ۴ برابر نرخ مذکور، از طریق صدور قبض عوارض و دریافت آن توسط ماموران وصول عوارض و یا صدور اخطار جهت مالکان خودروها به آخرین نشانی آنان که در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی است و یا در حین انتقال خودرو و یا پرداخت عوارض سالیانه، از مالکان آنها دریافت خواهد شد.
البته گرچه در اجرای این طرح نقش و وظیفه خاصی برای پلیس راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شده است ولی با این وجود رئیس پلیس راهور پایتخت در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، هرگونه تصویب این طرح در مراجع قانونی و ابلاغ آن را تکذیب میکند و میگوید: اولاً اجرای این طرح هیچ ارتباطی با پلیس ندارد؛ در ثانی هر طرحی برای اجرایی شدن، نیازمند تصویب در مرجعی عالی و ابلاغ رسمی است؛ از این رو در خصوص طرح مذکور نیز این طرح تاکنون از هیچ مرجعی تاییدیه دریافت نکرده و برای اجرا شدن نیز تاکنون ابلاغ نشده است.
سوالات حاشیهای پررنگتر از متن
در پایان مسئولان علاوه بر پاسخدهی نسبت به چرایی این اظهارنظرهای متناقض از سوی مسئولان دخیل در این طرح، باید به این شائبه نیز پاسخ دهند که «صدور جریمه ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک» با چه فلسفهای انجام میشود؟ آیا فلسفه این جریمه، جبران آلایندگی هوا و محیط زیست ناشی از ورود غیرمجاز به این محدوده نیست؟ آیا اخذ عوارض از خودروهایی که به صورت غیرقانونی به این محدوده وارد شدهاند به نوعی افزایش میزان جریمه تردد در این محدوده نیست؟ و اینکه ۴ برابر شدن این عوارض، در صورت گذشت ۲۴ ساعت و عدم پرداخت آن، با چه منطقی انجام گرفته و اساساً آیا این طرح با قوانین بالادستی خود، در تعارض قرار دارد و شهرداری صرفاً با مصوبه شورای شهر، وجاهت پرداخت عوارض اینچنینی را پیدا خواهد کرد یا خیر؟
همچنین، ارائه مجوزهای ورود به طرح ترافیک شاید نیازمند بازنگری جدیتری باشد چراکه به عنوان مثال در سال گذشته هزاران مجوز ورود به این محدوده تحت عنوان مجوز خبرنگاران اختصاص یافت و این در حالی است که علاوه بر آن، طرحهای روزانه نیز به راحتی پای هر رانندهای را با هرنوع آلایندگی خودرو به این محدوده باز میکند و اگر واقعا دغدغه اینگونه طرحها، بهبود وضعیت آلودگی هواست، باید جای دیگری دنبال راهکار آن گشت.
6217154
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار اجتماعی
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نرخ کرایههای ۱۴۰۳ حمل و نقل عمومی پایتخت، ۱۶ تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد و از امروز اول اردیبهشت اجرا میشود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: امسال ۲۵ تقاطع به بهرهبرداری میرسد و هر ماه حداقل دو طرح عمرانی افتتاح خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان امداد و نجات اعلام کرد: تاکنون به بیش از ١٠ هزار نفر در جنوب کشور امدادرسانی شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیهای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوبتر شده است، گفت: برخی شیطنتهای رسانهای بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیهای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوبتر شده است، گفت: همچینن برخی شیطنتهای رسانهای بر اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح از شناسایی، تصویب و اجرایی شدن ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیروهای مسلح خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان در درگیری خیابانی در مرکز تهران با ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۱ تهران با اشاره به بافت قدیمی این منطقه گفت: متأسفانه اکثر مراکز درمانی منطقه ۱۱ مشکل ایمنی دارند؛ اما ما تک به تک در حال رفع این مشکلات هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» هرمزی گفت: با کمک دولت قرارداد بیش از ۶۵ هزار تاکسی برقی منعقد شده که در هفته آینده برای هزار دستگاه فراخوان متقاضیان تاکسی انجام میشود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاعرسانی فراجا در اطلاعیهای آورده است: وبگاه خبرگزاری پلیس مرجع رسمی اطلاعرسانی فراجا است؛ تولید محتوا با نام پلیس مورد تایید نیست.