اقتصادی 17:50 - 31 خرداد 1397

لغو پرداخت تسهیلات ۴ درصدی برای خرید واگن

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مختاری عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های تولیدکننده واگن قطار در حاشیه ششمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته گفت: در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده واگن با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند که این میزان نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته است؛ بخصوص که وزارت راه و شهرسازی اخیراً مشتری تعدادی از واگن‌های تولید داخل شده است.

وی علت ظرفیت پایین تولید واگن مسافری در ایران را قیمت بالای آن عنوان کرد و افزود: در گذشته شرکت دولتی راه‌آهن از محل وجوه اداره شده این شرکت نزد بانک‌های عامل تا ۸۰ درصد ارزش قرارداد خرید واگن را به شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری، تسهیلات با سود چهار درصد اعطا می‌کرد، اما در حال حاضر این تسهیلات لغو شده و بانک‌هایی که به شرکت‌های ریلی تسهیلات پرداخت می‌کنند، سود ۱۸ درصد می‌گیرند. بنابراین هیچ توجیه اقتصادی برای شرکت‌های ریلی برای استفاده از تسهیلات بانکی خرید واگن مسافری وجود ندارد.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های تولیدکننده واگن قطار با اشاره به قول وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اعطای تسهیلات با سود ۱۴ درصد از محل صندوق توسعه ملی به شرکت‌های حمل و نقل ریلی برای خرید واگن تولید داخل گفت: علی‌رغم این اظهارات، تاکنون صندوق توسعه ملی هیچ‌ پاسخی به درخواست شرکت‌های ریلی نداده است.

مختاری، کیفیت واگن تولید ایران را بالاترین سطح کیفی در غرب آسیا توصیف کرد و افزود: در حال حاضر در کشور برای تولید واگن مسافری تا ۲۰ درصد و در بخش تولید واگن باری تا ۱۵ درصد قطعات واگن را به خارج از کشور وابسته هستیم ولی مابقی در داخل کشور تولید می‌شود.

وی یکی دیگر از مشکلات واگن‌سازان داخلی را افزایش ۳۰ درصدی قطعات تولید داخل دانست و گفت: بیش از ۱۵۰ شرکت قطعه‌ساز به عنوان پشتیبان شرکت‌های تولیدکننده واگن، قطعات اولیه را تولید می‌کنند که در صورت فراهم نشدن تسهیلات خرید واگن برای شرکت‌های بهره‌بردار، بخش زیادی از این شرکت‌ها با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

مختاری ورود شرکت‌های واگن‌ساز به بخش تعمیرات را از نظر اقتصادی به صرفه ندانست و گفت: علت اینکه واگن‌سازان به حوزه تعمیرات اساسی واگن ورود کرده‌اند، عدم استفاده از ظرفیت تولید واگن در داخل کشور به خاطر گرانی واگن نوساز است. در حال حاضر ارزش هر واگن نوساز سه میلیارد تومان است ولی هزینه بازسازی اساسی هر دستگاه واگن مسافری بین ۳۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان هزینه دارد؛ به همین دلیل بخش تعمیرات برای شرکت‌هایی که تولیدکننده هستند، سودده نیست.

 

پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» شرکت آمریکایی تسلاموتورز علی‌رغم جنگ تجاری چین با آمریکا، ثبت سفارش نخستین خودروی تولیدی در کارخانه خود در چین را کلید زد.
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» بی‌ام‌و، ودافون و اریکسون قصد دارند با همکاری یکدیگر به توسعه تکنولوژی شبکه اینترنت ۵G در کابین داخلی خودرو بپردازند.
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده تابستان سال جاری برای مشترکان تهرانی دردسرساز شد. همین مساله مسوولان برقی را بر آن داشت تا از هم‌اکنون تدابیر جدی را برای گذر از خاموشی در پیک سال آینده درنظر بگیرند.
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز از ارسال نامه‌ای از سوی ایران به عمان برای تشکیل جلسه‌ای با هدف بررسی سند صادرات گاز از ایران به عمان خبر داد.
اقتصادی
رئیس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ادعا کرد
«خبرگزاری ایسنا» رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان سرب و روی از توقف صادرات سرب و روی در چهار ماه گذشته خبر داد و علت آن‌را تصمیم دولت مبنی بر تامین بازار داخل اعلام کرد؛ در حالی‌که به گفته وی، مصرف داخل این محصول در حدود ۲۰ درصد از کل تولید سرب و روی کشور ...
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز گفت: با وجود کمبود مواد اولیه و شرایط سخت تولید، صادرات کفش ایران افزایش یافته است.
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» گزارش‌های منتشر شده از یک موسسه تحقیقاتی حاکی از آن است که بیشتر دستگاه‌های خودپرداز بانکی (ATMs) در برابر حملات سایبری و نفوذ هکرها آسیب پذیرند.
اقتصادی
گفت‌وگوی تفصیلی ایسنا با رئیس سازمان بورس
«خبرگزاری ایسنا» جذب نقدینگی به بازار سرمایه، حدِ اعتباری گارگزاری ها، معاملاتِ مشکوک برخی از سهامداران حقوقی، سودآوری شرکت های بورسی ناشی از افزایش نرخ ارز و بسیاری از موارد دیگر، این روزها از جمله دغدغه سهامداران و موضوعات روز بازارهای مالی ایران است. ایس...
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف از توقف صادرات فرش دستباف ایران به بعضی کشورها خبر داد و گفت: باوجود مشکلات پیش رو، برای جلوگیری از صادرات فرش دستباف راه‌های جدیدی در پیش گرفته‌ایم.
اقتصادی
سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن:
«خبرگزاری ایسنا» سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور معتقد است که راه‌آهن ارومیه در کنار اهمیت مسافری که خواهد داشت، در عرصه بار نیز توانایی بالقوه‌ قابل توجهی برای نقش‌آفرینی دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

تبلیغات متنی (ویژه)

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است