مردم اصفهان که هنوز در استفاده از مترویی که قرار بود نزدیک به یک دهه پیش راه اندازی شود، اقبالی ندارند، باید همچنان سوار بر اتوبوس های دیزلی یا گازسوز به مقصد مورد نظر خود برسند.
شرکت واحد اتوبوس رانی اصفهان نیز با حدود یکهزار و 365 دستگاه اتوبوس روزانه حدود 870 هزار نفر را در خطوط مختلف جا به جا می کند.
بیش از 400 دستگاه از اتوبوس های متعلق به این شرکت گاز سوز است و هدف ورود این نوع اتوبوس ها به خطوط مسافری درون شهری جلوگیری از آلودگی هوا و پاک تر شدن آن است به ویژه در چند سال اخیر که کلانشهر اصفهان در معرض آلودگی شدید هوا قرار گرفته و برخی از کارشناسان این میزان آلودگی را از کلانشهر تهران بیشتر دانسته اند.
طبق گفته بسیاری از کارشناسان 70 درصد آلودگی هوا مربوط به وسائل نقلیه است.
فصل پاییز که اکنون در اواسط آن قرار داریم نیز مدام آبستن پدیده وارونگی دماست و بر این اساس اهمیت پاک نگه داشتن هوا با استفاده از وسائل نقلیه با سوخت پاک بیش از پیش شده است.
اما موضوعی که باید بسیار به آن اهمیت داد اختلاف سه شرکت گاز اصفهان، اتوبوسرانی اصفهان و شرکت نیک اندیش وابسته به شهرداری اصفهان بر سر بدهی ها و میزان گاز تحویلی به اتوبوس های گازسوز در جایگاه فرزانگان است که سبب شده شمار زیادی از اتوبوس های گاز سوز اصفهان متوقف بماند.
اختلافی که موجب زمین گیر شدن بیش از 300 اتوبوس گازسوز شده که به نظر می رسد به این راحتی ها حل شدنی نیست و به قول مسوولان این شرکت ها دود آن فقط به چشم مردم می رود.
مدیر روابط عمومی شرکت گاز اصفهان درباره این اختلاف ها به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت اتوبوسرانی اصفهان به شرکت گاز از سال 86 تاکنون 110 میلیارد ریال بدهی دارد.
سید حسن موسوی ادامه داد: مقررشده بود که اتوبوسرانی اصفهان 70 درصد بدهی خود را به صورت نقد و مابقی را قسطی پرداخت کند اما هنوز هیچ اقدامی انجام نداده است.
وی افزود: جایگاه گاز فرزانگان ، سوخت اتوبوس های گازسوز اتوبوسرانی اصفهان راتامین نمی کند و تنها به خودروهای شخصی خدمات می دهد.
حدود 10 سال پیش دو جایگاه قلعه شور و فرزانگان برای سوخت گیری اتوبوس های گاز سوز در اصفهان در نظر گرفته شده بود که اکنون تنها جایگاه فرزانگان برای این اتوبوس ها اختصاص داده شده است.
اتوبوس های گاز سوز نیز به سبب تک سوخته بودن قادر به استفاده از سایر سوخت ها نیستند.
جایگاه فرزانگان در بلوار فرزانگان جنب اتوبوسرانی اصفهان قرار دارد.
مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه نیز درباره این اختلاف به ایرنا گفت: این شرکت هیچ بدهی به شرکت گاز ندارد و این بدهی مربوط به شرکت نیک اندیش متعلق به شهرداری اصفهان و بهره بردار جایگاه فرزانگان است.
عباس روحانی افزود: اختلاف بین شرکت گاز و شرکت نیک اندیش بر سر میزان گاز ورودی و گاز مصرفی است که بیش از 25 درصد اختلاف وجود دارد.
وی از مسوولان شرکت گاز خواست که بر اساس این اختلاف میزان بدهی را واقعی کنند.
وی با بیان اینکه 400 دستگاه اتوبوس گازسوز در شهر اصفهان وجود دارد که از این تعداد تنها 30 تا 40 دستگاه مشغول به کار است، اضافه کرد: اتوبوس های گازسوز هم اکنون در جایگاه فرزانگان تنها دو تا سه ساعت در شب مجاز به سوخت گیری هستند.
وی تاکید کرد: ضرر و زیان عدم حل اختلاف میان این شرکت ها تنها برای مردم خواهد بود.
رییس هیات مدیره شرکت نیک اندیش در گفت و گو با ایرنا اختلاف اصلی را بین این شرکت و شرکت گاز اصفهان بیان کرد و گفت: اختلاف بین این دو شرکت درباره شمارشگرهای جایگاه فرزانگان است.
علیرضا صلواتی افزود: تاکنون جلسات زیادی با شرکت گاز برگزار شده اما تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است.
وی ادامه داد: در گذشته بر سر سه جایگاه CNG درباره همین مشکل با شرکت گاز اختلافاتی به وجود آمد اما این مشکل سریع حل و فصل شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه شرکت نیک اندیش از زیرمجموعه های این معاونت است، ابراز امیدواری کرد که در شهر اصفهان جایگاه اختصاصی اتوبوس های گازسوز احداث شود.
وی اظهار کرد: از دولت توقع داریم که در بحث اختصاص یارانه و خرید اتوبوس به شهرداری اصفهان کمک کند زیرا حدود هشت سال گذشته تاکنون هیچ کمکی از طرف دولت در این بحث نشده است.
هرچند مسوولان این شرکت ها اختلاف اصلی را میان شرکت گاز و نیک اندیش می دانند اما تکلیف مردم در مواجه با هوای آلوده چیست.
بهتر است هرچه سریع تر این اختلافات رخت بر بندد تا مردم شاهد تردد بیشتر اتوبوس های گازسوز و برخورداری از هوای سال تر باشند.
گ/7140/ 546
5091406