برای خرید خودروهای داخلی توسط مردم هیچ آپشنی نمیگذاریم و میگوییم چون خریدار دارد، میفروشیم؛ این حرفی عامیانه است که در آن اثری از مشتریمداری نیست».پس از گلایههای چندباره وزیر صنعت از کم و کیف تولید و خدمات خودروهای داخلی، دیروز رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز به انتقاد شدید از کیفیت تولید و خدمات پس از فروش این خودروها پرداخت.
با وجود تکالیف قانونی اسناد بالادستی و قوانین و مصوبات خودرویی برای الزام وزارت صنعت و خودروسازان به بهبود کیفیت تولید و خدمات خودروهای داخلی، این تازهترین گلایه متولیان بخش صنعت از درجا زدن خودروسازان داخلی در جاده کیفیت و ضعف شدید خدمات فروش و پس از فروش خودروهای داخلی است.
منصور معظمی با تأکید بر اینکه مردم واقعا از کیفیت تولید و خدمات خودروهای داخلی راضی نیستند، افزود: اکنون بیش از 17میلیون خودرو با جمعیتی حدود 17.5میلیون خانوار در کشور تردد دارد که اگر سهم هر خانوار را فقط یک خودرو درنظر بگیریم، مشخص میشود که سهم هیچ کالای بادوامی به اندازه خودرو در سبد مصرف خانوارها نیست.
با این شرایط در صنعت خودرو باید کاری کنیم که در مواجهه با رقبای خارجی حرفی برای گفتن در بازار داخلی و صادراتی داشته باشیم. اگر بخواهیم جزو بازیگران صنعت خودرو بوده و حرفی برای گفتن داشته باشیم، با این شرایط تولید و خدمات، مقدور نخواهد بود.
- اقبال به وارداتیها نتیجه ضعف داخلیها
بهرغم تکالیف وزارت صنعت بر مبنای قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو و برخی اسناد بالادستی مانند سند «اهداف و سیاستهای توسعه صنعت خودرو در افق۱۴۰۴» در زمینه ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودرو، هنوز هم «کمبود یا نبود قطعات یدکی»، «کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات»، «هزینهتراشی بیمورد»، «کمبود تعداد نمایندگیهای مجاز» و «انجام ندادن کار یا رفع ایراد»، 5 محور اصلی انتقاد مردم از کیفیت خدمات پس از فروش خودرو در ایران است.
با این شرایط معظمی استقبال مشتریان از خودروهای وارداتی را گواهی بر ضعف کیفیت و خدمات خودروهای داخلی دانسته و گفت: در سال گذشته 110هزار خودرو و امسال نیز تاکنون 60هزار خودرو وارد کشور شده است. این هنر نیست که خودروسازان ما فقط بگویند مثلا خودروی ایکس را بدون توجه به کیفیت و خدمات تولید کردهاند، اکنون حجم تقاضای خودرو از تولید آن پیشی گرفته و این میزان واردات خودرو نیز بهدلیل ملاحظات خاص وزارت صنعت بوده وگرنه آمار واردات خودرو بهمراتب بیشتر این بود.
رئیس «ایدرو» با بیان اینکه بهطور قطع، خودروهایی که در چارچوب قرارداد ایرانخودرو و پژو تا پایان امسال، سایپا و سیتروئن در سال آینده و رنو با ایدرو در سال2018 به بازار عرضه میشوند، با اقبال و رضایت مشتریان همراه خواهد بود، افزود: باید خوشحال باشیم که هنوز هم مردم از خودروهای بیکیفیت راضی هستند؛ بنابراین بهبود کیفیت فروش و خدمات پس از فروش خودرو نخستین مشکلی است که در صنعت خودرو باید رفع شود.
- روایت رسمی نارضایتی مشتریان از خودروهای صفر کیلومتر
رئیس «ایدرو» با استناد به گزارشهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران میزان نارضایتی مشتریان خودروهای صفر کیلومتر در ایران را 3برابر سایر کشورها اعلام کرد. در این زمینه سعید تاجیک، معاون اجرایی این شرکت نیز به خبرنگار ما گفت: براساس گزارشهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از شاخص کیفیت اولیه خودروها و تعداد ایرادهایی که مشتریان در سه ماهه اول مالکیت این خودروها اعلام میکنند، طی سالهای 92 تا پایان دیماه امسال، شاخص میزان نارضایتی مشتریان این خودروها بهترتیب 5.3، 4.6، 4.3 و 3.8درصد بوده است. اما این شاخص، سنجش نارضایتی مشتریان از خودروهای صفر کیلومتر در سایر کشورهای دنیا بنابر نوع خودروها بین 1.2 تا 1.5درصد است.
8845599