حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به فرارسیدن عید سعید فطر به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، گفت: ماه مبارک رمضان چون ماه صیام و ماه مراقبت است، انسانهای مؤمن یک نظم خاصی پیدا میکنند و البته انسان در طول ماه مبارک رمضان از هر نوع خوردن و آشامیدن پرهیز میکند و طبیعتاً یک مراقبتهایی دارد تا بتواند اعمال و رفتارش را کنترل کند که همین یک روشی برای سیر و سلوک است.
وی اظهار داشت: در واقع ماه مبارک رمضان، ابزاری است برای اینکه انسان بتواند سلوک معنوی داشته باشد لذا بسیاری از اهل معرفت، آغاز سلوک معنوی خویش را آغاز ماه مبارک رمضان گرفتهاند تا بتوانند در این یک ماه، یک کنترلی نسبت به حلال و حرام داشته و نفس خود را مدیریت کنند و بتوانند بعد ماه مبارک رمضان همین منش را ادامه دهند.
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: انسانهایی که توانستهاند در طول ماه مبارک رمضان، مراقبت و امساک داشته باشند؛ امساک از محرماتی که در رسالههای عملیه آمده و هم امساک از بعضی نجاسات باطنی، مانند معاصی و گناهانی که از زبان و قلب صادر میشود این افراد یک آمادگی پیدا میکنند برای اینکه با عالم ملکوت ارتباط برقرار کنند، ارتباط آسمانی فراتر از ارتباط زمینی است.
وی عنوان کرد: عید فطر، بهترین عید است برای انسانی که توانسته از این نتیجه و دستاورد و ثمره، بهرهمند بشود و اگر انسان بخواهد این ثمره و دستاورد به دست آمده در ماه مبارک رمضان حفظ شود و بهرهوری باقی بماند لازم است چند کار انجام شود: نخست اینکه، مراقبتهایی که در ماه مبارک رمضان داشته را ادامه دهد. دوم اینکه سعی کند در طول سال، گهگاهی روزهداری کند یعنی نفس خودِ روزه گرفتن میتواند مراقبتهای باطنی را نیز فراهم بیاورد.
خسروپناه، ویژگی دیگری که عامل حفظ دستاورد کسب شده در ماه مبارک رمضان میشود را شبزندهداری برشمرد و گفت: بهرحال ماه مبارک رمضان، اصولاً یک برنامه خاص خوردن و آشامیدن داریم و افراد برای خوردن سحری که برمیخیزند چند رکعتی هم نماز میخوانند که این مسئله میتواند در ادامه مسیر زندگی، انسان را ازا آثار معنوی ماه مبارک رمضان در سایر ایام سال بهرهمند کند.
وی ابراز داشت: عید فطر، عید همه مسلمانان است و کشورهای سنی نشین هم بسیار از عید فطر استفاده میکنند، شبیه همین تعطیلاتی که ما در عید نوروزه داریم بسیاری از مسلمانان در عید فطر این تعطیلات را دارند.
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: عید فطر، یک عید ظاهری است که انسان بعد از یک ماه روزهداری جشن میگیرد و خداوند را به دلیل اینکه توفیق داشته دستورات الهی را به جا آورد، شکر میکند، اما یک امر باطنی در عید فطر هست و آن اینکه وقتی انسان گناه نکند، اطاعت الهی را به جا آورد و همین اینکه یک ماه رمضان به عبادت خداوند پرداخته در واقع این باطنش میشود عید الهی و یک حقیقتی که توأم با تبریک و مبارک باد است.
وی بیان داشت: وقتی انسان نماز عید فطر را میخواند و از خداوند درخواست میکند که طاعات و عباداتش را بپذیرد و او را جزو مخلصین و اهل تقوا قرارش دهد خودِ این دعاها درخواست دیگری از خداوند سبحان است.
خسروپناه خاطرنشان کرد: عیدفطر آخرین مرحله است برای اینکه انسان، محروم از آخرت نشود و مورد رحمت الهی قرار گیرد همانطوری که هر روز ماه مبارک رمضان، فرصتی است برای مغفرت الهی و جذب رحمت خداوند و سپس در شبهای قدر زمینه کسب رحمت، افزونتر میشود در واقع عید فطر آخرین مرحلهای است برای اینکه انسان مورد مغفرت الهی قرار گیرد و از برکات الهی بهرهمند شود.
9206570