اجتماعی 12:36 - 03 اسفند 1395
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان/۱:
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: نگرانی‌ام در برخی پردیس‌ها و مراکز این دانشگاه در دروس حوزه تعلیم و تریبت فراوان است. نگاه لیبرالی، سکولاری و انحرافی در برخی از محتواها و کلاس‌ها کاملاً مشهود است.

نگاه لیبرالی، سکولاری و انحرافی در برخی از محتواها و کلاس‌های پردیس‌ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، بهمن سال 1391 دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان (سازمان مرکزی) افتتاح شد. به همین مناسبت خبرگزاری فارس میزبان حجت‌الاسلام و المسلمین سید امین‌الله دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه بود و وی پس از بازدید از برخی بخش‌های این خبرگزاری، در نشستی 3 ساعته به سؤالات خبرنگار فارس در زمینه های مختلف پاسخ داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دادگر با تقدیر از خبرگزاری فارس در پیگیری مسائل آموزش و پرورش و به طور خاص دانشگاه فرهنگیان، این خبرگزاری را اطمینان بخش برای مردم ایران در پیگیری خبر و مرجعی معتبر برای پاسخ به نیازها و مسایل آنها در حوزه‌های مختلف خبری نامید.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، حضور داوطلبان با رتبه های تک رقمی، رتبه های زیر 50 و مجموعاً طبق گزارش‌های رسیده بیش از 35 درصد دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان دارای رتبه زیر 1000 بوده، همچنین وجود هیئات مذهبی، بسیج دانشجویی، تشکل‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی و ادبی، انجمن‌های علمی و نشریات دانشجویی و شبکه‌های اجتماعی دانشجویی را فرصتی ارزشمند برای استفاده از ظرفیت‌ها، دیدگاه‌ها، انتقادات و مطالبه‌گری دانشجویی در دانشگاه و رسانه‌ها دانست و استمرار انعکاس مباحث دانشگاه را فرصت مناسبی برای خدمت به تعلیم و تربیت ارزیابی کرد.

وی که پس از اواخر تحصیلات در سطح یک حوزوی مفتخرشدن به لباس مقدس روحانیت و معمم شدنش در مدارس و دبیرستان‌های آموزش و پرورش و نیز مجموعه‌های دانشجویی و خوابگاه دانشگاه تربیت معلم به اقامه نماز و تبلیغ و تبیین مباحث دینی و اخلاقی برای دانشجویان و معلمان می‌پرداخت، چند سال بعد از حضور و مسئولیت و فعالیت در دانشگاه‌ها، به عنوان اولین مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر دغدغه‌های جدی و مهمی در عرصه تربیت معلم دارد، از تلاش دشمن برای نفوذ در این دانشگاه استراتژیک ابراز نگرانی می‌کند و ضمن گلایه نسبت به نحوه مواجهه با محیط شبانه‌روزی دانشگاه، اعتقاد دارد جاذبه‌های محیط شبانه‌روزی برای دانشجومعلمان این دانشگاه باید روز به روز بیشتر شود تا در این محیط شخصیت معلمی و مهارت‌های معلمی تکوین یابد.

***

فارس: به طور کلی رسالت و وظایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها چیست؟

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نهادی راهبر در تمام زمینه‌های دینی و فرهنگی و انقلابی است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاه، دانشجویان، اساتید، مدیران، کارکنان و با استفاده از کشف نیازها، تحقیق، تفکر، برنامه ریزی و شناخت مناسب نسبت به ظرفیت‌ها، حضور عالمانه و تربیتی و حکیمانه در دانشگاه‌ها دارد.

به طور کلی، توسعه و تعمیق آگاهی‌ها و علائق اسلامی دانشجویان و دانشگاهیان و تبیین ارزش‌های اسلامی، ایجاد و گسترش فضای معنوی و اسلامی در دانشگاه‌ها و رشد فضائل اخلاقی در دانشگاهیان، رشد بینش سیاسی در محیط دانشگاه، حمایت و هدایت فکری تشکل‌های دانشجویی و دانشگاهی، حاکمیت بخشیدن به ارزش‌های اسلامی و انقلابی در سطوح اجرایی و علمی، مقابله با ترویج عقاید و افکار انحرافی و هجوم فرهنگی و تقویت روح خود باوری و استقلال فکری و تقویت پیوند حوزه و دانشگاه از جمله مهم‌ترین اهداف این نهاد است.

تبیین مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از طریق برگزاری جلسات، سخنرانی و بحث و مناظره، نشر مقالات و جزوات و مانند آن، انجام دادن مسئولیت‌های روحانیت در محیط دانشگاه مانند اقامه جماعت و برپایی مجالس و محافل مذهبی و اهتمام به تعظیم شعائر اسلامی و مراسم دینی، اجرای برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی در زمینه علوم و معارف اسلامی از قبیل برگزاری گردهمایی‌ها و نشست‌های تخصصی، جلسات پاسخ به سؤالات، نشر مقالات و جزوات و فعالیت‌های فوق برنامه و مانند آن، حضور فعال در میان دانشجویان و دانشگاهیان به منظور راهنمایی و ارشاد فکری و اخلاقی و پاسخگویی به مسائل شرعی، هدایت تشکل‌ها و نهادها و حرکت‌های اسلامی دانشجویی و دانشگاهی و تقویت فعالیت‌های اسلامی در دانشگاه از جمله وظایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هاست.

 مطالعه و بررسی وضع دینی و اعتقادی و گرایش‌های فرهنگی و سیاسی در محیط دانشگاه و علل ضعف‌ها و نارسایی‌ها برای دستیابی به راه‌حل‌های مناسب، بسط فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز در دانشگاه‌ها، همکاری با نهادها و مراکز حوزه‌ای و دانشگاهی و پشتیبانی از آنها برای تقویت پیوند حوزه و دانشگاه، گزینش علمی و عمومی استادان دروس معارف اسلامی و نظارت بر کیفیت ارائه آن دروس و ارزیابی عملکرد آنان، تأیید رئیس پیشنهادی گروه معارف اسلامی قبل از معرفی به رئیس دانشگاه، نظارت بر رعایت موازین اسلامی و ارزش‌های انقلاب در امور اداره دانشگاه‌ها، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی ـ اجتماعی مراکز هنری و ورزشی و خوابگاه‌های دانشگاهی و نیز نشریات داخلی دانشگاه، بررسی مقررات، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های راجع به امور فرهنگی در مراکز آموزش عالی و مؤسسات وابسته از نظر انطباق با معیارها و ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی، حمایت از نیروهای متخصص و متعهد در دانشگاه و اعلام نظر کتبی درباره خلاف‌های بین متون، جزوات درسی و مباحث راجع به مبانی ارزشها ودیدگاه های دینی و اسلامی از طرف دفتر مرکزی نهاد، به مسئولان ذیربط، از اهم وظایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هاست.

فارس: چگونه همکاری خود را با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها آغاز کردید؟

در دهه 80 در مدرسه عالی شهید مطهری در حوزه معاونت امور طلاب که معاونت دانشجویی و فرهنگی در دانشگاه‌ها به آن اطلاق می‌شود در حوزه فرهنگی و تربیتی و رفاهی به عنوان قائم مقام آن معاونت مشغول به خدمت بودم.

مسئولیت مدرسه عالی شهید مطهری و دانشگاه شهید مطهری بر عهده آیت‌الله امامی کاشانی بود و بنده دغدغه ارتباط بین مدرسه عالی شهید مطهری که تلفیقی از نظام حوزوی  و دانشگاهی است را با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها داشتم.

موضوعات ازدواج دانشجویی، عمره دانشجویی، همایش‌ها، نشست‌ها، سخنرانی‌ها، پرسش و پاسخ‌ها، ظرفیت‌های خوبی بود که احساس می‌شد می‌توان از ظرفیت‌های نهاد نمایندگی که سرچشمه سالم و فکری مناسبی است، بهره گرفت.

در سال 1381با تصویب شورای امور طلاب و تأیید آیت‌الله امامی کاشانی و پس از مصاحبه نهاد به عنوان رابط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در مدرسه عالی شهید مطهری انتخاب شدم.

حدود 3 سال همکاری مشترک بین نهاد نمایندگی و مدرسه عالی شهید مطهری رقم خورد و بعد از آن در سال 1384 این نهاد برای حضور و همکاری بنده در محیط های گسترده‌تر دانشجویی درخواست کرد و بنده این تصمیم را منوط به اجازه و تصمیم آیت‌الله امامی کاشانی کردم.

ایشان به بنده عنوان کرد که هر تصمیمی که می‌گیرید محترم است ولی آنجا که می روید اگر از محیط کنونی نافع تر هستید من مخالفتی ندارم، اما اگر غیر از این است مدرسه عالی شهید مطهری اولویت دارد.

نهایتا تصمیم بر آن شد که در محیط گسترده‌تر دانشگاهی و نهاد مشغول به خدمت شوم. ابتدا با قائم مقام وقت نهاد(حجت الاسلام والمسلمین امراللهی) جلساتی داشتیم و پس از بررسی‌ها و مصاحبه شورای نمایندگان مقام معظم رهبری، در تابستان سال 1384 به عنوان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری و مجتمع دانشگاهی یادگار امام (ره) انتخاب و منصوب شدم.

جلسه معارفه نیز با حضور قائم مقام وقت نهاد در امور دانشگاه آزاد اسلامی، هیأت رئیسه دانشگاه، اساتید و فعالان دانشجویی انجام شد و تا سال 1391 در این سمت مشغول به خدمت بودم و تا تیرماه 1392 هم مسئولیت نهاد نمایندگی در آن واحد دانشگاهی و هم مسئولیت استانی دفاتر نهاد در دانشگاه‌های آزاد اسلامی در استان تهران و البرز را بر عهده داشتم.

در آن زمان (زمان مسئولیت نهاد واحد شهرری و مسئولیت استانی دفاتر نهاد دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران) نیز توفیق خدمت به ششمین جشنواره ملی نهج البلاغه دانشگاهیان را در سال 90-89 به عنوان دبیر این جشنواره ایجاد شد و نزدیک به یک میلیون و 200 هزار دانشجو و تعدادی از اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها در آن شرکت داشتند و توفیق بزرگی در جهت خدمت به نهج البلاغه در دانشگاه‌ها بود.

فارس: قبل از ورود به دانشگاه فرهنگیان آشنایی با تربیت معلم داشتید؟

بله. در سال 1379 زمانی که یک سالی از معمم شدنم می‌گذشت، در دانشگاه تربیت معلم در خیابان سعدی، برای دانشجو معلمان سخنرانی و اقامه نماز داشتم.

فارس: گویا مسئول نهاد دانشگاه تربیت معلم در آن زمان حجت‌الاسلام و السملمین محمدیان رئیس کنونی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بودند؟

بله. حاج آقا مسئول محترم نهاد دانشگاه بودند و نگاه تربیتی عمیق و زیبایی نسبت به تربیت معلم داشته و دارند.

فارس: از آغاز همکاری با دانشگاه فرهنگیان به عنوان اولین مسئول نهاد نمایندگی این دانشگاه بگویید؟

در آذر 1391، این مسئله برای اولین بار با بنده مطرح شد، با توجه به اینکه امور ششمین جشنواره نهج البلاغه دانشگاهیان خاتمه یافت و مدت حکم بنده به عنوان مسئول نهاد واحد شهرری و مسئولیت استانی دفاتر نهاد در دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران نیز در حال اتمام بود، از طرف ستاد مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به بنده اطلاع دادند که جمع بندی ستاد جهت مأموریت جدید برای مسئولیت نهاد در دانشگاه فرهنگیان متوجه بنده است.

برای فکر و مشورت قدری مهلت خواستم و در این مدت ضمن بررسی آخرین وضعیت تربیت معلم، با برخی دوستان آموزش و پرورش، کارشناسان و معلمان مشورت کردم. حقیقتاً در خصوص پذیرفتن این مسئولیت دچار تردید بودم، طبعاً بخش مهمی بر می‌گشت به اینکه مراکز تربیت معلم در سراسر کشور شبکه دارد، سازمان مرکزی دانشگاه تازه تأسیس بود که چندان ساختار دانشگاهی شکل نگرفته بود و اینکه بنده در سازمان مرکزی چگونه رسالت و مأموریت‌های نهاد را در مراکز و مناطق دور افتاده از تهران را دنبال کنم و گزارش‌ها و مسائلی بود و بنده را نگران می‌کرد که شاید نتوانم وظیفه و مأموریت خود را به نحو مناسب انجام دهم.

نزد عالم بزرگی استخاره کردم و جواب استخاره این بود که شرایط سختی است و با مشکلات فراوانی مواجهه خواهم شد. این مسایل با توجه به اینکه احساس کردم  بدون سازو کار، شبکه و ساختار و نیروی انسانی محدود نتوانم آنگونه که شایسته است موفق به خدمت باشم، در عین دغدغه و علاقه به تربیت معلم، دچار تردید در پذیرش این مسئولیت بودم. زیرا اعتقاد دارم هر مسئولیتی را که انسان می‌پذیرد باید ظرفیت‌ها، زمینه‌ها و محدوده مسئولیت روشن باشد و در صورت ابهام، نپذیرد و یا اگر پذیرفت با مجاهدت و تلاش مؤمنانه و اهتمام تمام خدمت نماید.

جمع‌بندی اولیه عذر خواهی از پذیریش این مسئولیت بود. نهایتا به بنده تکلیف شد که دیداری با ریاست نهاد (حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان) داشته باشم و در این خصوص نگرانی‌ها و پرسش‌ها و پیشنهاداتم را مطرح کنم. آن دیدار و تکلیف شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مسیر روشن و دقیقی را فراروی بنده گذاشت و از حیث ضرورت و اهمیت دانشگاه فرهنگیان و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص تربیت معلم راهنمایی‌هایی را بیان فرمودند و برخی پیشنهادات بنده در مورد ساختار و نحوه فعالیت دفتر نهاد نمایندگی نیز مورد اعتنای ایشان قرار گرفت.

سپس با اتکال به خداوند منان و احساس وظیفه این مسئولیت را به‌عهده گرفتم و هر چه زمان نزدیک می شد جهت حضور بنده در این دانشگاه خصوصا رهنمودهای امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در خصوص تربیت معلم و مراکز تربیت معلم را واکاوی و بازخوانی می‌کردم، پذیرش این مسئولیت به‌دوشم سنگینی می‌کرد و برخی جملات نیز تکان دهنده بود، لذا حجت برای وقت گذاری و خدمت در این سنگر بسیار مهم و استراتژیک کشور علی‌رغم تمام دشواری‌ها برایم تمام شد. خداوند متعال را شاکرم که علیرغم تمام سختی ها و محدودیت ها و مشکلات، تاکنون توفیقات مناسبی جهت دستیابی به رسالت‌ها و مأموریت‌ها به دست آمده است.

 فارس: معارفه شما در دانشگاه فرهنگیان چه زمانی برگزار شد؟

در بهمن سال 1391 با حکم آیت‌الله جنتی رئیس شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و با حضور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مسئولین و مدیران و تعدادی از استادان و کارکنان دانشگاه این معارفه در سالن شهید باهنر سازمان مرکزی دانشگاه انجام شد و مایه افتخار و مباهات است که در دانشگاه به دانشجومعلمانی مومن و نجیب و علاقه‌مند به معلمی خدمت می‌کنم که بناست 30 سال امر تربیت نسل آینده را بر عهده داشته باشند.

اکنون هم در این مدت 4 سال گذشته شاهد حمایت‌ها و دغدغه‌های مجدد رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به این دانشگاه بوده‌ایم که به صورت روشن، امید بخش، حکیمانه و رهگشا بوده و خداوند سبحان را جهت چنین توفیقی باید همواره شکرگزار باشیم.

فارس: یکی از اهداف تشکیل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها «مقابله با ترویج عقاید و افکار انحرافی و هجوم فرهنگی و تقویت روحیه خود باوری و استقلال فکری است، بفرمایید «در دانشگاه فرهنگیان» برای تحقق این امر چه اقداماتی انجام شده است؟

در این حوزه پس از شناسایی مسئله‌های موجود، می‌بینیم مخاطب با دو  نیاز برای حل مسئله مواجه هست که باید نیاز فکری مخاطب تأمین و پاسخ داده شود. یکی نیاز محتوایی یعنی محتواهای آموزشی، فرهنگی، سیاسی و دینی و معرفتی، دیگری اصلاح ساختار و نحوه دریافت پاسخ و خصوصاً برنامه درسی (رسمی و غیررسمی) دانشگاه.

مسلما هر دو مهم است و ما هم در عین تلاش در تحقق ظرفیت‌های ساختاری لازم (همانند تفاهم صورت گرفته با پرسمان دانشجویی با ظرفیت بیش از 700 هزار هزار پرسش و پاسخ با همراهی گروه‌های تخصصی 14 گانه پشتیبان، تلاش برای برگزاری دوره آموزشی طرح نیاز محور ویژه استادان دروس معارف اسلامی از سراسر کشور با ایجاد ظرفیت فراوان پاسخگویی و محتوایی، دوره‌های آموزشی و توانمندسازی ائمه جماعت دانشگاه از سراسر کشور در قالب‌های حضوری و غیر حضوری، دوره‌های معرفتی و فرهنگی و سیاسی حیات طیبه ویژه دانشجومعلمان فعال و نخبه با حضور استادان و شخصیت‌های علمی ـ فرهنگی و سیاسی به صورت کشوری در قالب‌های حضوری و مجازی، در سال‌های اول تأسیس این نهاد، اعزام مبلغ به خوابگاه‌های دانشجویی که بعداً با تأسیس دفاتر نهاد در پردیس‌های استانی، این مأموریت به استان‌ها محول شده و ...) جهت پاسخگویی با منطق روشن برای هریک از آنها از حیث کارآمدی و بهره‌گیری و بعضاً تلاش برای آموزش‌های کاربردی گروه‌های نخبگانی به‌حمدلله تاکنون خدمات گسترده‌ای صورت پذیرفته است.

در زمینه تقویت روح خودباوری و استقلال فکری مسلماً نقش برنامه درسی رسمی و غیر رسمی باز تعیین کننده است که در این زمینه به صورت کشوری کارهای مهمی از طریق گروه‌های مرجع و نخبگانی صورت گرفته و با توجه به تقسیم مأموریت‌های ستادی و کشوری و صفی و استانی و پردیسی در عین تلاش‌های مفید، هنوز به علت شرایط و محدودیت‌های مالی و منابع انسانی، نیاز به اقدامات مناسب‌تری در این زمینه هست.

در زمینه برنامه درسی نیز انتقال پیام مخاطبان به مدیران ارشد دانشگاه به عنوان ملجا دانشگاهیان و حتی ارائه نظرات کارشناسی دفتر نهاد به مدیران ارشد مد نظر است که برای ما سلامت محتواها و بومی بودن مهم بوده و برهمین اساس و اهمیت انطباق با معیارهای اسلامی و ایرانی و انقلابی تاکنون تمرکزهای مناسب (شناسایی نقاط قوت، ضعف، انحرافات و آسیب‌ها و نیز ظرفیتی که در محتواها موجود است که همکاری استادان و دانشجومعلمان شایان توجه بوده) و بررسی‌هایی داشته‌ایم و بخشی را به مدیران ارشد دانشگاه انعکاس داده‌ایم و بخشی دیگر نیز پس از تکمیل پیگیری خواهد شد ولی اینکه چه میزان عمل کرده‌اند قابل بررسی و بعضاً نقد است.

هشدار رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با محتواهای برنامه درسی دانشگاه، بسیار راهبردی بود که نشان دهنده اشراف کامل معظم له در جریان تعلیم و تربیت اسلامی و تربیت معلم است. برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان گرچه با نوآوری و تغییرات مناسبی در آن مواجه شده و گویا اولین دانشگاهی است که این خلاقیت در برنامه درسی آن ایجاد شده است و  قابل تحسین است ولی کافی نیست و از محتواها نباید غفلت کرد و هشدار رهبر معظم انقلاب ناظر به محتواها بوده است.

نگرانی ما در مورد محتوای برخی محورها و برنامه های درسی در بعضی رشته‌ها که شورای تحول علوم انسانی نیز هنوز تجدید نظر نکرده، کماکان باقی است. نمونه های دیگری جهت نگرانی عبارتند از کتاب‌ها و بعضاً جزوات درسی و منابع مسئله داری است که بعضی استادان به دانشجو معلمان معرفی می‌کنند و در این بخش علاوه بر اشکالات محتوایی، از نظر کیفیت نگرانی ما مضاعف است.

فارس: اقدام و برخوردی تا به حال از طریق شما انجام شده است؟

بله، هشدار و تذکر به متولیان و مدیران ارشد ذیربط در دانشگاه داده شده است و منتظر اقدام هستیم.

فارس: اصلاح شده است؟

بخشی اصلاح و پیشگیری شده و برخی موارد در عین تذکر و هشدار، اصلاح نشده که به نگرش مدیریت‌ها و گروه‌های آموزشی و وضعیت ساختاری دوره متاسفانه گذار دانشگاه در برخی پردیس‌های استانی برمی گردد.

نگرانی و تذکرات بنده در دروس حوزه تعلیم و تریبت فراوان و بسیار جدی و حتی در برخی پردیس ها و مراکز دانشگاه در حد فاجعه است. نگاه لیبرالی و سکولاری و انحرافی در برخی از محتواها و کلاس ها که منبعث از نگاه غربی و مادی است کاملاً مشهود است . قطعا در صورت عدم اصلاح و اقدام مناسب توسط متولیان ، فهرست محتواها و استادان و کلاس‌های مسئله دار پس از دسته‌بندی و مرتب شدن که حقیقتا نیاز جدی به کمک نیروی انسانی برای این مهم نیز داریم به مجاری ذیربط قانونی ناظر احاله و مطالبه خواهد شد.

 به مدد الهی  و به برکت شاگردی و تلمذ از محضر بزرگان و تعمق در مبانی و منابع اسلامی در مدارس علوم دینی و حوزه علمیه علاوه بر دروس رایج، دروس خارج فقه و اصول را در محضر بزرگان بیش از  12 سال است که استفاده کرده‌ام و انحراف های محتوایی برای بنده قابل تشخیص است.

فارس: نگرانی در حوزه مخاطبان چطور؟

عموم دانشجو معلمان به‌حمدلله متدین، پاک، ارزشی، متعهد هستند و می‌توان گفت دانشجومعلمان ولی نعمتان مسئولان و مدیران و همه ارکان دانشگاه هستند و اگر آنها نباشند، حضور امثال بنده، مدیریت‌ها، کارکنان و استادان بی معناست. بعضا البته در بدو پذیرش کم دقتی‌ها و بی‌دقتی‌هایی شده که نمونه‌های موجود انحراف از معیارهای سلامت و اسلامی و انقلابی در همان ترم اول قابل مشاهده است و به صورت کلان تذکر داده شده و تلاش‌ها و زحمات جهت اقناع و استحکام فکری آنها در حال انجام بوده ولی هویت وقتی تقریباً شکل گرفته باشد، تغییر سخت است در عین حال ناامید نیستیم ولی کوتاهی مصاحبه کنندگان و گزینشگران و محققان در این زمینه یعنی شایستگی‌ها و صلاحیت‌های بدو ورود حقیقتاً ذنب لایغفر است. ولو تعداد آنها هم کم باشد، پذیرفتنی نیست و مقایسه این دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر از نظر تربیتی کاملاً غلط است.

مثلا کسی که نماز نمی‌خواند و اعتقادی به نماز ندارد و اراده‌ای برای اصلاح نگرش خود نیز ندارد، ظلم به تعلیم و تربیت اسلامی است که در کسوت دانشجو معلمی و آینده هم معلم در این عرصه حساس باشد. چنین فرد یا افرادی به نظرم مدیون خواهند بود و حق الناس عظیمی به عهده آنها خواهد بود. بهتر این است اراده جدی بر اصلاح داشته باشند و گرنه خود را معطل نکنند و بروند کاری و کاسبی و نان حلال دیگری پیدا کنند. در مجموع ممکن است فردی برای هر کار دیگری حتی مفید باشد ولی معلمی یک انگیزه معنوی و باورها و ظرفیت‌ها و صلاحیت‌ها و شایستگی‌هایی لازم دارد و کار هر کسی نیست.

در بخش استادان نیز نگرانی‌هایی البته در تعداد محدودی از استان‌ها و پردیس‌ها و مراکز تابعه دانشگاه وجود دارد. اغلب استادان و مدرسان دانشگاه به‌حمدلله متدین و ارزشی و با تجربه و با دغدغه هستند و با این گستردگی کشوری دانشگاه فرهنگیان در همه استان‌ها طبعاً برخی محدودیت‌ها و کاستی‌ها در این بخش نیز وجود دارد و بعضاً تذکراتی داده شده و برخی موارد اصلاح هم شده است.

در جذب جدید دقت‌ها صورت می گیرد گرچه موارد نادری هم در عین دقت، نگرانی نیز وجود دارد، ولی اغلب میزان نگرانی ما در نوع مواجهه پردیس‌ها و مراکز با جذب استاد حق‌التدریس است که البته ما سیاه نمی‌بینیم و نیک می‌دانیم بار اصلی آموزش به دوش استادان مدعو است و معمولاً هم به‌حمدلله انسان‌های شریف و خدومی هستند.

بخش محدودی هم برخی مدرسانی هستند که از قبل در برخی دولت‌ها نسبت به جایگاه تربیت معلم و البته با نگاه های خاص و سطحی و غیر حرفه‌ای و بعضا کم صلاحیت و یا حتی فاقد صلاحیت وارد شده‌اند.

در بخش کارکنان نیز نگرانی هایی وجود دارد که البته غالب کارکنان دانشگاه فرهنگیان نیز افراد متدین و متعهد، محترم و پر تلاش هستند به گونه‌ای که وظایف و کارهای چند پُست را یک کارمند و با یک حقوق انجام می‌دهد. ولی برخی از کارکنان نیز داریم که رعایت مسایل دینی و تربیتی ننموده و بعضا پایبند نیستند گرچه عده کمی هستند اما بالاخره تأثیرگذارند. در دانشگاه فرهنگیان استاد، کارمند، مدیر و روحانی اثرگذار و الگو و دارای نقش تربیتی هستند.

نکته دیگر اینکه تحقیر دانشجو معلم مومن و متعهد در دانشگاه و عدم توجه به هنجارهای دینی و تربیتی و انقلابی توسط برخی استادان و کارکنان پذیرفتی نیست. سطحی‌نگری در تحلیل ها و رفتار عوام گونه و کج فهمی و انتقال فکر غلط توسط عده‌ای معدود نسبت به مسایل دینی و معرفتی و اخلاقی و سیاسی و انقلابی در دانشگاه به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

باور و اعتقاد عمیق به نقش و تأثیر معلم، دوره‌های دانش افزایی، کرسی‌های نظریه پردازی و کرسی‌های آزاد اندیشی، نشست‌های هم‌اندیشی و مطالعه و دعوت از کارشناسان صاحبنظر راه علاج این آسیب‌هاست که به فضل الهی و به تدریج و با اهتمام جدی‌تر همه مدیران و دلسوزان تعلیم و تربیت و تربیت معلم به مرور زمان اصلاح خواهد شد.

خلاصه در دانشگاه فرهنگیان انحراف از افکار اسلام و اهل بیت(ع) و اندیشه‌های امام (ره ) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، پذیرفتنی نیست. نگاه‌های مادی غربی و نشخوارهای وارداتی زیبنده نظام اسلامی نیست؛ تضعیف و تحقیر شعائر مذهبی و دینی و معنوی و روحیه دانشجومعلمان توسط برخی استادان روشنفکر مآب پذیرفتنی نیست و اگر بنا باشد دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم چنین فضایی داشته باشد، تأسیس آن کار لغوی بوده است.

ما طرفدار صددرصد تحقق کرسی‌های آزاداندیشی بر اساس ظرفیت‌های مناسب قانونی ابلاغ شده و نگاه قرآن و اهل بیت(ع) هستیم و به‌شدت مخالف ولنگاری فرهنگی و هرج و مرج فکری و معرفتی و اخلاقی در تعلیم و تربیت و تربیت معلم هستیم.

فارس: شما در نصب و عزل‌ها در دانشگاه فرهنگیان نقشی دارید؟

نقش مستقیم به معنای رایج و مصطلح آن ندارم مگر اینکه مدیریت ارشد دانشگاه درخواست مشورت و کمک داشته باشند و یا گزارشات مستند نگران کننده و قابل اعتمادی مبنی بر انتصاب فرد فاقد صلاحیت و یا کم تعهدی نسبت به معیارهای اسلام و نظام و  انقلاب اسلامی و ارزش‌های دینی و یا دارای سابقه در فتنه 88  برسد و یا حتی فرد زاویه داری نسبت به معیارهای اسلام و انقلاب باشد؛ در این هنگام ورود جدی مشفقانه و خیرخواهانه از طریق مدیریت دانشگاه خواهیم داشت.

*فارس: چگونه؟

با تذکر، با ارائه مستندات و هشدار و با اعلام نگرانی و تاکید بر بررسی دقیق به مدیریت ارشد دانشگاه و  یا در صورت عدم اعتناء بعضا به مراجع قانونی ذیربط؛ وظیفه ما هشدار و خیرخواهی و اتمام حجت است.

ادامه دارد...


8837976
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح از آموزش مهارتی بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ سرباز وظیفه طی ۶ سال اخیر خبرداد. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور گفت: پس از گذشت حدود یک ماه از تصویب قانون افزایش جرایم راهنمایی رانندگی هنوز این قانون برای اجرا به پلیس راهور ابلاغ نشده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۵ از تملک و آزادسازی آخرین معارضین مسکونی در مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تکیه تاریخی سادات اخوی در محله امامزاده یحیی احیا و بازسازی می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: مجموع اخذ رضایت در پرونده‌های دارای حکم قصاص نفس در سال گذشته، ۶۱۳ مورد بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با پایان یافتن تعطیلات نوروز و باز شدن مجدد مدارس، این روز‌ها مجموعه ارم سبز شاهد استقبال کم نظیر مدارس در قالب برگزاری اردو‌های دانش آموزی است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: دولت باید یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران بهره‌برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون شهرداری تهران گفت: الگوسازی برای جشن‌های خیابانی و شادی عمومی برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون شهرداری تهران گفت: الگوسازی برای جشن‌های خیابانی و شادی عمومی برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است