فرهنگی‌هنری 11:10 - 07 دی 1393
تهران - ایرنا - این روزها صدای گام های بلند وزارت آموزش و پرورش برای واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی به گوش می رسد، اقدامی که با واکنش های متفاوت موافقان و مخالفان همراه بوده است.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، وزیر آموزش و پرورش به عنوان مسئول ارشد نظام آموزشی کشور چندی پیش در سخنانی بر واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی تاکید داشته و عنوان کرد اجرای این طرح با انجام کار کارشناسی و به دور از هر گونه شتابزدگی و به تدریج صورت می گیرد.



علی اصغر فانی همچنین تاکید کرده است که هر نوع اقدامی در نظام آموزشی را منوط به تحقیق می داند.



وی در دفاع از عملکرد آموزش و پرورش مبنی بر واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی تصریح کرد شماری از نمایندگان این وزراتخانه از مدارس واگذار شده به بخش خصوصی بازدید کرده و وضعیت را تایید کرده اند اما برخی از این نمایندگان نیز معتقدند اصلاحاتی باید صورت گیرد.



فانی ادامه داد: اکنون در حال بررسی بسته نظارتی نسبت به این مدارس هستیم و پیشنهاداتی مطرح شده و کمیته ای در حال بررسی است و به نظر می رسد با اعمال اصلاحاتی این طرح را ادامه دهیم.



وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد امسال در مدارسی که تراکم دانش آموزان در کلاس درس بالاست به عنوان مثال 40 دانش آموز در یک کلاس حضور دارند، 10 نفر از این دانش آموزان به مدرسه غیردولتی نزدیک مدرسه فرستاده شود که هزینه آنها را دولت متقبل می شود.



وی همچنین در اظهارات دیگری گفت: طبق اصل 30 قانون اساسی تحصیلات تا آخر دوره متوسطه رایگان است.



فانی تصریح کرد: در قانون اساسی ذکر شده دولت موظف است تا آخر دوره متوسطه زمینه تحصیل رایگان دانش آموزان کشور را تامین کند که ما هم اکنون در حال انجام این کار هستیم.



اظهارات وزیر آموزش و پرورش در دفاع از این اقدام در حالی بیان می شود که برخی کارشناسان و صاحبنظران نظرات مختلفی درباره نحوه و چرایی واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی دارند.



این طرح که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده از اجرای آن عقب نشینی نمی کند، تبعات منفی و مثبت بسیاری به همراه داشته و در این میان والدین و خانواده ها نیز به دلیل بی اطلاعی از جزئیات طرح نگران تحصیل فرزندان خود هستند.



برخی کارشناسان معتقدند یکی از دلایل نگرانی سپردن سکان اداره مدارس به بخش خصوصی تجربه نه چندان خوشایند واگذاری امور دولتی به بخش خصوصی در عرصه های مختلف است.



صاحبنظران اظهار می دارند آنچه در عرف جامعه و قانون اساسی آمده این است که تحصیلات تا پایان دوره متوسطه در کشور باید به صورت رایگان ارایه شود حال آنکه با این اقدام بخش خصوصی ضمن بهره مندی از مزایا و حمایت های دولتی، برای افزایش سودآوری، بخش عمده ای از هزینه های خود را از دانش آموزان دریافت می کند که این مساله اکنون به دغدغه ای برای خانواده ها و والدین تبدیل شده است.



آنها مدعی هستند بخش دیگر نگرانی ها به آنچه تحقیقات صورت گرفته باز می گردد و می گویند : در همین آغاز اجرای طرح واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی در برخی از این مدارس از افراد کم تجربه به عنوان معلم استفاده شده است که این مساله می تواند کیفیت بخشی آموزشی که بارها مسوولان وزارت آموزش و پرورش بر آن تاکید کرده و آن را مهمترین اولویت کاری خود عنوان کرده اند، زیر سوال ببرد.



صرف نظر از دغدغه و نگرانی والدین و سوالات بسیاری که در رابطه با چگونگی اجرای این طرح ذهن آحاد جامعه را درگیر کرده است، برخی صاحبنظران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این مساله که اجرای طرح واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی غیرقانونی و فاقد مستندات لازم است، تاکید دارند.



سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از موافقان اجرای طرح واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی معتقد است که موضوع واگذاری مدارس دولتی به موسسان مدارس غیردولتی در قانون آمده و قانون خدمات کشوری اجازه داده است دولت کار برون سپاری و خرید خدمات انجام دهد.



غلامرضا کاتب اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش چندی قبل با ارایه گزارشی به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد که در مقطعی آموزش و پرورش با 19 میلیون دانش آموز و یک میلیون و 60 هزار کارمند اداره می شد و امروز تعداد دانش آموزان به 12 میلیون نفر رسیده است و همچنان این وزارتخانه یک میلیون و 40 هزار کارمند دارد.



وی افزود: فانی همچنین گزارش داد که 650 هزار معلم داریم و از یک میلیون و 40 هزار کارمند، نزدیک به 400 هزار نیروی ستادی و پشتیبانی هستند.



سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص واگذاری مدارس دولتی به موسسان مدارس غیردولتی خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار آموزش و پرورش این طرح را شروع کرده و در هر شهرستانی یک یا دو مدرسه را به صورت خرید خدمات اداره می کند.



کاتب افزود: خرید خدمات به این صورت است که در مدارس غیردولتی بابت هر دانش آموز مبلغی به موسس مدرسه غیردولتی داده می شود و به جای اینکه حقوق کارمندان پرداخت شود، سرانه دانش آموز را می دهند.



وی خاطرنشان کرد: من با اجرای چنین طرحی موافق هستم زیرا قانون مدیریت خدمات کشوری اجازه داده است دولت کار برون سپاری و خرید خدمات انجام دهد و در بودجه 93 نیز آمده است.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که یکی از مخالفان اجرای طرح واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی است نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: این کار خلاف قانون است ولی وزیر می گوید قانونی است ، اکنون سوال این است که ملاک اینکه واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی قانونی هست یا نیست قوه مجریه یا قوه مقننه است؟



قاسم جعفری ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش باید مشخص کند که به استناد کدام بند قانونی این کار را انجام داده است زیرا در اصل 30 قانون اساسی بر رایگان بودن آموزش اشاره شده است.



وی تصریح کرد: با این شیوه واگذاری، اینک این نگرانی برای والدین وجود دارد که چه بسا هزینه های خصوصی سازی مدارس را باید آنها پرداخت کنند.



نماینده بجنورد ، مانه و سملقان ، رازوجرگلان ، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واگذاری مدارس دولتی بدون پشتوانه قانونی خلاف قانون است، یادآورشد: واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی دو وجه دارد اول اینکه بخشی از دانش آموزان مدارس دولتی در مدرسه غیر دولتی تحصیل کنند که این موردی ندارد.



جعفری توضیح داد: اما وجه دوم این است که تمامی املاک و اموال مدرسه دولتی به بخش خصوصی واگذار شود که این اقدام نیاز به مجوز دارد مساله ای که اکنون در وزارت آموزش و پرورش رعایت نمی شود.



وی خاطرنشان کرد: اگر مسوولان وزارت آموزش و پرورش مجوزی در این ارتباط دارند ارایه دهند زیرا نه در قانون اساسی، نه در قانون برنامه پنجم و نه در قانون بودجه 93، به چنین موردی اشاره نشده است.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رییس جمهوری تاکید داشتند که ساز و کار این مساله در بودجه امسال پیش بینی شود که اگر این کار صورت گیرد آن موقع ما نیز می پذیریم.



جعفری اظهار داشت: استدلال آموزش و پرورش این است که چون 99 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف کارکنان می شود با این کار بسیاری از مشکلات هزینه ای حل می شود، که البته این دلیل قانع کننده ای نیست.



'چگونه است که تمامی وزارت آموزش و پرورش را واگذار کنیم و 23 هزار میلیارد تومان اعتبار این وزارتخانه را برای بخش عمرانی در نظر بگیریم و خیال همه را راحت کنیم. '



این نماینده مجلس با بیان اینکه آیا والدین حاضرند فرزندان خود را به جایی بسپارند که معلوم نیست معلم آن آموزش دیده است یا خیر، یادآورشد: من در یک بازدید از مدارسی که به بخش خصوصی واگذار شده بود از معلم پرسیدم آیا درس ها را بلد هستید که او در جواب گفت نه قرار است برای من کلاس آموزشی بگذارند تا من به درس مسلط شده و به دانش آموزان یاد بدهم.



جعفری با اشاره به اینکه ما نباید به آموزش و پرورش نگاه اقتصادی داشته باشیم، اضافه کرد: حرف من با وزیر آموزش و پرورش این بود که شما باید در هیات دولت داد بزنید و پول بگیرید نه اینکه چون پول ندارید یک کارهایی بکنید که جور دولت را بچه های مردم بکشند، شخصیت این بچه ها در آینده چگونه شکل می گیرد؟



وی ادامه داد: به نظر می رسد یکی از راه های تامین هزینه های کلان وزارت آموزش و پرورش که ناچار به واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی نشوند این است که رییس جمهوری به جای افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری که کار ستادی می کند اعتبار این وزارتخانه را افزایش دهد.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: هر چند شرایط اقتصادی کشور مطلوب نیست اما باید توجه داشت که اختصاص بودجه بیشتر به آموزش و پرورش هزینه کردن نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری است زیرا با تربیت نیروی انسانی سر و کار دارد، سرمایه ای که اگر درست تربیت شود محاسن آن در آینده بسیار بیشتر از این اعتبارات نصیب کشور خواهد شد.



اینک که مخالفان و موافقان اجرای طرح هر یک استدلالی مطابق با بخش هایی از قانون ارایه می دهند این سوال مطرح است که وزارت آموزش و پرورش با چه ساز و کارهایی قصد دارد موانع پیش روی طرح را مرتفع کند؟



همچنین این مساله نیز مطرح است که آیا دغدغه و نگرانی والدین در واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی رفتاری احساسی است و یا اینکه نه ناشی از تجارب آنها از خروجی فعالیت بسیاری از مدارس غیر دولتی و خصوصی نشات می گیرد و از آنجا که آغاز هر حرکت به دلیل ناشناخته بودن ابعاد مختلف آن همواره با واکنش هایی در اجتماع همراه است، متولیان امر پاسخ قانع کننده ای برای این نگرانی ها دارند؟



مساله دیگری که از اهمیت ویژه ای برخوردار است اینکه هر یک از مخالفان و موافقان استنادهایی قانونی برای رد یا پذیرش این طرح دارند که موجب شده افکار عمومی اطلاعات درستی به دست نیاورند، از این رو به نظر می رسد وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی نظام آموزشی کشور باید ضمن پاسخگویی به نگرانی ها ، چشم انداز برنامه های خود را به گونه ای شفاف ترسیم کند که مسیر آموزشی با شیب ملایم اما پرقدرت به پیش رود.



از : مریم جلوداران



فراهنگ ** 1883**1601**

انتهای پیام /*


5499324
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است