استانی 23:23 - 05 دی 1393
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر:
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر گفت: ارتباط صحیح معلم با دانش‌آموزان کلید پیروزی و موفقیت در تعلیم و تربیت است.

ارتباط صحیح معلم با دانش‌آموزان کلید موفقیت در تربیت است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سمینار برقراری ارتباط موثر انسانی امشب با حضور موسی رضایی مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر، نعمت‌الله جلیلی معاون فرماندار ابهر، محمد شفیع‌خانی پژوهشگر و استاد روابط انسانی، اسماعیل افشاری معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ابهر و جمعی از مسئولان شهرستانی، مدیران بانک‌ها و معاونان مدارس در محل سالن شهید باهنر ابهر برگزار شد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر در ابتدای این سمینار با اشاره به سیر تحول ارتباطات در طول تاریخ، برقراری ارتباط صحیح معلم با دانش‌آموزان و مدیر و معاونان با معلمان را کلید پیروزی و موفقیت در تعلیم و تربیت دانست و اظهار داشت: افراد باید مهارت‌افزایی را جدی گیرند.

موسی رضایی با اشاره به فرازهایی از فرمان امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر افزود: بی‌تردید از دید اسلام انسان موجود ارزشمندی است که باید به عنوان یک موجود با شعور و دارای اراده و اختیار به دیده احترام به او نگریست.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد ارتباط اثربخش تاکید کرد: توجه به طرف مقابل، حالت حمایت‌گرانه داشتن، مثبت‌گرا بودن، همدلانه و با روی باز برخورد کردن از جمله ضرورت‌های کار فرهنگی است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر با بیان اینکه انسان موجودی اجتماعی است، خاطرنشان کرد: انسان در اجتماعی زندگی می‌کند که بخش عمده‌ای از فرآیندهای زندگی او بر مبنای ارتباط متقابل با هم‌نوعانش مفهوم پیدا می‌کند.

این مسئول با اشاره به اینکه بدون تردید نتایج به‌دست آمده در زندگی انسان ارتباط مستقیمی باکیفیت ارتباط برقرار کردن او با دیگران دارد، تصریح کرد: موفقیت، کامیابی، نشاط، آرامش و دستاوردهای برتر تنها مخصوص کسانی است که در نحوه برقراری ارتباط موثرتر، کارآمدتر و قدرتمندتر ظاهر می‌شوند.

*لزوم از بین بردن هوش هیجانی منفی در دانش‌آموزان

رضایی معاونان مدارس را به استفاده از تشویق کلامی و غیرکلامی، دوری از تلقین ترس و یاس در دانش‌آموزان ترغیب کرد و تاکید کرد: معاونان باید با برطرف کردن هوش هیجانی منفی در دانش‌آموزان پنجره امید، موفقیت و اعتماد به نفس را به روی آنها بگشایند.

 

در ادامه پژوهشگر و استاد روابط انسانی با بیان اینکه ارتباط از زمان خلقت حضرت آدم و حوا شکل گرفته است، افزود: امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که ناگزیر به ارتباط و برخورد با دیگران هستیم و هیچ کس قادر نیست بدون کمک و ارتباط با دیگران حتی نیازهای معمولی خود را برطرف سازد.

محمد شفیع‌خانی خاطرنشان کرد: رویکرد انسانی و فرهنگی آموزش و پرورش و مرکز ثقل شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان بودن این نهاد باعث می‌شود که همکاری و ارتباط صمیمانه بین معلمان و عوامل اجرایی مدرسه با اولیا و دانش‌آموزان از ضرورتی دو چندان برخوردار شود.

وی پیش‌نیاز آموزش و پرورش در مدارس را برقراری ارتباط صحیح و منطقی بین معاونان و معلمان با مدیر و از طرفی معلم با دانش‌آموزان دانست و تاکید کرد: ارتباط شامل همه فعالیت‌های گفتاری، نوشتاری و کرداری است که برای انتقال معنی یا مفهوم و یا اثرگذاری و نفوذ بر دیگران به کار گرفته می‌شود.

پژوهشگر و استاد روابط انسانی با بیان اینکه افرادی که ویژگی‌های روانی سالم دارند به خود و دیگران احترام می‌گذارند و به آرامش روانی می‌رسند، گفت: اگر رابطه بین خانواده، مدرسه و مراکز مشاوره ارتباط صحیحی باشد بسیاری از مشکلات موجود حل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه آزادی بشر و احترام به حقوق و حیثیت ذاتی انسان و دخالت ندادن عوامل عارضی از قبیل نژاد، زبان، رنگ، ملیت و غیره در اعتبار و امتیاز برای ارتباط با انسان‌ها بسیار مفید است، افزود: از طریق متفاوت اندیشیدن می‌توان متفاوت رفتار کرد و به نتایج متفاوتی رسید.

*خوب گوش دادن عامل مهم ارتباط موثر

مدرس سمینار خوب گوش دادن، خوب سوال پرسیدن و توجه به ارزش و بار معنایی و قدرت کلمات را از ویژگی‌های یک ارتباط موثر دانست و گفت: کلمات می‌توانند هم سازنده و هم مخرب باشند ولی هنر فرهنگیان این است که بسازند نه اینکه تخریب کنند.

شفیع‌خانی با تاکید بر اینکه کیفیت روابط شما را کیفیت و کمیت ارتباطات شما با دیگران تعیین می‌کند و ایجاد و حفظ روابط خوب نیاز به صرف وقت دارد، گفت: با دقت گوش کردن به دیگران باعث می‌شود افراد بفهمند که شما آنها را دوست دارید و این کار باعث ایجاد اطمینان می‌شود یعنی همان چیزی که اساس یک ارتباط دوستانه است.

این پژوهشگر و استاد روابط انسانی با اشاره به اینکه هر کاری که در زندگی انجام می‌دهید برای حفظ یا افزایش عزت نفس است و افراد در کنار کسی احساس خوشبختی می‌کنند که باعث می‌شود احساس کنید فردی ارزشمند و مهم هستید، اظهار کرد: هرچه بیشتر سعی کنید که عزت نفس را در دیگران افزایش دهید خودتان را نیز بیشتر دوست خواهید داشت و برای خودتان احترام بیشتری قائل خواهید شد.

*لزوم تحسین دانش‌آموزان در غایب آنها

وی با تاکید بر استفاده از هنر تعریف و تحسین (رفتار، اخلاق، نظم و پاکیزگی) در دیگران برای برقراری ارتباط، افزود: تحسین و تعریف دانش‌آموزان به ویژه در غیاب آنها می‌تواند مانند نور آفتاب موجب رشد خصوصیات مثبت در دانش‌آموزان می‌شود.

شفیع‌خانی گفت‌و‌گو را نقطه آغازین هر ارتباط و بهترین و اصلی‌ترین و البته پیچیده‌ترین شکل ارتباط دانست و گفت: استفاده از نام مخاطب، تمرکز برعلاقه‌مندی‌های مشترک، برقراری ارتباط چشمی، پرهیز از پیش داوری و قضاوت، خوب گوش دادن و خوب سوال پرسیدن از ابزارهای یک ارتباط موفق هستند.

وی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از مردم ایران در هنر سوال کردن و خوب گوش دادن دچار ضعف هستند در حالی که افراد موفق کسانی هستند که فعالانه گوش می‌دهند و به موقع سوال می‌پرسند و تمایل دارند گفت‌و‌گوهای بهتری داشته باشد و این بدان معناست که افزایش مهارت‌های ارتباطی از طریق گفت‌و‌گو برای بسیاری از مردم ضروری به نظر می‌رسد.

شایان ذکر است که این سمینار با همت روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان ابهر و گروه اندیشه‌پروران پارس برگزار شد و در پایان شفیع خانی پژوهشگر و استاد روابط انسانی به پرسش های حاضرین پاسخ گفت.


5488749
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است