از سوی دیگر هرگونه اخلال در روند فروش به ضرر مشتری یا تأخیر در تحویل خودروی فروخته شده که از مشکلات رایج خریداران خودرو در ایران است نیز مطابق اصلاحیه آئیننامه اجرایی این قانون مستلزم پرداخت خسارت از سوی خودروسازان است. مشکلات خدمات پس از فروش نیز که یکی از اصلیترین موارد اعتراضی خریداران است هم در این قانون به خوبی قابل برخورد است. برای مثال در تبصره ماده 3 این قانون آمده است: «در صورت بروز مشکل در فرآیند رعایت استانداردهای مصوب و تأخیر در تحویل خودرو، مسئولیت جبران خسارات وارده و کسب رضایت مصرفکنندگان بر عهده عرضهکننده خودرو است».
همچنین در این قانون تصریح شده که شرکت فروشنده خودرو ملزم به درج تاریخ دقیق تحویل خودرو در قرارداد فروش است. براساس ماده 4 این قانون، «عقد قرارداد فروش با مشتریان الزامی است. در قرارداد فروش درج مشخصات خودروی مورد نظر مشتریان، قیمت فروش، نرخ سود مشارکت و جریمه تأخیر در تحویل، رنگ و تاریخ تحویل خودرو (به ماه و هفته)، لیست وسایل جانبی و نام کلیه تجهیزات درخواستی (آپشن) مشتریان الزامی بوده و عرضهکننده مؤظف به تحویل خودروی مورد نظر در زمان تعیین شده در قرارداد با رعایت استانداردهای تعیین شده است».
این موارد در حالی است که هماکنون بیشتر خودروسازان و واردکنندگان خودرو زمان دقیق تحویل خودروی فروخته شده را در قرارداد قید نکرده و بازه زمانی معمولا یک ماهه را در این زمینه اعلام میکنند.اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو هماکنون در هیأت دولت در دست بررسی نهایی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
متأسفانه قانون فعلی در عمل اجرا نمیشود و بیشتر جنبه تشریفاتی پیدا کرده است. ازهمینرو خودروسازان داخلی با اطمینان از بایگانی شدن قانون حمایت از مصرفکنندگان خودرو گاهی در جاده بیکیفیتی تخته گاز میروند و حتی خود را ملزم به پاسخگویی مناسب به خریداران خودرو نمیبینند.
شاید به همین دلیل است که طی چند سال گذشته خودروهای ساخت داخل کیفیت گذشته خود را از دست دادهاند و نارضایتی در میان مصرفکنندگان بهوضوح دیده میشود. سؤال این است: بالاخره قانونی که خودروسازان را ملزم به رعایت استانداردهای ساخت خودرو و خدمات پس از فروش میکند، از بایگانی خارج میشود؟
- عذرخواهی وزیر صنعت
در چنین شرایطی دستیار ویژه رئیسجمهور از تذکر حسن روحانی به محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت خبرداد و همزمان وزیر صنعت هم با حضور در یک برنامه تلویزیونی بابت اظهارات اخیر خود عذرخواهی کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته در نشست خبری، راهاندازی کمپین «خودروی داخلی نخریم» را «خیانت، یک عمل ضدانقلابی، حرام و مغایر مصالح ملی» عنوان کرده بود.
در همین راستا، دستیار ارشد رئیسجمهور گفت: دکتر روحانی درخصوص اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تحریمکنندگان خرید خودروهای صفر کیلومتر داخلی به وی تذکر داده است. به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فریدون اظهارداشت: رئیسجمهور به آقای نعمتزاده تذکر داده است که «باید رفتار ما با منتقدان، محترمانه باشد». متعاقب این تذکر بود که نعمتزاده پنجشنبهشب در برنامه تلویزیونی تیتر یک شبکه خبر در پاسخ به اینکه شما مردم را خیانتکار خواندهاید، گفت: کمپین یعنی مبارزه سازمان یافته، اگر گروهی بخواهند مبارزه سازمانیافته با تولید داخلی کنند، گناه است و هرکسی چنین کمپینی راهبیندازد مغایر منافع ملی عمل کرده است.
نعمتزاده در همین حال تأکید کرد: من عذرخواهی میکنم و به خریداران جسارت نکردهام، دروغ بستن درباره ثروت من، در شأن ما نیست، هیچگاه حتی یک سهم از ایرانخودرو ندارم. نعمتزاده با تأکید بر اینکه پارسال با 50درصد افزایش تولید خودرو در کشور، قطعهسازان 50هزار نیرو استخدام کردند، اظهار داشت:
خودروسازی بین 18تا 19درصد ارزش افزوده ایجاد میکند، 3.5درصد تولید ناخالص داخلی کشور و 12درصد اشتغال بخش صنعت بهخودروسازی اختصاص دارد که همه اینها نشان میدهد باید از تولید داخلی و ملی حمایت کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت باز هم تأکید کرد: بنده با کمپین نخریدن کالای داخلی مخالف و معتقدم بهجای این کمپین باید برای بهبود کیفیت، رضایتمندی مشتری، کاهش قیمت، خرید کالاهای داخلی و حمایت از تولید ملی کمپین راه انداخت. نعمتزاده با اشاره به اینکه کیفیت خودروی امروز پایین، ولی نسبت به 3ماه پیش بهتر شده، ادامه داد: هر چیزی قیمت خودش را دارد، معلوم است کیفیت پراید با خودرویی که 150سال سابقه دارد یکسان نیست. وزیر صنعت همچنین درباره خدمات نامطلوب پس از فروش گفت: من نعمتزاده مسئول تولید نیستم، وزیر صنعت هستم.
- ستاد بهبود کیفیت خودرو تشکیل شد
وزیر صنعت دستور تشکیل ستاد ویژه تحول و بهبود کیفیت در صنعت خودرو را با مشارکت کلیه ذینفعان این صنعت داد و معاونت امور صنایع این وزارتخانه را مسئول پیگیری وظایف محوله در این رابطه کرد. ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو با اشاره به برگزاری سی و سومین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو با حضور تمامی اعضا به اهم موضوعات مطرح شده در این جلسه پرداخت.
نعمتزاده در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه بر ضرورت مشتریمداری و جلب رضایت مشتری از نظر تولید محصولات و خودروهای با کیفیت بالا تأکید کرد و گفت: ما حق تحویل خودروی معیوب به مشتری را نداریم و در این رابطه باید پایش کیفیت بهصورت ماهانه صورت بگیرد تا بتوانیم کنترل دقیقی بر محصولات تولیدی داشته باشیم. نعمتزاده خاطرنشان کرد: عرضه خودرو بدون خدمات معنی ندارد.به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، یکی از دلایل عمده نارضایتی مشتریان، خدمات پس از فروش محصولات تولیدی است و در این خصوص باید تعمیرگاههای مجاز خدمات پس از فروش بهصورت مستمر از هر نظر پایش و گزارشهای ماهانه خود را ارائه دهند.
7005930