سیاسی 04:31 - 29 فروردین 1393
تکرار/سخنگوی پیشین وزارت خارجه در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران:
باشگاه خبرنگاران آقای دبیرکل سیاست انفعالی جاری در مورد "ابوطالبی" را کنار بگذارد/ اوباما با وتوی قاطع مانع مصوبه ضد ایرانی شود
سخنگوی پیشین وزارت خارجه در گفتگوی مشروحی به بررسی اقدام ضد ایرانی آمریکا در مورد "حمید ابوطالبی" پرداخت.
"سیدمحمدعلی حسینی" در گفتگوی مشروح با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه چه اقدامات حقوقی برای مقابله با برخورد غیرقانونی آمریکا در عدم صدور روادید برای سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متصور است تا این اقدام به یک رویه و بدعت بینالمللی مبدل نگردد، گفت: بدون تردید اگر در مقابل اینگونه اقدامات خودخواهانه مقابلهای صورت نگیرد، تبدیل به یک رویه و بدعت مخرب میشود که از یک سو اعتبار سازمان ملل را بیش از پیش مخدوش خواهدساخت و از سوی دیگر تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متضرر خواهند شد.
وی افزود: از این رو مسئولیت برخورد با این قضیه تنها محدود به دولت جمهوری اسلامی ایران نیست و سایر دولتها نیزبه نوبه خود مسئولیت مشابهی دارند.
حسینی خاطرنشان کرد: یادآوری این نکته لازم به نظر میرسد که نوع روابط سازمان ملل متحد با کشور میزبان (آمریکا) در کنوانسیون خاصی با عنوان " موافقتنامه مقّر" (Headquarters Agreement) ذکر شده است.
سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این موافقتنامه در 26 ژوئن 1947 بین دولت آمریکا و سازمان ملل متحد منعقد گردیده و مشتمل بر حقوق بینالملل خاص در زمینه حقوق و تعهدات سازمان ملل متحد و هیئتهای نمایندگی دولتهای عضو ملل متحد در مقّر این سازمان از یک سو و حقوق و تعهدات دولت آمریکا به عنوان میزبان از سوی دیگر است.
حسینی افزود: در بند 11 موافقتنامه مقر به صراحت آمده است "مقامات دولتی فدرال و محلی آمریکا به هیچ وجه نمی توانند بر سر رفت و آمد مقامات سیاسی کشورها، کارشناسان، نمایندگان و اشخاص مانع تراشی کنند"؛ باید توجه داشت که ورود سفرای کشورهای عضو سازمان ملل به مقر این سازمان در نیویورک به مفهوم ورود به خاک آمریکا نیست.
وی تصریح کرد: ماده 13 این موافقتنامه نیز تصریح میکند که "صدور روادید برای حضور هیئتهای نمایندگی دولتهای عضو، دیپلماتهای آنها و افراد وابسته، الزامی است و در این خصوص حداکثر سرعت باید لحاظ شود."
حسینی تاکید کرد: تعهدات برشمرده شده در موافقتنامه مزبور، توسط قانون عمومی شماره 357-80 وارد سیستم حقوق داخلی آمریکا شده و طی آن هیچ قید و شرط و یا استثنائی بر تعهدات آمریکا در این خصوص وارد نشده است.
وی افزود: در اینجا طرح این مسئله ضروری است که به نظر می رسد در قضیه "حمیدابوطالبی" دو مسئله در سیستم حقوقی و سیاسی آمریکا در برابر هم قرار گرفته است؛ مسئله اول این که آنگونه که از اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مشخص شده است، علت عدم صدور اجازه ورود "ابوطالبی" مندرج بودن نام وی در لیست دانشجویان پیرو خط امام(ره) است که در سال 1980 سفارت آمریکا در تهران را اشغال کرده و جزء افراد تروریست قرار گرفته که طبق قانون مبارزه با تروریسم ایالات متحده، این کشور به علت منافع ملی خود نمیتواند اجازه ورود وی را به خاک آمریکا بدهد. ( ملاحظه سیاسی)
حسینی ادامه داد: مسئله دوم تعهدات ناشی از موافقتنامه مقر و کنوانسیون 1975(تعهدات حقوقی بینالمللی) است که بر اساس اصل 65 قانون اساسی آمریکا، این تعهدات بینالمللی آمریکا بر مقررات داخلی این کشور، اولویت و برتری دارند.
سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ازاین رو دولت آمریکا با خودداری از صدور روادید به "ابوطالبی" در حقیقت اقدام به نقض تعهدات کنوانسیونی و معاهداتی خود کرده و بر اساس پیش نویس مواد طرح مسئولیت بینالمللی دولتها (2001) نقض هر تعهد بینالمللی از سوی هر دولت موجب مسئولیت بینالمللی آن دولت میباشد.
حسینی اظهار داشت: در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران میتواند از طریق مکانیزمهای حقوقی پیشبینی شده سازمان ملل متحد موضوع را پیگیری تا این مسئله به یک رویه بینالمللی مبدل نشود؛ از جمله میتوان از شخص دبیرکل سازمان ملل خواست تا (اولا سیاست انفعالی جاری نسبت به این قضیه را کنار گذارد و ثانیا) در چارچوب صیانت از موافقتنامه مقر 1947 و دفاع از حقوق کشورهای عضو، دولت امریکا را تحت فشار قرار داده و اجازه ندهد نهادهای قانونگذار امریکایی در امور داخلی سازمان ملل دخالت نمایند.
وی ادامه داد: همچنین بایستی از قدرت چانه زنی و رایزنی در سازمان ملل به ویژه مجمع عمومی برای حل این قضیه استفاده کرد؛ جمهوری اسلامی ایران میتواند به مجمع عمومی سازمان ملل بخاطر اجحافی که دولت آمریکا در حق کشورمان روا داشته است شکایت کند.
حسینی تصریح کرد: ریاست فعلی کشورمان بر جنبش عدم تعهد، فرصت مناسبی است تا از ظرفیت آن درجهت حل و فصل این مسئله بهره برد.
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: ازسوی دیگر بر اساس حقوق بینالملل عرفی و رویه مبتنی بر عملکرد دولتهای عضو ملل متحد، انتخاب نماینده دائم کشور در سازمان ملل متحد و سایر اعضای آن، حق حاکمیتی دولت ذیربط بوده و در این زمینه هیچگونه حق مداخلهای برای دولت میزبان وجود ندارد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران میتواند با استناد به رای مشورتی 26 آوریل 1988 دیوان بینالمللی دادگستری در رابطه با عدم صدور روادید برای یاسر عرفات که دیوان در این رأی مشورتی دولت آمریکا را فاقد حق ممانعت خودسرانه از حضور نمایندگان رسمی دولتهای عضو یا ناظر ملل متحد به نیویورک و در راستای ایفای مأموریتهای مربوط دانسته، به دیوان بینالمللی دادگستری مراجعه نماید و مانع تسری قوانین داخلی آمریکا بر سازمان ملل شود.
حسینی افزود: شکایت نزد کمیته مهمان سازمان ملل که داری 19 عضو میباشد و از حقوق کشورها در سازمان ملل دفاع میکند، ازدیگرگزینههای پیش رو است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا عدم صدور روادید برای "حمید ابوطالبی" میتواند به چالشی جدید در روابط تهران – واشنگتن منجر شود، اظهار داشت: اگرچه اعزام سفیر و نماینده دائم کشورمان به مقر سازمان ملل متحد هیچ ارتباطی به روابط دوجانبه تهران – واشنگتن ندارد لیکن پافشاری غیرقانونی و نامتعارف آمریکا برعدم صدور روادید برای "ابوطالبی" میتواند بیاعتمادی فعلی ملت ایران را نسبت به آن کشور افزایش دهد و چالشی جدید در مناسبات تهران – واشنگتن پدید آورد؛ چالشی که با اندکی تدبیر و با حداقل عزم و اراده سیاسی از سوی دولت آمریکا قابل پیشگیری است.
حسینی در پایان خاطرنشان کرد: اوباما اگر تحت فشار لابی صهیونیستی و نمایندگان رادیکال مجلس سنا و نمایندگان، توان و انگیزه جدی برای کوتاه کردن فهرست بلند و سیاه اقدامات ضدایرانی کشورش را ندارد، حداقل با وتوی قاطع مصوبه اخیر اجازه ندهد به مواد این فهرست اضافه شود.
انتهای پیام/
وی افزود: از این رو مسئولیت برخورد با این قضیه تنها محدود به دولت جمهوری اسلامی ایران نیست و سایر دولتها نیزبه نوبه خود مسئولیت مشابهی دارند.
حسینی خاطرنشان کرد: یادآوری این نکته لازم به نظر میرسد که نوع روابط سازمان ملل متحد با کشور میزبان (آمریکا) در کنوانسیون خاصی با عنوان " موافقتنامه مقّر" (Headquarters Agreement) ذکر شده است.
سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این موافقتنامه در 26 ژوئن 1947 بین دولت آمریکا و سازمان ملل متحد منعقد گردیده و مشتمل بر حقوق بینالملل خاص در زمینه حقوق و تعهدات سازمان ملل متحد و هیئتهای نمایندگی دولتهای عضو ملل متحد در مقّر این سازمان از یک سو و حقوق و تعهدات دولت آمریکا به عنوان میزبان از سوی دیگر است.
حسینی افزود: در بند 11 موافقتنامه مقر به صراحت آمده است "مقامات دولتی فدرال و محلی آمریکا به هیچ وجه نمی توانند بر سر رفت و آمد مقامات سیاسی کشورها، کارشناسان، نمایندگان و اشخاص مانع تراشی کنند"؛ باید توجه داشت که ورود سفرای کشورهای عضو سازمان ملل به مقر این سازمان در نیویورک به مفهوم ورود به خاک آمریکا نیست.
وی تصریح کرد: ماده 13 این موافقتنامه نیز تصریح میکند که "صدور روادید برای حضور هیئتهای نمایندگی دولتهای عضو، دیپلماتهای آنها و افراد وابسته، الزامی است و در این خصوص حداکثر سرعت باید لحاظ شود."
حسینی تاکید کرد: تعهدات برشمرده شده در موافقتنامه مزبور، توسط قانون عمومی شماره 357-80 وارد سیستم حقوق داخلی آمریکا شده و طی آن هیچ قید و شرط و یا استثنائی بر تعهدات آمریکا در این خصوص وارد نشده است.
وی افزود: در اینجا طرح این مسئله ضروری است که به نظر می رسد در قضیه "حمیدابوطالبی" دو مسئله در سیستم حقوقی و سیاسی آمریکا در برابر هم قرار گرفته است؛ مسئله اول این که آنگونه که از اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مشخص شده است، علت عدم صدور اجازه ورود "ابوطالبی" مندرج بودن نام وی در لیست دانشجویان پیرو خط امام(ره) است که در سال 1980 سفارت آمریکا در تهران را اشغال کرده و جزء افراد تروریست قرار گرفته که طبق قانون مبارزه با تروریسم ایالات متحده، این کشور به علت منافع ملی خود نمیتواند اجازه ورود وی را به خاک آمریکا بدهد. ( ملاحظه سیاسی)
حسینی ادامه داد: مسئله دوم تعهدات ناشی از موافقتنامه مقر و کنوانسیون 1975(تعهدات حقوقی بینالمللی) است که بر اساس اصل 65 قانون اساسی آمریکا، این تعهدات بینالمللی آمریکا بر مقررات داخلی این کشور، اولویت و برتری دارند.
سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ازاین رو دولت آمریکا با خودداری از صدور روادید به "ابوطالبی" در حقیقت اقدام به نقض تعهدات کنوانسیونی و معاهداتی خود کرده و بر اساس پیش نویس مواد طرح مسئولیت بینالمللی دولتها (2001) نقض هر تعهد بینالمللی از سوی هر دولت موجب مسئولیت بینالمللی آن دولت میباشد.
حسینی اظهار داشت: در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران میتواند از طریق مکانیزمهای حقوقی پیشبینی شده سازمان ملل متحد موضوع را پیگیری تا این مسئله به یک رویه بینالمللی مبدل نشود؛ از جمله میتوان از شخص دبیرکل سازمان ملل خواست تا (اولا سیاست انفعالی جاری نسبت به این قضیه را کنار گذارد و ثانیا) در چارچوب صیانت از موافقتنامه مقر 1947 و دفاع از حقوق کشورهای عضو، دولت امریکا را تحت فشار قرار داده و اجازه ندهد نهادهای قانونگذار امریکایی در امور داخلی سازمان ملل دخالت نمایند.
وی ادامه داد: همچنین بایستی از قدرت چانه زنی و رایزنی در سازمان ملل به ویژه مجمع عمومی برای حل این قضیه استفاده کرد؛ جمهوری اسلامی ایران میتواند به مجمع عمومی سازمان ملل بخاطر اجحافی که دولت آمریکا در حق کشورمان روا داشته است شکایت کند.
حسینی تصریح کرد: ریاست فعلی کشورمان بر جنبش عدم تعهد، فرصت مناسبی است تا از ظرفیت آن درجهت حل و فصل این مسئله بهره برد.
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: ازسوی دیگر بر اساس حقوق بینالملل عرفی و رویه مبتنی بر عملکرد دولتهای عضو ملل متحد، انتخاب نماینده دائم کشور در سازمان ملل متحد و سایر اعضای آن، حق حاکمیتی دولت ذیربط بوده و در این زمینه هیچگونه حق مداخلهای برای دولت میزبان وجود ندارد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران میتواند با استناد به رای مشورتی 26 آوریل 1988 دیوان بینالمللی دادگستری در رابطه با عدم صدور روادید برای یاسر عرفات که دیوان در این رأی مشورتی دولت آمریکا را فاقد حق ممانعت خودسرانه از حضور نمایندگان رسمی دولتهای عضو یا ناظر ملل متحد به نیویورک و در راستای ایفای مأموریتهای مربوط دانسته، به دیوان بینالمللی دادگستری مراجعه نماید و مانع تسری قوانین داخلی آمریکا بر سازمان ملل شود.
حسینی افزود: شکایت نزد کمیته مهمان سازمان ملل که داری 19 عضو میباشد و از حقوق کشورها در سازمان ملل دفاع میکند، ازدیگرگزینههای پیش رو است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا عدم صدور روادید برای "حمید ابوطالبی" میتواند به چالشی جدید در روابط تهران – واشنگتن منجر شود، اظهار داشت: اگرچه اعزام سفیر و نماینده دائم کشورمان به مقر سازمان ملل متحد هیچ ارتباطی به روابط دوجانبه تهران – واشنگتن ندارد لیکن پافشاری غیرقانونی و نامتعارف آمریکا برعدم صدور روادید برای "ابوطالبی" میتواند بیاعتمادی فعلی ملت ایران را نسبت به آن کشور افزایش دهد و چالشی جدید در مناسبات تهران – واشنگتن پدید آورد؛ چالشی که با اندکی تدبیر و با حداقل عزم و اراده سیاسی از سوی دولت آمریکا قابل پیشگیری است.
حسینی در پایان خاطرنشان کرد: اوباما اگر تحت فشار لابی صهیونیستی و نمایندگان رادیکال مجلس سنا و نمایندگان، توان و انگیزه جدی برای کوتاه کردن فهرست بلند و سیاه اقدامات ضدایرانی کشورش را ندارد، حداقل با وتوی قاطع مصوبه اخیر اجازه ندهد به مواد این فهرست اضافه شود.
انتهای پیام/
3508641
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار سیاسی
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» جلالی گفت: تهران به توسعه همکاریهای نظامی-فنی خود با مسکو و تقویت روابط دفاعی مطابق با قوانین بینالمللی ادامه خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خبر سازی رسانههای غربی در مورد آسیب دیدن سامانههای پدافندی ایران تکذیب شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم (جداول) بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار میگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دیوان محاسبات در ابلاغیههایی خطاب به دستگاههای ذیربط بر لزوم تامین به موقع منابع نیروهای مسلح تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ساعت صفر بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز میشود و تا ساعت ۸ صبح ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناوگروههای این نیرو در آبهای بین المللی حضور دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه اقدام نظامی علیه این کشور هشدار داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه اقدام نظامی علیه این کشور هشدار داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بابایی کارنامی گفت: اگر تعطیلی دوم کشور شنبه بود حتما مراودات اقتصادی و بینالمللی بیشتر میشد و در رشد و بهرهوری اتفاقات بهتری میافتاد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامههای امروز به موضوعاتی نظیر حمله ادعایی رژیم صهیونیستی به اصفهان با استفاده از ریز پرندهها پرداختند.