اقتصادی 13:20 - 29 دی 1395
مدیرعامل شرکت ساخت خبر داد:
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با بیان اینکه در طول ماه‌های گذشته تحولاتی در عرصه قطعه نخست آزادراه تهران–شمال اتفاق افتاده که در ۱۹ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۵ تاکنون این آزادراه پیشرفتی ۲۵ درصدی را به ثبت رسانده است.

پیشرفت ۲۵ درصدی قطعه یک آزادراه تهران–شمال در سال ۱۳۹۵

به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی در جریان بازدید از آخرین مرحله کار در قطعه نخست آزادراه تهران – شمال اظهار کرد: این پروژه از بسیاری از منظرها به عنوان پروژه‌ای منحصر به فرد محسوب می‌شود. در این قطعه ۳۲ کیلومتری بلندترین تونل جاده‌ای کشور بزرگ‌ترین پل جاده‌ای ایران و مدرن‌ترین شیوه روسازی جاده‌های کشور به بهره‌برداری می‌رسد و تمام این برنامه‌های کلان در فضایی بسیار محدود و شرایط جغرافیایی بسیار سخت اجرایی خواهد شد.

به گفته وی، این پروژه تا حدی پیچیده است که می‌توان از آن به یک منبت کاری مهندسی یاد کرد. زیرا برای متر به متر این طرح باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با ابراز رضایت از مراحل طی گرفته شده در طول ماه‌های گذشته برای بهره‌برداری از این پروژه توضیح داد: با وجود تمام مشکلاتی که در وضعیت جغرافیایی، وضعیت تملک اراضی نزدیک به قطعه نخست و حتی ریزش کوه در برخی حوزه‌ها صورت گرفته، ما توانسته‌ایم پیشرفت بسیار محسوسی را به ثبت برسانیم تا قبل از پایان سال ۹۳ کل پیشرفت این پروژه در طول ۱۹ سال تنها ۳۲ درصد بود. این در حالی است که ما توانسته‌ایم در طول این دو سال حدود ۴۵ درصد پیشرفت را به ثبت برسانیم و در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۵ این قطعه پیشرفت ۲۵ درصدی را به ثبت رسانده تا در مجموع به پیشرفت ۷۷ درصدی برسد.

خادمی درباره زمان‌بندی دقیق برای افتتاح این آزادراه تاکید کرد: ما از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کرده‌ایم در حال حاضر حدود ۹۷۰ ماشین راهسازی با حضور ۳۴۰۰ نیروی کار انسانی در ۱۳۳ جبهه مجزا فعالیت می‌کنند ولی با وجود آن شرایط خاصی که در برخی از بخش‌های به وجود آمده، این نیاز را که زمان‌بندی دوباره‌ای برای پروژه تعریف شود به وجود آورده است.

وی ادامه داد: با وجود آنکه دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در جریان بازدید اخیر خود از این پروژه این درخواست را داشتند که طرح تا نوروز امسال حتی در صورتی که تنها یکی از باندها مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، راه‌اندازی شود اما با توجه به اینکه طبق امنیت جاده برای ما بیشترین اهمیت را دارد، به دنبال آن خواهیم بود که تا نهایی شدن تمام مقدمات لازم کار به بهره‌برداری نرسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور درباره هزینه تکمیل قطعه نخست این آزادراه نیز توضیح داد: در کنار تمام هزینه‌هایی که صورت گرفته، ما تخمین می‌زنیم که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه جدید برای این قطعه مورد نیاز باشد که بخش قابل توجهی از آن از طریق اوراق خزانه یا مشارکت با بخش باقیمانده از طریق سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان پیگیری می‌شود.

خادمی اضافه کرد: در قطعه دوم نیز که مناقصات آن انجام گرفته و پیمانکاران در برخی از جبهه‌های کاری تجهیز کارگاه را آغاز کرده‌اند، پیش‌بینی‌ می‌کنیم حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مورد نیاز باشد. در قطعه سوم نیز که مطالبات آن ادامه دارد و احتمال تغییر مسیر در بخشی از مسیر آن همچنان باقی است، تخمین ابتدایی ما نیاز به سرمایه‌گذاری ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

معضل تملک اراضی در آزادراه تهران – شمال

با اشاره به مسائل و مشکلات خاصی که در آزادراه تهران – شمال اتفاق افتاده، بحث تملک اراضی را یکی از این مشکلات دانست و گفت: در حال حاضر در منطقه سنگان افرادی هستند که با نفوذ به حریم رودخانه زمین‌هایی را تملک کرده‌اند و برای دادن آنها به اراضی مورد نیاز آزادراه هزینه کلان را مطالبه می‌کنند.

خادمی با اشاره به توقف چند ماهه کار در برخی از این اراضی به دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات با مالکان، توضیح داد: ما برای خرید بخشی از اراضی موجود در این پروژه مجبور شده‌ایم رقمی نزدیک به ۴۷۰ میلیون تومان هزینه کنیم. این افراد حتی گاهی اوقات نسبت به عملیات کارگاه جاده‌ای و وضعیت پیشروی پروژه نیز اعتراضاتی دارند که این موضوع منجر به حضور دائمی ماموران پلیس در محل پروژه شده‌ است.

به گفته وی در اراضی نزدیک به قطعه نخست این آزادراه حتی قطعه‌زمین‌هایی وجود داشته که کار را برای ۸ سال متوقف کرده بوده است اما با مذاکرات انجام گرفته میان وزیر راه و شهرسازی و قوه قضاییه اقدامات کاملی جهت تملک این اراضی به کار بسته شده تا پروژه طبق زمان بندی خود پیگیری شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور شرایط طبیعی را یکی دیگر از مسائلی دانست که به طولانی شدن زمان ساخت آزادراه تهران – شمال منجر شده و گفت: بحث ریزش کوه در چند نقطه از پروژه و البته سیلی که سال گذشته اتفاق افتاد، از یکسو هزینه‌های پیمانکار و سرمایه‌گذار را افزایش داد و از سوی دیگر در زمان‌بندی مشکلاتی به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تمام این مشکلات شرکت ساخت تلاش کرده با تجهیز تمام کارگاه‌های موجود در این حوزه در عرصه عمل پروژه را به مراحل نهایی برساند. ما برای تملک اراضی به حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز خواهیم داشت تا در استفاده از سیستم‌های نوین و تجهیز تونل‌ها به سیستم‌های مدرن نیز تلاش شده آنچه در شرایط فعلی قابل دستیابی بوده است را پیگیری کنیم. از امروز امید داریم در زمان بازدید آینده وزیر راه و معاون اول رئیس جمهور از این پروژه زمانبندی دقیق کار مشخص شود و طبق وعده‌ای که به مردم ارائه شده، این پروژه به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام


8681560
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور وزیر اقتصاد گفت: کاهش هزینه‌ای که در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت؛ ۳ میلیون تن معادل ۵۴هزار میلیارد تومان و مصرف ۴۰ میلیون نفر بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان توسعه تجارت، بخشنامه حقوق ورودی گوشی‌های با قیمت بالاتر از ۶۰۰ دلار را ابلاغ کرد که بر اساس آن، این نرخ برای واردات تجاری ۱۵ درصد تعیین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت دارو ۴۳ نماد در بازار سرمایه دارد که سهم شناور این صنعت حدود ۱۶.۵ درصد است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری با افزایش یک درصدی رسما به ۱۰ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارساز بعد از مدت‌ها یک غافلگیری برای فروشندگان ایجاد کرد تا کم کم شاهد غلبه ترس در بازار باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون برنامه ریزی و نظارت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: فرصت مناسبی جهت واگذاری احداث برقابی به بخش خصوصی فراهم شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است