فرهنگیهنری 01:10 - 30 آذر 1393
افکارنیوز دل به دریا زد و رفت
هشت سال از درگذشت مرحوم "ناصر عبداللهی" میگذرد اما ذره ای از یاد و خاطره "ناصریا" از ذهن هوادارانش پاک نشده است.
به گزارش افکارنیوز؛ مرحوم "ناصر عبداللهی" خوانندهی جوان موسیقی پاپ که با قطعه ی "ناصریا" به شهرت رسید در زمستان ۴۹ به دنیا آمده و در خزان ۸۵ چشم از دنیا فرو بست.
ناصر بچهی سرزمین ریتم و حرکت یعنی بندرعباس و بچهی محلهی سیدکمال از یک پدر کارگر و مادر خانهدار بود.
ناصر از ۱۳ سالگی علاقه و توجه خود را به موسیقی نشان می دهد و از دوران نوجوانی فعالیت خود را در صداوسیما و مرکز حوزه هنری استان هرمزگان آغاز میکند.
دوران حرفهای مرحوم "ناصر عبداللهی" از سال ۱۳۷۴ آغاز شد و با مهاجرتش به تهران و آشناییاش با استاد "محمدعلی بهمنی" موجبات همکاری وی با موسسهی دارینوش را فراهم آورد که در آن دوران نقش به سزایی در بازار نشر ترانه و موسیقی پاپ ایرانی داشت، که همین آشنایی موجب انتشار آلبومهای "عشق است" و "دوست دارم" از همین موسسه و انتشارات شد.
پس از اختلافات ناصر با انتشارات دارینوش وی آلبوم های "بوی شرجی"، "هوای حوا" و "ماندگار" را توسط انتشارات آوای نکیسا منتشر کرد، البته که آلبوم "ماندگار" که مجموعهای از بهترین قطعات وی است در زمان نبود این هنرمند جوان و تاثیرگذار موسیقی در دوران گذار موسیقی پاپ منتشر شد.
"ناصر عبداللهی" در سوم آذر ماه ۱۳۸۵ در بندر عباس به دلایل نامشخصی بی هوش شد او پس از ۲۷ روز کما سرانجام در ۲۹ آذر همان سال در بیمارستان هاشمی نژاد در سن ۳۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. اطرافیان و دوستان وی هنوز که هنوز است از مرگ ناصر به عنوان واقعهای تلخ و دردناک و مشکوک یاد میکنند.
مرحوم "ناصر عبداللهی" در موسیقی و ترانه از کسی تقلید نمی کرد و صدایی بم، خاص و منحصر به فرد داشت. بیشتر ترانههای وی از استاد "محمدعلی بهمنی" است و توجه وی به سرزمین خود ایران و خصوصا خطهی جنوب و بندرعباس و ائمهی اطهار (ع) چون حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در آثارش محسوس و قابل درک است.
"ناصر عبداللهی" در موسیقی به شدت تحت تاثیر "ابراهیم منصفی" بود و حتی در ابتدای خوانندگی اش آثاری از منصفی را بازخوانی میکرد.
از "ناصر عبداللهی" آثار ماندگاری چون "یادم باشد"، "کودکان خیابانی"، "سربلند"، "شیوه ی ما"، "مهر علی و زهرا"، "احمد ثانی"، "یا فاطمه"، "مهر دلبر"، "تو ای عشق"، "ماه من"، "بهت نگفتم" و "راز" به یادگار مانده است.
همکاری "پرویز پرستویی" بازیگری که در آن دوران نامش سر زبان ها افتاده بود در دو آلبوم "ناصریا" و "دوست دارم" به عنوان دکلمه از نکات جالب توجه این دو آلبوم بود.
پس از انتشار ترانهی "ناصریا" منتقدان "ناصر عبداللهی" معتقد بودند که این کار یک کاور اسپانیش است و از ملودیهای "جیپسی کینگ" کاور شده است اما خود ناصر چنین اعتقادی نداشت و معتقد بود که این کار ریتم عربی دارد ریتمی که بیش از این بارها توسط عود، دهل و دف نواخته شده اما تا کنون کسی با گیتار آن را نزده است اما "ناصر عبداللهی" این ریتم عربی را با گیتار نواخت.
ملودی ترانه ی "ناصریا" به سال ۷۶ باز میگردد و شعر آن گویشی بندری، ملودی و ریتمی عربی دارد که هدف از ساخت آن اعتراض به ظلم در جهان و نیز همدردی با ستمدیدگان جهان بوده است. مضمون ترانه ی "ناصریا" بر این پایه بنا نهاده شده است که "اگر کسی قصد یاری مظلومی را داشته باشد پس از تحمل سختی بسیار و دشواریهای این راه در پایان پیروز خواهد شد".
*ناصر عبداللهی پس از هشت سال
"ناصر عبداللهی" تاثیر بسیار بر شناخت من در موسیقی پاپ داشت و دورهای که موسیقی در ایران چندان شکل درست و درمانی نداشت افرادی چون ناصر به درستی در موسیقی فعالیت میکردند و اینکه بگوییم خیلی از هنرمندان امروزهی ما در موسیقی دلیل ستاره شدنشان همکاری با "ناصر عبداللهی" است اغراق نکرده ایم.
القصه "ناصر عبداللهی" دیر اسم و رسمی دست و پا کرد و زود هم از میان ما رفت اما عمر هنری پربار و پرکاری داشت این همه قطعه از یک خواننده با این کیفیت در یک مدت زمان کوتاه نشان از توجه و علاقهی وی به موسیقی دارد اما در حال حاضر جای خالی وی در موسیقی حقیقتا حس میشود و اگر قرار است که صدایی بماند این صدا جایش در موسیقی بیکیفیت و فالش امروز ایران خالی است.
مدتی است که "نامی عبداللهی" فرزند ناصر خوانندگی را آغاز کرده و در سکوت خبری با "مهرداد نصرتی" کارهایی میکند حجم صدای نامی به صدای "ناصر عبداللهی" نزدیک است و امیدوارم به زودی نامی از ناصر عبداللهی دوباره بر سر زبانها بیفتد.
زمانی که این یادداشت را می نوشتم بهانه ای پیش آمد تا آلبوم های ناصر را مرور کنم و در آلبوم ماندگار چشمم به نامی خورد که درگذشت وی نیز مثل "ناصریا" قصهی ما بسیار رنجورم کرد با این تفاوت که ناصر را ندیده اما با نیمای وارستهی "منو ببخش" ناصر عبداللهی چند باری هم کلام شده بودم.
یاد و خاطره ی هر دوی شما در قلب موسیقی پاپ ایران زنده خواهد ماند.
ناصر بچهی سرزمین ریتم و حرکت یعنی بندرعباس و بچهی محلهی سیدکمال از یک پدر کارگر و مادر خانهدار بود.
ناصر از ۱۳ سالگی علاقه و توجه خود را به موسیقی نشان می دهد و از دوران نوجوانی فعالیت خود را در صداوسیما و مرکز حوزه هنری استان هرمزگان آغاز میکند.
دوران حرفهای مرحوم "ناصر عبداللهی" از سال ۱۳۷۴ آغاز شد و با مهاجرتش به تهران و آشناییاش با استاد "محمدعلی بهمنی" موجبات همکاری وی با موسسهی دارینوش را فراهم آورد که در آن دوران نقش به سزایی در بازار نشر ترانه و موسیقی پاپ ایرانی داشت، که همین آشنایی موجب انتشار آلبومهای "عشق است" و "دوست دارم" از همین موسسه و انتشارات شد.
پس از اختلافات ناصر با انتشارات دارینوش وی آلبوم های "بوی شرجی"، "هوای حوا" و "ماندگار" را توسط انتشارات آوای نکیسا منتشر کرد، البته که آلبوم "ماندگار" که مجموعهای از بهترین قطعات وی است در زمان نبود این هنرمند جوان و تاثیرگذار موسیقی در دوران گذار موسیقی پاپ منتشر شد.
"ناصر عبداللهی" در سوم آذر ماه ۱۳۸۵ در بندر عباس به دلایل نامشخصی بی هوش شد او پس از ۲۷ روز کما سرانجام در ۲۹ آذر همان سال در بیمارستان هاشمی نژاد در سن ۳۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. اطرافیان و دوستان وی هنوز که هنوز است از مرگ ناصر به عنوان واقعهای تلخ و دردناک و مشکوک یاد میکنند.
مرحوم "ناصر عبداللهی" در موسیقی و ترانه از کسی تقلید نمی کرد و صدایی بم، خاص و منحصر به فرد داشت. بیشتر ترانههای وی از استاد "محمدعلی بهمنی" است و توجه وی به سرزمین خود ایران و خصوصا خطهی جنوب و بندرعباس و ائمهی اطهار (ع) چون حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در آثارش محسوس و قابل درک است.
"ناصر عبداللهی" در موسیقی به شدت تحت تاثیر "ابراهیم منصفی" بود و حتی در ابتدای خوانندگی اش آثاری از منصفی را بازخوانی میکرد.
از "ناصر عبداللهی" آثار ماندگاری چون "یادم باشد"، "کودکان خیابانی"، "سربلند"، "شیوه ی ما"، "مهر علی و زهرا"، "احمد ثانی"، "یا فاطمه"، "مهر دلبر"، "تو ای عشق"، "ماه من"، "بهت نگفتم" و "راز" به یادگار مانده است.
همکاری "پرویز پرستویی" بازیگری که در آن دوران نامش سر زبان ها افتاده بود در دو آلبوم "ناصریا" و "دوست دارم" به عنوان دکلمه از نکات جالب توجه این دو آلبوم بود.
پس از انتشار ترانهی "ناصریا" منتقدان "ناصر عبداللهی" معتقد بودند که این کار یک کاور اسپانیش است و از ملودیهای "جیپسی کینگ" کاور شده است اما خود ناصر چنین اعتقادی نداشت و معتقد بود که این کار ریتم عربی دارد ریتمی که بیش از این بارها توسط عود، دهل و دف نواخته شده اما تا کنون کسی با گیتار آن را نزده است اما "ناصر عبداللهی" این ریتم عربی را با گیتار نواخت.
ملودی ترانه ی "ناصریا" به سال ۷۶ باز میگردد و شعر آن گویشی بندری، ملودی و ریتمی عربی دارد که هدف از ساخت آن اعتراض به ظلم در جهان و نیز همدردی با ستمدیدگان جهان بوده است. مضمون ترانه ی "ناصریا" بر این پایه بنا نهاده شده است که "اگر کسی قصد یاری مظلومی را داشته باشد پس از تحمل سختی بسیار و دشواریهای این راه در پایان پیروز خواهد شد".
*ناصر عبداللهی پس از هشت سال
"ناصر عبداللهی" تاثیر بسیار بر شناخت من در موسیقی پاپ داشت و دورهای که موسیقی در ایران چندان شکل درست و درمانی نداشت افرادی چون ناصر به درستی در موسیقی فعالیت میکردند و اینکه بگوییم خیلی از هنرمندان امروزهی ما در موسیقی دلیل ستاره شدنشان همکاری با "ناصر عبداللهی" است اغراق نکرده ایم.
القصه "ناصر عبداللهی" دیر اسم و رسمی دست و پا کرد و زود هم از میان ما رفت اما عمر هنری پربار و پرکاری داشت این همه قطعه از یک خواننده با این کیفیت در یک مدت زمان کوتاه نشان از توجه و علاقهی وی به موسیقی دارد اما در حال حاضر جای خالی وی در موسیقی حقیقتا حس میشود و اگر قرار است که صدایی بماند این صدا جایش در موسیقی بیکیفیت و فالش امروز ایران خالی است.
مدتی است که "نامی عبداللهی" فرزند ناصر خوانندگی را آغاز کرده و در سکوت خبری با "مهرداد نصرتی" کارهایی میکند حجم صدای نامی به صدای "ناصر عبداللهی" نزدیک است و امیدوارم به زودی نامی از ناصر عبداللهی دوباره بر سر زبانها بیفتد.
زمانی که این یادداشت را می نوشتم بهانه ای پیش آمد تا آلبوم های ناصر را مرور کنم و در آلبوم ماندگار چشمم به نامی خورد که درگذشت وی نیز مثل "ناصریا" قصهی ما بسیار رنجورم کرد با این تفاوت که ناصر را ندیده اما با نیمای وارستهی "منو ببخش" ناصر عبداللهی چند باری هم کلام شده بودم.
یاد و خاطره ی هر دوی شما در قلب موسیقی پاپ ایران زنده خواهد ماند.
دل به دریا زد و رفت عرش نیوز
5457917
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار فرهنگیهنری
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین پایانی دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال ۱۴۰۲،برگزار شد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران گفت: مرمت بخشی از حرم شاه عبدالعظیم را در دستور کار داریم و طی ۶ ماه آینده مرمت آن انجام میشود.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در جلسه اخیر با پنج فیلمنامه موافقت کرد که «زیبا صدایم کن» به کارگردانی سیدرسول صدرعاملی از جمله این آثار است.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در جلسه اخیر با پنج فیلمنامه موافقت کرد که «زیبا صدایم کن» به کارگردانی سیدرسول صدرعاملی از جمله این آثار است.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» عکس صحنه پردازی شده وارثین، روایتی از مقاومت مردم فلسطین در ماههای اخیر را به داستان پیامبران خدا پیوند میزند.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ» بر اساس تفاهماتی با سازمان برنامه و بودجه راهاندازی میشود.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از تصویب شعار این دوره از نمایشگاه خبر داد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل تلوبیون گفت: در حال تلاش برای توسعه زیرساخت هستیم تا با انجام این کار قابلیت دانلود نیز به اپلیکیشن بازگردد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره برنامه صداوسیما برای تحقق شعار سال نکاتی را بیان کرد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون سیمای سازمان صدا و سیما گفت: برنامههای ویژه شبکههای تلویزیونی برای نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران درحال تدارک است.