به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در نشستی با حضور سرپرست وزارت بهداشت و مسئولان حوزه معاونت آموزشی که روز گذشته برگزار شد، به تنوع و حجم زیاد کارهای حوزه آموزش وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: 50 درصد مکاتبات با وزارت بهداشت، با حوزههای معاونت آموزشی این وزارتخانه است و از ابتدای امسال تاکنون حدود 17 هزار مکاتبه انجام شده که برخی از آنها نیاز به کار کارشناسی وسیعی دارد.
وی برگزاری 32 آزمون در سال را یادآور شد و اظهار کرد: برخی از آزمونها مثل آزمون کارشناسی ارشد، 70 هزار شرکتکننده دارند و بعضاً با چالشهایی هم مواجه هستیم که نیاز به پاسخگویی دارد و فرآیندی برای این پاسخگویی تنظیم شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن معرفی مدیران حوزه آموزش، گفت: در کنار امور جاری، بحث تحول و نوآوری در آموزش پیگیری میشود و متناظر این کار در مناطق آمایشی کشور در حال پیشرفت است.
لاریجانی همچنین به تجارب سیاستگذاری در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: بسیاری از این برنامهها در مرحله تئوری باقی مانده بود و در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تمامی اسناد بالادستی کشور رصد شده و کمتر حوزهای هست که تمام این اسناد را در برنامهریزی استفاده کرده باشد.
وی به سطح بندی برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره و خاطرنشان کرد: در این برنامهها انتظار از سطوح مختلف آموزش علوم پزشکی ترسیم شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به بحث مرجعیت علمی، گفت: در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اگر دانشگاهها متناسب با ظرفیتهای خود، حیطههای سرآمدی خود را شناسایی و ماموریتهای روشنی را پیگیری کنند، در کشور و در سطح بینالمللی حرفی برای گفتن خواهند داشت.
لاریجانی بر ایجاد نگاه حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم در دانشگاهها تأکید کرد و گفت: آموزش علوم پزشکی باید هدفمند باشد و نیازها را پاسخ دهد و اگر مثلا بیماریهای غیرواگیر مرگ و میر زیادی در کشور را موجب، میشود باید در کوریوکولومهای رشتههای علوم پزشکی به آن توجه شود.
وی به محاسبات نیروی انسانی تا سال 1404 اشاره کرد و گفت: مرحله بعدی این است که بگوییم با توجه به روشن شدن نیازهای ملی در هر رشته و مقطع، مناطق آمایشی هریک چقدر از این نیاز را میتوانند تامین کنند و در نهایت با این سهم بندی هر یک از دانشگاههای داخل مناطق آمایشی، چه ماموریتی و سهمی در این تربیت بر عهده خواهند داشت. برنامه این است که مناطق آمایشی تا 70 درصد نیروهای خود را خصوصا در رشتههای خدمت محور و غیر تحصیلات تکمیلی تربیت کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: مرکز آموزش مهارتی تا حد زیادی تقاضاها برای دریافت مدرک تحصیلی را کم میکند. این دورهها مهارت محور است و افراد میتوانند با طی دورههای کمتر، مهارتهایی را آموزش ببینند و وارد محیط خدمت شوند.
لاریجانی با بیان اینکه یکی از بهترین مصوبههای کشور، سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت (مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) است که به کشور التزام میدهد، خاطرنشان کرد: نظر جناب رییس جمهور هم این بود که ما نمیتوانیم استانها را کم کنیم، ولی میتوانیم با منطقهبندی استانها شیوه نوینی در اداره کشور داشته باشیم و سازمانهای مختلف به جای شعب استانی، شعب منطقهای داشته باشند.
وی ادامه داد: آموزش عالی و دانشگاه آزاد اگر منطقه بندی یکسانی با وزارت بهداشت داشته باشند، تشکیل خوشههای علمی در کشور تسهیل می شود.
معاون آموزشی وزرات بهداشت با اشاره به بحث ماموریت گرایی در آموزش علوم پزشکی گفت: دانشگاهها ابزار مهمی برای پیشبرد برنامههای ملی هستند و تجربه واسپاری ماموریتهای ملی به دانشگاهها و مناطق باعث شد هم دانشگاهها نقش ملی داشته باشند و هم برنامههای بزرگ کشوری در بازههای زمانی مناسبی انجام شود. بازنگری برنامه دندانپزشکی، اعتباربخشی موسسهای دانشگاهها و اعتباربخشی بیمارستانهای آموزشی، چند مثال خوبی از ماموریتهایی است که به دانشگاهها واگذار شد.
لاریجانی ضمن بیان برنامههای وزارت بهداشت برای تامین نیروی انسانی از میان داوطلبان بومی گفت: لازم است با ساماندهی بحث سهمیهها در کشور، ترتیبی اتخاذ شود تا ضمن تکریم خانوادههای شهدا و جانبازان، کف امتیاز علمی برای داوطلبان دارای سهمیه به نحوی تعریف شود که خیلی زیاد با داوطلبان آزاد فاصله نداشته باشند.
وی همچنین به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه بینالمللی آموزش پرداخت و گفت: از ژانویه امسال افرادی که برای تحصیل به خارج از کشور میروند تا آخر دوره نمیتوانند وارد کشور شوند؛ این در حالیست که باتوجه به شرایط ارزی، تعداد واحدهای مورد نیاز برای انتقال به داخل برای افرادی که قبل از این تاریخ شروع به تحصیل کردند، تنها نصف شد. اما سایر شرایط کیفی به هیچ وجه تغییری نکرد و حتی مصاحبه هم اضافه شد تا وضعیت داوطلبان به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مجازی اشاره و اظهار کرد: برخی کارهایی که در کشور انجام شده، بینظیر است و برخی مسئولین در بازدیدهایی که از این دانشگاه داشتهاند، بر لزوم راهاندازی سامانههای این دانشگاه در سایر نهادها تاکید کردهاند.
لاریجانی افزود: همه مناطق آمایشی، مرکز سنجش راهاندازی کردهاند و بسیاری از آزمونهای علوم پزشکی به صورت الکترونیکی در حال اجرا است که باعث صرفهجویی مبلغ قابل توجهی در هزینههای آزمونها شده است و امیدواریم بتوانیم سایر آزمونها مثل بورد را نیز به این سمت پیش ببریم.
وی خاطرنشان کرد: بوردهای مناطق آمایشی در حال ساماندهی است که باعث میشود از تعداد بیشتری از اساتید رشتههای مختلف در این امر استفاده شود. این بوردها سه رسالت دارند در منطقه که عبارتند از : طراحی سوال برای ورود به بانک سوالات ملی، که این سوالات در مراحل مختلف مورد ارزیابی قرار میگیرد؛ کار دیگر این گروه کمک در سیاستگذاری رشتهها است و همچنین در ارزشیابی رشتهها کمک میکنند و تیمی از یک منطقه آمایشی، منطقه دیگری را ارزیابی کرده و به وزارت بهداشت گزارش می دهد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در بخشی دیگر از صحبتهای خود به زیرساختهای حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: سهم اندکی از بودجه سلامت به آموزش اختصاص مییابد و علیرغم کمکهایی که به این حوزه شده، با کسری بودجه مواجه هستیم و بخش عمده این بودجهها نیز برای حقوق و مزایا هزینه میشود. در دانشگاهها و برای ارتقای آموزش در دانشگاهها لازم است حمایتهایی از این حوزه صورت گیرد.
لاریجانی در پایان با تاکید بر اینکه حوزه آموزش، حوزهای پرمشغله است، بیان کرد: در ادوار مختلف چالشهایی که در حوزههای درمان و دارو وجود داشته، توجه مسئولین به حوزه آموزش را کم کرده و برای ارتقای این حوزه لازم است تا در کنار سایر حوزهها برنامه ریزی جدی صورت گیرد.
انتهای پیام