به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'علی اصغر فانی' روز شنبه در نشست علمی برنامه تعالی مدیریت مدرسه اظهار داشت: آنجایی که تعلیم و تربیت شکل می گیرد و مستقیم با دانش آموز کار می کند مدرسه است ازاین رو برنامه تعالی مدرسه قصد دارد اهمیت مدرسه را گوشزد کند.
وی ادامه داد: اکنون ادارات بر مدارس حاکم هستند اما اعتقاد ما براین است که ادارات باید تابع و در خدمت مدارس و پشتیبان آن باشند .هر چه مدرسه به عنوان یک نهاد سیستمی و نظام مند که ورودی، خروجی ، فرآیند و بازخورد آن تقویت شود موفق تر خواهد بود.
فانی ادامه داد: برنامه تعالی مدرسه آن است که استانداردهای داخل مدرسه را ارتقا بدهد و لازمه این امر مهم آن است که به مدارس اختیارات لازم داده شود ، شاخص ها تعیین شود و در رفع مشکلات مدرسه تلاش های لازم صورت گیرد تا به تدریج مدارس به استانداردهای اصلی نزدیک شوند.
فانی یادآور شد: تغییر و اصلاحات در هر برنامه ای همواره با تهدید هایی مواجه است که برخی از دلایل آن به تهدید منافع افراد و یا بدبینی نسبت به تجربیات گذشته باز می گردد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر بتوانیم حرکتی جمعی را ساماندهی کنیم موفق خواهیم شد زیرا آموزش و پرورش یک سازمان یادگیرنده است.
فانی با بیان اینکه توانمند سازی درآموزش و پرورش به دو مقوله تفویض اختیار و آموزش باز می گردد، افزود: آموزش وپرورش نیاز به تفویض اختیار در رده های مختلف دارد تا کارشناسان با انجام کارها توانمند شوند.
وی با اشاره به اینکه برنامه تعالی مدرسه یک حرکت دائمی، رو به جلو و تعالی بخش است یادآور شد: ما به جای اداره مدرسه دراین برنامه به دنبال رهبری مدرسه وآموزش هستیم زیرا رهبر آموزش قدرت نفوذ بر کارشناسان را دارد. و در مواردی که مدیر مدرسه یک رهبر آموزشی است کارشناسان با علاقه واعتقاد بیشتری در پیشرفت امور مدرسه گام برمی دارند.
رییس شورای سیاست گذاری برنامه تعالی مدیریت مدرسه ادامه داد:راهبرد اصلی وزارت آموزش وپرورشی کیفیت بخشی است وازآنجاکه تعداد دانش آموزش از حدود 19 میلیون نفر به 13 میلیون نفر کاهش پیدا کرده است فرصت مناسبی است تا بتوانیم به ارتقا سطح کیفی مدارس بپردازیم .
فانی اظهار داشت: زمانی ما صرفا به دنبال این بودیم که دانش آموزی بیرون مدرسه نمی ماند ازاین رو ما مدارس 3 و4 نوبته ودربرخی ازمناطق اطراف تهران مدارس 6 نوبته هم داشتیم .
وی به دیگر سیاست های پیش روی این وزارتخانه اشاره کرد و ساماندهی نیروی انسانی توسعه مشارکت درآموزش وپرورش تمرکز زدایی وعملیاتی کردن بودجه را از دیگر سیاست ها برشمرد .
وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با ساماندهی نیروی انسانی به رغم بازنشسته شدن 25 هزار نفر و افزایش 200 هزار نفری دانش آموزان ما حتی یک نیروی انسانی به سیستم آموزش وپرورش اضافه نکردیم وتوانسته ایم با ساماندهی نیروی انسانی موجود مدارس را با کیفیت بهتری اداره کنیم .
فانی اظهار کرد: در زمینه توسعه مشارکت در آموزش وپرورش با بیش از 20 تا وزارتخانه و نهاد دولتی تفاهم نامه امضا کردیم و با ارایه بسته های حمایتی توانسته ایم مشارکت سایر دستگاه ها، مردم و بخش خصوصی را به سمت آموزش وپرورش بیاوریم .
فانی در ارتباط با عملیاتی کردن بودجه در آموزش وپرورش نیز گفت: امسال در نیم درصد مدارس یعنی حدود 600 مدرسه بودجه ریزی عملیاتی و سرانه ای کردن این مدارس را آغاز کرده ایم ، اقدامات پژوهشی دراین ارتباط شروع شده تا نتیجه کار مشخص شود.
فراهنگ**1883**ن.پ**1601**
5739784