گوناگون 10:24 - 05 اردیبهشت 1398

استقبال از اجرای آزمایشی طرح فلسفه برای کودکان در ۴۰۰ مرکز آموزشی

به گزارش خبرگزاری مهر، زهره سادات حسینی خامنه، در خصوص بومی سازی و اسلامی سازی روش‌های فلسفه برای کودک با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم در استفاده از طرح‌های خوب ازسایرکشورها در زمینه پرورش تفکرکودک گفت: یکی از این طرح‌ها و برنامه‌های غربی فلسفه کودک آمریکایی p۴c با هدف بررسی و کنکاش این برنامه‌ها بود.

وی افزود: در این راستا از پژهشگران متخصص تعلیم و تربیت ربرای بررسی و تحلیل کمک گرفتیم وبه این نتیجه رسیدیم که برای دانش آموزان امریکایی باهمان محیط و عقاید؛ طرح خوبی است.؛ البته ما در ۴ چیز مبانی فلسفی، اهداف غایی، برنامه محتوا واج را روش‌های ارائه محتوا متفاوت بودیم؛ به همین دلیل نیاز به بومی سازی بسیار کلی و عمیق بود.

رئیس گروه فلسفه و کودک بنیاد حکمت، بابیان اینکه ما از مبانی شروع کردیم طرحی به نام فلسفه گروه کودک پایه ریزی کردیم گفت: منظورما از فلسفه تفکر و اندیشیدن است نه تحمیل آرای فلاسفه گذشته ما به کودکان آرافلاسفه را آموزش نمی‌دهیم بلکه با روش‌های خلاقانه تفکر را در کودک بارورکرده و رشد می‌دهیم.

حسینی خامنه بیان داشت: در کار با کودک شرایط خاص باید لحاظ شود بر خلاف تصور روانشناسان قدیم کودک انسان کوچک شده نیست بلکه موجودی است خاص که نیازهای خاص خود را دارد و باید برنامه‌ای مدون برای او تدوین شود که با روح کنجکاو او مغایرت نداشته باشد.

وی افزود: فلسفه اسلامی و حکمت متعال صدرا اهداف را تغییر داد وهدف ما بر خلاف نظریه پروش شهروند دمکراتیک انسان کامل و پیامبر گونه شد؛ به همین دلیل نیاز به تغییرمحتواهای درسی به ایرانی و اسلام داشتیم.

رئیس گروه فلسفه و کودک بنیاد حکمت صدرا، با بیان اینکه متأسفانه هم اکنون بسیاری از مراکز پرورشی وجود دارد که بدون بومی سازی و فقط با کپی برداری در حال آموزش کودکان با همان محتوا و داستاهای غربی هستند که مورد تأیید ما نیست یاد آور شد: بچه‌های ایرانی نیاز به دین اسلام و قرآن دارند و باید بر اساس مبانی پایه ریزی کرد چرا که محتواهای آنان برای ما قابل هضم نیست.

وی، در خصوص اینکه چه قدر روش‌های فلسفه و کودک در پیش دبستانی و دبستانی‌ها قابل اجرا است؛ گفت: در پیش دبستاتی و سالهای اول بیشتر از بازی و تجربه‌های داخل طبیعت استفاده می‌شود ولی در پایان دوره اولیه تحصیلی که کودک قادر به خواندن است از داستانهای قرانی و ایرانی و حتی انیمیشن برای تولید بحث در کلاس و گفتگو ی فلسفی و تفکر آمیز استفاده می‌کنیم.

خامنه، بابیان اینکه هم اکنون طرح فلسفه کودک در دست اجراداریم گفت: در این طرح کودک با مبانی فلسفه اسلامی یا همان حکمت متعالیه با محتوای جدید ایرانی و اسلامی همراه داستانهای ایرانی و اسلامی کودک آشنا می‌شود.

وی، از اجرای آزمایشی طرح فلسفه کودک با مبانی فلسفه اسلامی یا همان حکمت متعالیه با محتوای جدید ایرانی و اسلامی در ۳۰۰ تا ۴۰۰ مرکزآموزشی خبر دادو گفت: اجرای این طرح که با استقبال مادران و فرزندان روبروشد ونشان داد که کودکان ما با داستانهای ایرانی و اسلامی بیشتر می‌توانند ارتباط برقرار کنند تا داستانهای غربی.

رئیس گروه فلسفه گروه فلسفه و کودک، به دوره وزارت فرشیدی درآموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در آن دوره ما طرحی برای فلسفه کودک ارائه دادیم که متأسفانه این طرح درست اجرا نشد و بعد ازتغییر وزیرهم به آن اهمیتی داده نشد

وی، در خصوص چگونگی ارتباط گروه فلسفه کودک با وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد شاید در گذشته با مسولان آموزش و پرورش جلساتی بر گزار می‌شد اما الان هیچ گونه تعامل و ارتباطی با آموزش و پرورش و آنان وجود ندارد.

حسینی خامنه، همچنین به کتاب درسی پژوهش وتفکر که هم اکنون در مدارس تدریس می‌شود اشاره کرد وبا بیان اینکه این طرح از ایده ما گرفته شد گفت: در ابتدا خوشحال شدیم که این ایده قابلیت اجرایی پیدا کرد اما زمانی که متوجه شدیم در اجرا با خواسته ما بسیار متفاوت است بسیارمتاثرشدیم به همین دلیل اجرای این طرح خیلی موفق نبود بعد از آن آموزش و پرورش به صورت مکتوب از ما خواست که این طرح را از نظر آسیب شناسی مورد بررسی قرار دهیم که ما نیز این بررسی را انجام دادیم.

رئیس گروه فلسفه کودک همچنین گفت: اکنون دوره‌ای های تربیت مربی در محل بنیاد صدرا در مجتمع امام خمنیمی در حال بر گزاری است که با استقبال معلمان حوزویان والدین کارمندان و قضائیه روبرو شده ودر این زمینه قوه قضائیه برای آموزش مربیان مهد کودک از ما کمک خواست.

وی، در خصوص برنامه‌های سال ۹۸ گروه فلسفه کودک حکمت بنیاد صدرا گفت: پژوهشگران قرار است دوره آموزشی سه سال اول دوره دبستان با بالا رفتن مفاهیم محتوا تغییردهند همچنین در حال برنامه ریزی داستانهایی جدید با رویکرد قرآنی اسلامی برای بچه‌های سال اول دبستان هستند.

خامنه، در خصوص شیوه همکاری گروه فلسفه و کودک با مؤسسه روح الجنان خاطر نشان کرد: در ابتدا همکاری ما با این مؤسسه به صورت تربیت مربیان و معامان قرآن خواهد بود که بتوانند آموزش قرآن را با روش فلسفه کودک روش تفکر برانگیز کاوش جمعی انجام دهد و در طی آن بتواند از مفاهیم اخلاقی قرآن برای بحث سازنده در کلاس استفاده کنند وزمینه ساز رشد تفکر معنویی آنان باشد.

زهره سادات حسینی خامنه، درخصوص طرح‌ها و برنامه‌های گروه فلسفه و کودک بنیاد حکمت صدرا، در راستای روش خلاقیت کودکان در سطح مدارس لواسان نیزیاد آورشد: شهر لواسان با داشتن مردمان خوب با کمک نیروهای مردمی، امام جمعه، سازمانهای مربوطه می‌تواند به قطب حکمت و قرآن تبدیل شود؛ همچنین می‌توان پایه‌های حکمت همراه با خلاقیت را درآن پایه ریزی کردو کلاسهای پرورش خلاقیت کلاسهای فلسفه کودک و مراکز حکمت سرا برای خانوادها احداث کرد.


10110974
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است