خلیل کمربیگی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: آموزش و پرورش باید فرهنگ توجه به تحقیق و پژوهش را در مدارس نهادینه کند چون بخش عمدهای از توسعهنیافتگی تحقیق و پژوهش در جامعه مولود ضعف نگرش به این حوزه است.
وی با بیان اینکه هنوز فرهنگ تحقیق و پژوهش در جامعه در حال گذار ما، نهادینه نشده و باور راستین برای پژوهش در بخشهای گوناگون آموزشی و فرهنگی تقویت نشده است، تأکید کرد: بستر نهادینه کردن فرهنگ گرایش به تحقیق و پژوهش باید در مدارس و مراکز آموزشی فراهم شود و در این صورت میتوان از این رویکرد در جهت توسعه و پیشرفت تعلیم و تربیت استفاده کرد.
رئیس گروه تحقیق اداره کل آموزشوپرورش ایلام افزود: در حال حاضر پژوهش در مراکز علمی و نیز در بین دستگاههای متولی آموزش در کشور بهعنوان فعالیتی درجه دوم تلقی شده و برای تربیت پژوهشگر حرفهای تدبیری جدی اندیشیده نشده است.
کمربیگی، تقویت پژوهشسراهای دانشآموزی را برای نهادینه کردن فرهنگ تحقیق و پژوهش، ضروری دانست و گفت: یکی از اهداف تأسیس چنین مکانهایی اشاعه و نهادینه کردن فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان و ایجاد زمینه بروز خلاقیت دانش آموزان و نیز تشویق و ترغیب آنان به تلفیق دانش نظری و فعالیتهای علمی و کاربردی است. این مراکز باید با برنامهریزی از حالت انفعال خارج شوند.
وی با اشاره به اینکه برای گسترش فعالیتهای پژوهشی در آموزشوپرورش باید بهمراتب بیش ازآنچه تاکنون انجامشده است به امر تحقیق توجه شود، ادامه داد: پژوهش زیربنای توسعه همهجانبه به شمار میرود و هر سیستم فرایند مداری که خواهان پیشرفت است باید در رئوس برنامههای خود برای پژوهش و تحقیق اهمیت ویژهای قائل شود.
کمربیگی، کمبود نیروی انسانی متخصص را یکی دیگر از چالشهای پیش روی تحقیق و پژوهش دانست و اظهار کرد: عدم شکلگیری کمیتههای پژوهشی در مدارس و نیز کمبود نیروی انسانی متخصص در این حوزه باعث شده است که احساس نیاز به پژوهش در بین مدیران مدارس ضعیف باشد. مهمترین رکن نظام پژوهشی را نیروی انسانی محقق که از تواناییها، قابلیتها و مهارتهای لازم پژوهشی برخوردار باشند تشکیل میدهد.
انتهای پیام
6467112