فرهنگیهنری 01:29 - 15 اردیبهشت 1394
جسم، سراسر روان است تا آنجا که حتی اگر زبان دروغ بگوید، آشفتگی روان به حدی می رسد که باقی اندام ها، رازها را هویدا می کنند و به همین خاطر متخصصان « زبان بدن » اعتقاد دارند گاهی برای یافتن حقیقت، باید بیتفاوت به زبان، حرف چشم ها، ابروها، دست ها و پاها را شنید.
دانش زبان بدن سال هاست از سوی روانشناسان، پلیس ها، وکلا و بسیاری از متخصصان دیگر، به عنوان راهنمایی برای تشخیص واقعیت پنهان شده پشت پرده دروغ های فریبنده مخاطبان شان، استفاده می شود اما انسانها حتی بدون آگاهی از اصول علمی این دانش نیز بسیاری از نشانه های بدنی را هنگام صحبت کردن طرف مقابل، به شکل شهودی و ناخودآگاه در طرف مقابل تشخیص می دهند و درباره درستی یا نادرستی اش گفته هایش قضاوت می کنند شاید چون، بخش عمده زبان بدن غریزی و بین انسان ها مشترک است و فقط جزء کوچکی از آن وابسته به فرهنگ و تربیت است.
گذشته از این، زبان بدن به چشم صاحبان رسانه در کشورهای توسعه یافته، کلیدی طلایی برای افزایش میزان تأثیرگذاری بر اذهان عمومی است. آنها معنای اولین درس ارتباطات یعنی فرایند انتقال پیام را که شامل سه جزء پیام، فرستنده و گیرنده آن است، بسیار عمیق تر از ما درک کرده اند و علاوه بر توجه به محتوای پیام و طبع گیرنده اش بخصوص در انتقال اخبار، فرستنده پیام را هم با روش های گوناگون از جمله تنظیم زبان بدنش، طوری کنترل می کنند که بیشترین حد تأثیر گذاری را داشته باشد.
بر این اساس بسیاری از مجریان تلویزیون بویژه در شبکه های خبری خارجی، پیش از حضور مقابل دوربین، فنون زبان بدن را آموزش می بینند حال آن که برخی مجریان و گویندگان خبر در کشورمان از این دانش بی بهره اند و به همین خاطر، بدن شان پیامی کاملاً خلاف آنچه می گویند به مخاطب منتقل می کند.
یکی از نمونه های جالب در این زمینه، ژست نادرست و رایج در برخی اجراهای تلویزیونی داخلی است که در آن مجری- کارشناس با انگشت های قفل شده در هم و نگاه های سرگردان و غیر مستفیم با بینندگان سخن می گوید که ناخودآگاه به مخاطب القا می کند به حقیقت آنچه می گوید شک دارد حال آن که مجری- کارشناس های شبکه های خبری خارجی، تعمداً از فن « کف دست باز » یعنی نشان دادن کف دست ها وقت صحبت کردن و نگاه مستقیم به لنز دوربین، در ارائه اخبار استفاده می کنند که احساس اعتماد به گفته های شان را با هر محتوایی، در ناخودآگاه مخاطب یا همان گیرنده پیام تقویت می کند.
شکل دست ها فقط جزئی بسیار کوچک از فنون زبان بدن است که هر مجری بخصوص در بخش ارائه و تحلیل خبر باید از آن آگاه باشد و به همین خاطر به نظر می رسد امروز یکی از نیازهای اصلی و اساسی در رسانه ملی، استفاده از متخصصان زبان بدن برای آموزش جزئیات سرنوشت ساز اجرا به مجری – کارشناس هاست تا سطح تأثیرگذاری و باورپذیری اخبار و تحلیل ها را در ذهن مخاطبان چند برابر و ماندگار کند.
مریم یوشی زاده
گذشته از این، زبان بدن به چشم صاحبان رسانه در کشورهای توسعه یافته، کلیدی طلایی برای افزایش میزان تأثیرگذاری بر اذهان عمومی است. آنها معنای اولین درس ارتباطات یعنی فرایند انتقال پیام را که شامل سه جزء پیام، فرستنده و گیرنده آن است، بسیار عمیق تر از ما درک کرده اند و علاوه بر توجه به محتوای پیام و طبع گیرنده اش بخصوص در انتقال اخبار، فرستنده پیام را هم با روش های گوناگون از جمله تنظیم زبان بدنش، طوری کنترل می کنند که بیشترین حد تأثیر گذاری را داشته باشد.
بر این اساس بسیاری از مجریان تلویزیون بویژه در شبکه های خبری خارجی، پیش از حضور مقابل دوربین، فنون زبان بدن را آموزش می بینند حال آن که برخی مجریان و گویندگان خبر در کشورمان از این دانش بی بهره اند و به همین خاطر، بدن شان پیامی کاملاً خلاف آنچه می گویند به مخاطب منتقل می کند.
یکی از نمونه های جالب در این زمینه، ژست نادرست و رایج در برخی اجراهای تلویزیونی داخلی است که در آن مجری- کارشناس با انگشت های قفل شده در هم و نگاه های سرگردان و غیر مستفیم با بینندگان سخن می گوید که ناخودآگاه به مخاطب القا می کند به حقیقت آنچه می گوید شک دارد حال آن که مجری- کارشناس های شبکه های خبری خارجی، تعمداً از فن « کف دست باز » یعنی نشان دادن کف دست ها وقت صحبت کردن و نگاه مستقیم به لنز دوربین، در ارائه اخبار استفاده می کنند که احساس اعتماد به گفته های شان را با هر محتوایی، در ناخودآگاه مخاطب یا همان گیرنده پیام تقویت می کند.
شکل دست ها فقط جزئی بسیار کوچک از فنون زبان بدن است که هر مجری بخصوص در بخش ارائه و تحلیل خبر باید از آن آگاه باشد و به همین خاطر به نظر می رسد امروز یکی از نیازهای اصلی و اساسی در رسانه ملی، استفاده از متخصصان زبان بدن برای آموزش جزئیات سرنوشت ساز اجرا به مجری – کارشناس هاست تا سطح تأثیرگذاری و باورپذیری اخبار و تحلیل ها را در ذهن مخاطبان چند برابر و ماندگار کند.
مریم یوشی زاده
6314402
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار فرهنگیهنری
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» در روزهای پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلمهای سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکههای سیما تماشایی میشوند.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آییننامهای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن میتواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیتهای برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانونهای تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشیهای تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبتنام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترینهای سال گذشته ورزش ایران در بخشهای مختلف معرفی شدند.