گوناگون 23:33 - 07 آذر 1393
اگر خدا نخواهد هیچ سببی موثر و مفید واقع نمی گردد و اگر خدا بخواهد بدون هیچ سببی شیء معدوم را موجود می فرماید.

نظام اسباب و علل در دستگاه الهی
سرویس مذهبی افکارنیوز-خدای تعالی به قدرت کامله و حکمت بالغه اش دنیا و آخرت ، امور صوری و معنوی را بر علل و اسبابی قرار داده مانند سیر شدن را برخوردن خوردنی ها و علاج مرض را به مراجعه ی به طبیب و استعمال دارو معین فرموده دفع فقر و جلب غنا را به کسب و سعی قرار داده و هکذا.



همچنین امور معنوی را مانند مغفرت و نجات از عذاب شخص گناهکار را برتوبه و ایمان، و رسیدن به مقام یقین را بر تبعیت از معصوم، و تفکر و سعی در مراتب  تقوی و همچنین قرب به خود و ارتقاع درجات آخرتی را برسعی در اخلاص عمل و ازدیاد آن قرار داد .و بدین ترتیب مسبب الاسبابی خود را ظاهر ساخت.



چون غرض از ایجاد خلایق معرفت حضرت آفریدگار است و ممکن است اسباب، بشر را فریب داده خیال کند اسباب مستقل در تاثیرند و مسبب را فراموش نماید، آنگاه با بودن اسباب دلشاد و با نبودن آن اندوهناک گردد غافل از اینکه اگر خدا نخواهد هیچ سببی موثر و مفید واقع نمی گردد و اگر خدا بخواهد بدون هیچ سببی شیء معدوم را موجود می فرماید.



پی نوشت: گناهان کبیره،ج۱،ص۸۴و ۸۵.


5291011
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است