گوناگون 17:12 - 15 اسفند 1393
امام زمان علیه السّلام در توقیعی به خط مبارک خود، بعد از دعا برای عافیت شیعیان از ضلالت و فتنه‌ها و... می‌فرماید: فاطمه سلام الله علیها دختر رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله برای من اسوه و الگویی نیکوست.

چرا حضرت زهرا(س) اسوه و الگوی امام زمان(عج) است؟

 

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، جزاک الله یا بقیة الله... مولاجان! می دانیم که ایام فاطمیه فقط اقامه ی عزا برای شهادت بانوی بانوان دو عالم علیها سلام نیست. تلنگری است به ما شیعیان که حواسمان به ولیّ امر، اماممان و راه ایشان باشد.

 

آقاجان! هرچند فاصله معنوی ما با شما از عرش تا فرش است، اما ما نیز چون شما تأسی می کنیم به خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها در ولایتمداری و مبارزه با طاغوت و....

با صبر و رضا بر تلخی دوری از شما امام معصوممان (عج) به امید تعجیل در ظهورتان انشاالله.

 

قرآن و علائم ظهور

 

وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ اَلْخَوْفِ وَ اَلْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ اَلْأَمْوٰالِ وَ اَلْأَنْفُسِ وَ اَلثَّمَرٰاتِ وَ بَشِّرِ اَلصّابِرِینَ (سوره بقره/۱۵۵)

«و قطعا همه‌ی شما را با چیزی از ترس، گرسنگی و کاهش در مال‌ها و جان‌ها و میوه‌ها آزمایش می‌کنیم و بشارت ده به استقامت‌کنندگان.»

 

مجلسی به سندش از محمّد بن مسلم نقل می‌کند که فرمود: از امام صادق علیه السّلام شنیدم که فرمود: همانا برای قیام قائم علاماتی است از جانب خداوند که برای مؤمنین معیّن شده است. محمّد بن مسلم می‌گوید: عرض کردم: آن‌ها چیست فدایت گردم؟ فرمود: قول خداوند عزّ وجل : وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ... یعنی قبل از خروج قائم علیه السّلام مؤمنین را با چیزی از ترس، گرسنگی و کاهش در مال‌ها و جان‌ها و میوه‌ها آزمایش می‌کنیم.(۱) و (۲)

 

انتظار؛ ویرانگر یا سازنده؟

 

انتظار منفی و ویرانگر

در این نگرش، انتظار، عامل رکود و عقب‌ماندگی است و منتظران از هر تلاش و کوشش اصلاحی دست می‌شویند و در برابر زور و فشار و ظلم و فساد راه خاموشی و سکوت در پیش می‌گیرند. حتّی به این باور می‌رسند که می‌بایست به گسترش جور و فساد کمک کنند و یا نسبت به آن بی‌تفاوت باشند تا گیتی پر از ستم و تباهی گردد و ظهور مهدی موعود نزدیک شود. چنین اندیشه‌ای باعث انزوا و دوری از عرصه‌ی سیاست می‌شد و گاهی ابزار دست حکومت‌های جور برای انحراف اذهان و سوء استفاده از افکار مهدی‌باوری بوده است!

به نظر شهید مطهری؛ انتظار ویرانگر، برداشت قشری از مهدویت و قیام مهدی موعود است؛ به‌طوری‌که برخی گمان می‌کند قیام حضرت مهدی (عج) ، صرفا ماهیّت انفجاری دارد و تنها به دنبال گسترش و رواج ظلم، تبعیض و تباهی‌ها شکل می‌گیرد. این دیدگاه(۳) جایگاه خاصی در شیعه نداشته و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و رهبری و روشنگری‌های امام خمینی، رو به افول و خاموشی نهاده است.

 

انتظار مثبت و سازنده

بر این اساس، انتظار همه‌گاه جنبش‌آفرین، سرچشمه‌ی قیام و مقاومت و ایثار و حرکت می‌باشد و حالت فرسایشی و سست‌کنندگی ندارد؛ زیرا منتظر می‌تواند با تلاش و زمینه‌سازی خود، فرج و گشایش را نزدیک کند و امکانات و بسترهای فرهنگی، نظامی، سیاسی و اجتماعی آن را فراهم سازد.

 

نقطه‌ی شکوفایی و اوج این تفکّر (انتظار مثبت)، در عصر پیروزی انقلاب اسلامی ایران نمودار گشت؛ و دوران تاریک و پر از ظلم و فساد رژیم پهلوی را از صفحه تاریخ محو کرد. آگاهی فزون‌تر علما و عموم شیعیان، زمینه را برای ظهور و بروز آثار و پیام‌های اصلی انتظار فراهم ساخت و آن عبارت بود از: عدم پذیرش نظام فاسد حکومتی، عدم تحمل ظلم و ستم فراوان و دین‌ستیزی آشکار و تشکیل حکومت دینی در راستای تعمیق‌بخشی به اندیشه‌ی مهدویت.

 

پس «انتظار ظهور مهدی موعود» منشأ خمودگی و رکود جوامع اسلامی نیست و عدم تحقّق آن تا امروز، موجب دلسردی و یأس نمی‌شود؛ زیرا در روایات متعددی بیان شده است که دوران غیبت، دوره امتحان و آزمایش مردم است.

 

باید تلاش کرد تا با تقویت باورها و اعتقادات در مقابل سختی‌های زمان غیبت، مقاومت کرد و در عین‌حال، خود را برای ظهور و شرکت در قیام امام مهدی (عج) آماده ساخت.

 

البته آثار انتظار منحصر در بعد «سیاسی» نیست؛ بلکه انتظار و مهدی‌باوری، زوایا و ابعاد مختلفی دارد. از جمله بعد توحید، عدل ، معاد، بعد قرآنی و بعد خردورزی.(۴)

 

چرا حضرت فاطمه زهرا علیها السّلام الگوی امام مهدی (عج) است؟

امام زمان علیه السّلام در توقیعی به خط مبارک خود، بعد از دعا برای عافیت شیعیان از ضلالت و فتنه‌ها و درخواست روح یقین و عاقبت به‌خیری آنها و تذکر به اموری چند می‌فرماید: «و فی ابنة رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله لی أسوة حسنة»

«فاطمه سلام الله علیها دختر رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله برای من اسوه و الگویی نیکوست.»

 

در اینکه حضرت مهدی علیه السّلام، کدام گفتار یا رفتار حضرت فاطمه علیها السّلام را سرمشق خویش قرار داده‌اند، احتمالات فراوانی بیان شده است که در این‌جا به سه مورد آن اشاره می‌کنیم:

 

حضرت زهرا علیها السّلام تا پایان عمر شریفش با هیچ حاکم ظالمی بیعت نکرد.

حضرت مهدی علیه السّلام هم بیعت هیچ سلطان ستمگری را بر گردن ندارد.



شأن صدور این نامه این است که برخی از شیعیان، امامت ایشان را نپذیرفتند.

حضرت در جواب عملکرد آنها فرمود: «اگر می‌توانستم و مجاز بودم آن‌چنان می‌کردم که حق بر شما آشکار گردد به‌گونه‌ای که هیچ‌شکی بر شما باقی نماند، ولی مقتدای من حضرت زهرا علیها السّلام است. ایشان با اینکه حق حکومت از حضرت علی علیه السّلام سلب شد، هیچ‌گاه برای بازگرداندن خلافت، از اسباب غیرعادی استفاده نکرد، من نیز از ایشان پیروی می‌کنم و برای احقاق حقّم در این دوران، راه‌های غیرعادی را نمی‌پیمایم.

 

حضرت در پاسخ نامه فرموده‌اند: «اگر علاقه و اشتیاق ما به هدایت و دستگیری از شما نبود به سبب ظلم‌هایی که دیده‌ایم، از شما مردمان روی‌گردان می‌شدیم» . امام، با اشاره به حضرت زهرا علیها السّلام می‌خواهد بفرماید: همان‌طوری که دشمنان به حضرت زهرا علیها السّلام آزار و اذیت روا داشتند و سکوتی که مسلمانان پیشه کردند، هیچ‌کدام سبب نشد که ایشان از دعا برای مسلمانان دست بکشند، بلکه دیگران را بر خود مقدم می‌داشتند، من نیز این ظلم‌ها و انکارها را تحمل می‌کنم و از دل‌سوزی و دعا و راهنمایی و. . . برای شما چیزی فرو نمی‌گذارم.(۵)

 

منابع:

۱- بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۲۰۳-۲۰۲، ح ۲۸

۲- علائم ظهور، علی اصغر رضوانی ص۴۸

۳-قیام و انقلاب مهدی (عج) استاد شهید مطهری ص۶۲

۴- مهدویت (پیش از ظهور) حجة الاسلام کارگر صص۲۰۱-۲۰۰

۵- موعود شناسی و پاسخ به شبهات ، علی اصغر رضوانی ج ۱صص ۳۹۷-۳۹۶

 



 جهان

 


5986255
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است