فرهنگیهنری 08:55 - 18 بهمن 1394
باشگاه خبرنگاران شعر بستری برای ظهور فرهنگ است
آثار هنری و ادبی؛ هم سخنگوی تحول و مطالبات یک قوم است و هم پرچم شناسانده و هویت بخش به فرهنگ آن.
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کتاب «جریان شناسی شعر انقلاب اسلامی» که مروری است بر سیر تحول شعر و ادبیات شعر انقلاب اسلامی، به قلم سعید علائی در سال 1387 توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.
در مقدمه کتاب چنین آمده است: آثار هنری و تخیلی و اساسا هنر در کنار فلسفه و حکمت، دو زبان جاری و استوار وجودند و هر فرهنگ و تمدن نیز، با طلایهداری هنر یا فلسفه و یا جمعی از آن دو، قوام مییابد و به تحقق میرسد. پس آثار هنری، زبان گویای جوامع زندهای هستند که در طی طریق تکامل خویش، به اصلاح و انقلابهای درونی و بیرونی دست مییازند. آثار هنری و ادبی؛ هم سخنگوی تحول و مطالبات یک قوم است و هم پرچم شناسانده و هویت بخش به فرهنگ آن.
شعر به عنوان یکی از اصیلترین مآثر هنری و ادبی هر فرهنگ، مهمترین بستر ظهور و بروز این رسالت دیرینه در فرهنگ اسلامی ایرانیان است که از دیرباز جدیترین ابزار و اهرم و رایجترین زبان مفهومی آنان بوده است. پس از ورود اسلام، شاعران در اصلاح، تحکیم، تجمیل و یا تثبیت جریانهای اجتماعی و تاریخی عمدهترین نقش را ایفا کردهاند و در ریزشها و رویشها، به دنبال آن بودند تا ترجمان هویت مردمانی باشند که در طول تاریخ خود دیندار بودند و آزاده؛ و عظمت تمدنی خویش را نیز مرهون همین حقیقت میدانستند.
عصارهی رسالت انقلاب اسلامی، هویت بخشی به جامعهای بود که در عین قوت و استعداد، نیروی حرکت و اعتماد و شکوفایی را از او ستانده بودند؛ جامعهای که نه تنها در مرزهای جغرافیایی یک کشور، بلکه در پهنای وسیع یک امت گم گشته تعریف میشد. انقلاب اسلامی ایران، منادی عزت و عظمت و هویت برای تمام جهان اسلام بود. در این میان، شعر فارسی – ایرانی که خود، رسالت احیا و بازسازی فرهنگ جامعه را به یاد آورده بود با انقلابی "شگرف در محتوا" و متن مواجه شد که میسزد آن را "انقلاب اسلامی در شعر فارسی" بدانیم.
گرایش دو سویهی شعر متعهد و انقلاب اسلامی به یکدیگر، باعث شد تا تجلیات و نقاط عطف مهمی در تاریخ و سیر شعر پس از انقلاب ظاهر شود که بررسی جریان شناسانهی آن، با نگاهی به تأثیرات متنوع جریانات بر شعر و شاعری در ایران، مدنظر کتاب حاضر قرار گرفته است که بیشک تنها به تحلیل گوشهای از این جریان عمیق نائل خواهد شد و ضرورت پرداختن به این موضوع، همچنان پابرجاست. نویسندهی محقق و علاقهمند این اثر سعی کرده تا با جستجوی دو سویه در مضامین و نیز قالبهای شعری خصوصا غزل سه دههی اخیر، تصویری جامع و مبسوط از شعر انقلاب اسلامی ارائه دهد.
کتاب جریان شناسی شعر انقلاب اسلامی که شامل 4 بخش و مجموعا 9فصل است به عناوین مهمی همچون بررسی جریان شناسی شعر، غزل انقلاب و جنگ، شعر دههی شصت، نوسروده¬ها، نثرگرایی، باستان گرایی، مثنوی انقلاب و جنگ و بررسی انواع دیگر شعر پرداخته است. در این کتاب نویسنده جستجو کرده که آیا قدرت میتواند هنر را جهت دهی و برنامه ریزی کند یا خیر. در این باره شعر را به سه دسته تقسیم کرده است: شعر بیتفاوت، شعر مخالف و شعر تسلیم یا شعر موافق.
در ادامه میخوانیم: غزل انقلاب فارغ از هرگونه شعارزدگی با صراحت کامل به حوادث و اتفاقات اشاره میکند و در این راه از ادبیات ژورنالیستی(مطبوعاتی) کمک میگیرد. غزل انقلاب در دوره تکامل، جایگاهی برای ورود واژگان بومی و علقه های محلی پیدا میکند و سعی میکند با تلطیف و لحن صمیمی و بی تکلف، ارتباط خود را با خواننده بیشتر کند.
بدنبال ترور شخصیت های انقلاب و شهادت سربازان اسلام در عرصه جنگ هشت سال دفاع مقدس، شعر حماسی و مذهبی رنگ بیشتری به خود میگیرد که غزلهای عاشورایی جایگاه بیشتری در این اشعار دارند. در بخشهای پایانی، نویسنده به بررسی دیگر قالبهای شعر انقلاب از جمله: مثنوی نو، چارپاره، دوبیتی و رباعی و قصیده پرداخته است.
انتهای پیام/
در مقدمه کتاب چنین آمده است: آثار هنری و تخیلی و اساسا هنر در کنار فلسفه و حکمت، دو زبان جاری و استوار وجودند و هر فرهنگ و تمدن نیز، با طلایهداری هنر یا فلسفه و یا جمعی از آن دو، قوام مییابد و به تحقق میرسد. پس آثار هنری، زبان گویای جوامع زندهای هستند که در طی طریق تکامل خویش، به اصلاح و انقلابهای درونی و بیرونی دست مییازند. آثار هنری و ادبی؛ هم سخنگوی تحول و مطالبات یک قوم است و هم پرچم شناسانده و هویت بخش به فرهنگ آن.
شعر به عنوان یکی از اصیلترین مآثر هنری و ادبی هر فرهنگ، مهمترین بستر ظهور و بروز این رسالت دیرینه در فرهنگ اسلامی ایرانیان است که از دیرباز جدیترین ابزار و اهرم و رایجترین زبان مفهومی آنان بوده است. پس از ورود اسلام، شاعران در اصلاح، تحکیم، تجمیل و یا تثبیت جریانهای اجتماعی و تاریخی عمدهترین نقش را ایفا کردهاند و در ریزشها و رویشها، به دنبال آن بودند تا ترجمان هویت مردمانی باشند که در طول تاریخ خود دیندار بودند و آزاده؛ و عظمت تمدنی خویش را نیز مرهون همین حقیقت میدانستند.
عصارهی رسالت انقلاب اسلامی، هویت بخشی به جامعهای بود که در عین قوت و استعداد، نیروی حرکت و اعتماد و شکوفایی را از او ستانده بودند؛ جامعهای که نه تنها در مرزهای جغرافیایی یک کشور، بلکه در پهنای وسیع یک امت گم گشته تعریف میشد. انقلاب اسلامی ایران، منادی عزت و عظمت و هویت برای تمام جهان اسلام بود. در این میان، شعر فارسی – ایرانی که خود، رسالت احیا و بازسازی فرهنگ جامعه را به یاد آورده بود با انقلابی "شگرف در محتوا" و متن مواجه شد که میسزد آن را "انقلاب اسلامی در شعر فارسی" بدانیم.
گرایش دو سویهی شعر متعهد و انقلاب اسلامی به یکدیگر، باعث شد تا تجلیات و نقاط عطف مهمی در تاریخ و سیر شعر پس از انقلاب ظاهر شود که بررسی جریان شناسانهی آن، با نگاهی به تأثیرات متنوع جریانات بر شعر و شاعری در ایران، مدنظر کتاب حاضر قرار گرفته است که بیشک تنها به تحلیل گوشهای از این جریان عمیق نائل خواهد شد و ضرورت پرداختن به این موضوع، همچنان پابرجاست. نویسندهی محقق و علاقهمند این اثر سعی کرده تا با جستجوی دو سویه در مضامین و نیز قالبهای شعری خصوصا غزل سه دههی اخیر، تصویری جامع و مبسوط از شعر انقلاب اسلامی ارائه دهد.
کتاب جریان شناسی شعر انقلاب اسلامی که شامل 4 بخش و مجموعا 9فصل است به عناوین مهمی همچون بررسی جریان شناسی شعر، غزل انقلاب و جنگ، شعر دههی شصت، نوسروده¬ها، نثرگرایی، باستان گرایی، مثنوی انقلاب و جنگ و بررسی انواع دیگر شعر پرداخته است. در این کتاب نویسنده جستجو کرده که آیا قدرت میتواند هنر را جهت دهی و برنامه ریزی کند یا خیر. در این باره شعر را به سه دسته تقسیم کرده است: شعر بیتفاوت، شعر مخالف و شعر تسلیم یا شعر موافق.
در ادامه میخوانیم: غزل انقلاب فارغ از هرگونه شعارزدگی با صراحت کامل به حوادث و اتفاقات اشاره میکند و در این راه از ادبیات ژورنالیستی(مطبوعاتی) کمک میگیرد. غزل انقلاب در دوره تکامل، جایگاهی برای ورود واژگان بومی و علقه های محلی پیدا میکند و سعی میکند با تلطیف و لحن صمیمی و بی تکلف، ارتباط خود را با خواننده بیشتر کند.
بدنبال ترور شخصیت های انقلاب و شهادت سربازان اسلام در عرصه جنگ هشت سال دفاع مقدس، شعر حماسی و مذهبی رنگ بیشتری به خود میگیرد که غزلهای عاشورایی جایگاه بیشتری در این اشعار دارند. در بخشهای پایانی، نویسنده به بررسی دیگر قالبهای شعر انقلاب از جمله: مثنوی نو، چارپاره، دوبیتی و رباعی و قصیده پرداخته است.
انتهای پیام/
7661600
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار فرهنگیهنری
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست نقد و تحلیل فیلم سینمایی درخت گردو در سالن شیخ بهایی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» شش فیلم داریوش مهرجویی با قابهایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان
در جشنواره فیلم مسکو به نمایش گذاشته میشود.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخشهای رقابتی، ترویجی و کارگاههای این دوره تشریح شد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونسیتی باعث افتخار مردم پاکستان هم شده است.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» افتخاری گفت: ما صدای لحظهها هستیم و رادیو این توان را دارد که به روز و به لحظه صدای خود را به مخاطب برساند.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری عوامل برنامه تلویزیونی« به افق فلسطین » صبح امروزدر اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» فرهاد قائمیان گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآفرین باشند.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» پوستر ویژه به هنرمندی حسن روحالامین به مناسبت انتشار سرودهای که حضرت آیتالله خامنهای در آستانه عملیات علیه اسرائیل خواندند منتشر شد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین تجلیل از دست اندرکاران ویژه برنامههای قرآنی کشور» به میزبانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» چهلوششمین جشنواره فیلم مسکو در حالی در پایتخت روسیه در حال برگزاری است که حضور نمایندگان کشورهای عضو گروه بریکس، جلوه متفاوتی به این رویداد بخشیده است.