گوناگون 23:45 - 05 اردیبهشت 1394
ضرورت بازنگری در فرایندهای بودجه‌ریزی شهر، تهیه پیوست ایمنی و محیط‌زیست برای پروژه‌های کلان و ممنوعیت تردد وسایل نقلیه آلاینده در بخش‌هایی از شهر از مهرماه مهم‌ترین اخباری بودند که در نشست خبری کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اعلام شدند.

این نشست خبری که در آستانه روز شوراها با حضور هر 5عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری برگزار شد، نشان داد که این کمیسیون نوپا چه‌نقشی در سلامت و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان ایفا کرده است. در این نشست گزارش‌های اعضای شورا و هم سؤالات خبرنگاران بیشتر مسائلی را در بر می‌گرفت که جزو دغدغه‌های اصلی این روزهای مردم است.

البته اعضای شورای شهر چند خبر هم از حوزه‌های مختلف سلامت، محیط‌زیست، ایمنی، خدمات‌شهری، مدیریت بحران و حتی شهرسازی داشتند. در ابتدای نشست خبری  ابتدا رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری به اهمیت تشکیل این کمیسیون و در اولویت قرار گرفتن موضوعات مربوط به سلامت شهروندان پرداخت.

رحمت‌الله حافظی همچنین مواردی را در مورد بودجه‌ شهر بیان کرد و گفت: با شناختی که از شورا در یک سال و نیم گذشته به‌دست آوردم باید گفت پاشنه آشیل نظام برنامه‌ریزی مدیریت شهری و مبنای خطاها و نیز عدم‌کارایی مناسب شورا در شیوه و چارچوب‌های سنتی نظام بودجه‌ریزی است.

به عقیده وی تمام فرایندهای نظام بودجه‌ریزی معیوب و غیراستاندارد است که ضرورت بازنگری در آن به‌شدت احساس می‌شود. پس از حافظی، معصومه آباد به ارائه گزارشی از فعالیت‌های کمیته ایمنی شورای شهر تهران پرداخت. وی که ریاست این کمیته را برعهده دارد، با بیان اینکه در برنامه‌ریزی توسعه شهری همواره شهر ایمن در کنار شهر پایدار ذکر می‌شود، افزود: از این جهت منطقه 22به‌عنوان مدلی از شهر پایدار و ایمن معرفی شد اما نکته‌ای که در اینجا مغفول ماند این بود که آیا شهر تهران در برابر حوادث و بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی ایمن هست؟ وی نداشتن پیوست مدیریت بحران در اجرای پروژه‌های کلان را ضروری خواند؛ آن هم شهری که گسل‌های فراوانی در شمال و جنوبش وجود دارد.

به گفته آباد، کمیته ایمنی 86ریسک و خطری که تهران را تهدید می‌کند، احصا کرده است اما نکته اینجاست که مدیریت بخش اعظمی از این خطرات بر عهده مدیریت شهری نیست.این عضو شورا در ادامه راجع به خطرات بافت فرسوده شهری هم صحبت کرد. به‌گفته وی سازه‌های بافت فرسوده که میراث 50ساله شهر هستند و به‌عنوان بافت‌های ناپایدار معرفی می‌شوند همچنان مغفول مانده به‌طوری که برای حل آن مداخله 25سازمان نیاز است اما در عمل روند نوسازی این بافت‌ها خیلی کند و سطحی طی می‌شود.

وی اضافه کرد که عدم‌شکل‌گیری مدیریت یکپارچه در موضوع حوادث و بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی سبب شده که امروزه تنها 8درصد شهروندان آماده مقابله با حوادث و بحران‌ها باشند که این به هیچ عنوان خوب نیست. آباد در پاسخ به سؤالی در مورد نوسازی بیمارستان‌های فرسوده هم گفت که گروه مشترکی از کمیسیون سلامت و وزارت بهداشت در این زمینه تشکیل شده که نمونه آن را می‌توان در موضوع بیمارستان امام‌(ره) جست‌وجو کرد. اما از همین امر ضرورت ایجاد مدیریت واحد یکپارچه احساس می‌شود. در این میان حافظی و عباس شیبانی، دیگر عضو کمیسیون سلامت شورا هم تأکید کردند که مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها یک مطالبه بحق است اما وزارت بهداشت باید به آن رسیدگی کند.

  • رتبه‌های بحرانی ایران

احمد مسجدجامعی هم در نشست دیروز ابتدا درگذشت حسین قندی، روزنامه‌نگار و استاد علوم ارتباطات را تسلیت گفت وسپس مطالبی را در اهمیت نقش شوراها بیان کرد. وی با اشاره به این مسئله که کلمه شورا بیش از 100بار در قانون اساسی آمده است، پیشنهاد داد در تدوین برنامه ششم توسعه فصلی برای مدیریت محلی درنظر گرفته شود. وی همچنین با بیان اینکه از شهرداری خواستیم از جمالزاده تا چهارراه ولیعصر در فاز اول فعالیت‌های ساماندهی مانند بازپیرایی سیما و منظر شهری و اصلاح سنگ‌فرش‌ها و... را انجام دهند که این کار هم انجام شد، افزود: در فاز دوم پیشنهاد احداث پیاده راه در این مسیر فرهنگی- آموزشی داده شده است.

بعد از مسجدجامعی، رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری صحبت کرد. به گفته محمد حقانی، هم‌اکنون ایران از نظر بحران آب در رتبه دهم و تولید گازهای گلخانه‌ای در رتبه هشتم جهان قرار دارد و کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا تلاش می‌کند تا وضع بدتر از این نشود. وی با ابزار خوشحالی از تصویب طرح حفظ باغات به هم‌پیوسته 120هکتاری کن، حفظ هزار هکتار باغات و زمین‌های کشاورزی در حریم شهر را نیز ضروری دانست.

  • خبرهایی از وضعیت امسال شهر

در ادامه حافظی به ارائه گزارش عملکرد این کمیسیون طی یک‌سال گذشته پرداخت که به‌صورت خلاصه در زیر آمده است.

  • الزام شهرداری تهران به تهیه سندی برای جلوگیری از آبیاری دشت جنوب شهر با پساب آلوده
  • قرار گرفتن بودجه 94شهر روی سایت
  • رصد کیفیت مواد غذایی، آب و هوا
  • الزام شرکت واحد اتوبوسرانی به استفاده از فیلتر دوده
  • برنامه‌ریزی برای توسعه استفاده از انرژی‌های نو با بودجه 80میلیارد تومانی و مشارکت بخش خصوصی
  • پیش‌بینی هزینه 500میلیارد تومانی برای حفظ باغات کن در سال 94

در دستور کار قرار گرفتن جرم انگاری تخریب محیط‌زیست و رایزنی‌ در این زمینه با قوه قضاییه، مجلس و دیگر نهادها

از ابتدای مهرماه امسال، ورود موتورسیکلت‌های بنزینی به بخش‌هایی از منطقه 12تهران در تمام شبانه‌روز ممنوع خواهد شد.

با توجه به مصوبه هیأت دولت در سال87، سن فرسودگی کامیون 20سال، اتوبوس بیرون شهری 12سال و اتوبوس درون شهری 10سال و مینی‌بوس‌ها 8سال است. بر همین اساس از ابتدای مهرماه تردد وسایل نقلیه‌ای که دارای کلاس آلایندگی قرمز هستند، در کل شهر تهران و در تمام ساعات شبانه‌روز و روزهای تعطیل ممنوع خواهد بود.

سازمان تاکسیرانی موظف شده در فرصتی 10ماهه نسبت به برنامه‌ریزی برای تبدیل 17هزار خودروی فرسوده با اولویت 6هزار پیکان تاکسی اقدام کند.

تاکسی‌های پیکان از دی‌ماه امسال اجازه تردد در محدوده طرح ترافیک را ندارند.تمامی پروژه‌های شهر تهران دارای پیوست زیست‌محیطی باشد.

  • قانون معاینه فنی اصلاح می‌شود؟

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از تصویب قانون هوای پاک در مجلس تقدیر کرد و گفت: فواصل معاینات فنی خودرو از 2سال به 5 سال افزایش پیدا کرده است و امیدواریم با مصوبه هوای پاک در مجلس، این موضوع به‌صورت جامع و کامل پیگیری شده و قانون معافیت از معاینه فنی اصلاح شود. رحمت‌الله حافظی در همین راستا از وزارت آموزش و پرورش خواست تا برای فرهنگ‌سازی در این زمینه و حفظ و حراست از محیط‌زیست، اقدامات لازم را از مقطع دبستان در دستور کار قرار دهد.

 


6261341
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است