سید اسماعیل محمدیمتکازینی عضو انجمن اولیا و مربیان مدرسه شبانهروزی «بیشهبنه» از توابع شهرستان بهشهر، با ارائه دلایل گوناگون، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بهشهر، از طرح تجمیع مدارس شبانهروزی انتقاد کرد.
وی با بیان اینکه شرایط روحی روانی و جسمی دو گروه راهنمایی و دبیرستان با یکدیگر متفاوت است، اظهار داشت: به عنوان نمونه، دوران بلوغ جسمی و روحی پسرانِ راهنمایی با پسران دبیرستانی که این بحران را طی کردند، متفاوت است.
وی تصریح کرد: دانشآموزان دبیرستان نیاز به شرایط محیطی آرامی دارند تا خود را برای کنکور آماده کنند ولی این ویژگیها در دانشآموزان راهنمایی وجود ندارد و ممکن است این تجمیع برای آنها ایجاد مزاحمت کند.
این عضو انجمن اولیا مربیان با اشاره به نحوه تفریحات و گذراندن اوقات فراغت و شرایط روحی دانشآموزان راهنمایی، گفت: بیشک این شرایط در دو گروه سنی متفاوت، با یکدیگر بسیار فرق دارد.
وی بیان داشت: تجمیع مدارس شبانهروزی علاوه بر نگرانی خانوادهها از شرایطی که فرزندشان در آن به سر خواهد برد، برای آموزش و پرورش که اهداف متعالی در جهت انسانسازی و تربیت نسل جدید را دارد بسیار خوشایند نیست و در طرح تجمیع به هیچ یک از این اهداف نخواهد رسید.
نماینده اولیا و مربیان مدرسه شبانهروزی بیشهبنه، اختلاط دو گروه سنی راهنمایی و دبیرستان را از لحاظ معضلات اجتماعی که در کمین جوانان است، بسیار خطرناک و غیرقابل جبران دانست و گفت: با اجرای طرح تجمیع، کنترل آنها از ناحیه مدرسه بسیار سختتر خواهد شد.
محمدی در ادامه بیان داشت: در مقدمه اساسنامه مدارس شبانهروزی آمده است: «به منظور توسعه امکانات آموزشی و پرورشی و ایجاد فرصت تحصیلی برای دانشآموزان روستاهای پراکنده و کمجمعیت و همچنین توسعه آموزشهای فنی وحرفهای در رشتههایی که نیاز به حضور مستمر و مداوم دانشآموز دارد، مدارس شبانهروزی با رعایت مفاد این اساسنامه تأسیس میگردد.»
وی همچنین اهداف ماده دو این اساسنامه را یادآور شد و اظهار داشت: افزایش درصد پوشش تحصیلی دانشآموزان روستایی، عشایری و مناطق محروم و جلوگیری از هدر رفتن استعدادها و تواناییهای نوجوانان مناطق مذکور، ارتقای سطح کیفی آموزش و کاهش افت تحصیلی، فراهم کردن زمینههای مناسب برای تربیت دانشآموزان با بهرهگیری ازاوقات فراغت آنها، پیشگیری از تبعات اخلاقی و اجتماعی ناشی از مهاجرت دانشآموزان روستایی به مراکز شهری، استفاده بهینه از نیروی انسانی و امکانات و اعتبارات آموزش و پرورش در مناطق کمجمعیت و فراهم کردن زمینه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز مناطق محروم و عشایری از بین دانشآموزان بومی، اهدافی است که وزارت آموزش و پرورش دنبال میکند.
محمدی تصریح کرد: در صورت تجمیع اینگونه مدارس، نه تنها استفاده بهینه از تجهیزات و امکانات صورت نمیپذیرد بلکه تجربه نشان داده که باعث هدر رفت امکانات و تاسیساتی خواهد شد که در طول چندین سال فراهم آمده است.
وی یکی دیگر از معضلات این طرح را ترک تحصیل تعداد زیادی از دانشآموزان و به تبع آن سرگردانی آنها در مهاجرت به شهرهای اطراف اعلام کرد.
عضو انجمن اولیا مربیان مدرسه شبانهروزی بیشهبنه بهشهر، با طرح این سئوال که کدام عقل سلیم می پذیرد تجمیع مدارس شبانهروزی باعث ارتقای سطح کیفی آموزش و کاهش افت تحصیلی خواهد شد؟ اذعان داشت: توجه به شیوه نامه اجرایی برنامه کیفیت بخشی مدارس شبانهروزی به شماره 400/112941 مورخه 19/7/91 مورد انتظار است.
وی با بیان اینکه بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانشآموزان باید طی 12 پایه تحصیلی یا به عبارتی چهار دوره سه ساله آموزش ببینند، گفت: با چه معیاری دانشآموزان دو دوره تحصیلی متفاوت در شرایط سنی بلوغ جسمی و نزدیک بلوغ را آن هم در محیط شبانهروزی در یک فضای خوابگاهی و تحصیلی گرد هم آورده و صدمات اخلاقی و روانی آن را نادیده میگیرید؟
محمدی در ادامه، گفت: این تجمیع در حالی است که در صدد اجرای طرح سه - سه حتی در مدارس عادیِ ابتدایی هستیم.
وی در بخش پایانی سخنان خود، خطاب به طراحان نظریه تجمیع، اظهار داشت: در ماده 19 قانون برنامه پنجساله مصوب 89 آمده است: وزارت آموزش و پرورش موظف است به منظور تضمین دسترسی به فرصتهای عادلانه آموزشی، به تناسب جنسیت و نیاز مناطق به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته و رفع محرومیت آموزشی، نسبت به آموزش از راه دور و رسانهای و تأمین هزینههای تغذیه، رفت و آمد، بهداشت و سایر امور مربوط به مدارس شبانهروزی اقدام نماید.
عضو انجمن اولیا مربیان مدرسه شبانهروزی بخش یانهسر بهشهر، بیان داشت: حال سئوال ما از مسئولان آموزش و پرورش این است که چه اقداماتی در راستای این قانون انجام گرفته است؟ آیا جز این بوده که هزینههای رفت و آمد و حتی تغذیه را خانوادهها پرداخت کنند؟ ظاهر امر نشان میدهد که قرار است با تجمیع مدارس، آموزش را نیز خانوادهها انجام دهند.
محمدی درباره درخواست خود از مسئولان، گفت: به مسئولان آموزش و پرورش اعلام میکنیم از آنجا که دولت به دلیل مسایل مالی، دست به چنین اقدامی زده است؛ با هرگونه تجمیع مدارس شبانهروزی مخالف هستیم زیرا حاصل این تجمیع جز ایجاد اختلافات سیاسی منطقهای و ترک تحصیل دانشآموزان و پایینآوردن کیفیت آموزشی نخواهد بود.
وی بیان داشت: بنابراین از دولت پرهیز از مطرح کردن این امور را خواستاریم و امیدواریم برای خدمت بهتر به مناطق کمتر توسعه یافته و محروم، کمر همت بسته و بر کیفیت خدمات آموزشی و امکانات و فضا افزوده، تا مرضی خداوند متعال و شهدا قرار گیرد.
4537467