حجت الاسلام سید علی اکبر حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت رئیس مکتب جعفری با اشاره به شیوه های ارتباط شیعه با امام صادق (ع) بیان کرد: نقش آن حضرت در معرفی مبانی شیعه تا آنجاست که مذهب تشیع به «مذهب جعفری» شهرت یافت اما بسیاری از بزرگان صحابه تنها علی(ع) را امام برحق میدانستند؛ حذیفه بن یمان میگفت: هر که طالب دیدار حق است، امیرالمؤمنین علی(ع) را ملاقات نماید.
وی افزود: به رغم ارتباط این بزرگان با امامشان اما تشکل جداگانهای از سایر مسلمانان نداشتند و پس از قتل عثمان و آغاز خلافت علی (ع) همان طور که طرفداران بنی امیه شکل حزبی به خود گرفتند و عثمانیان نامیده شدند، شیعیان نیز تشیع خود را اعلام کردند که با حاکمیت بنی امیه، تشیع جرمی سنگین به شمار آمد؛ معاویه طی بخشنامهای اعلام کرد: اگر دو نفر شهادت دادند که شخصی از دوستداران علی و خاندان او است، اسمش را از دفتر بیت المال حذف کنید و حقوق و مقرری او را قطع نمایید. و با وجود حکمرانان و سفاکانی چون: ابن زیاد و حجاج بن یوسف، ارتباط شیعیان با رهبرانشان به نهایت درجه کاهش یافته بود؛ بر اساس برخی اخباری پس از شهادت امام حسین(ع) تنها چهار تن در کنار امام سجاد(ع) ماندند و سعید بن جبیر به جرم ارتباط با امام زین العابدین(ع) به دار آویخته میشود.
تقویت ارتباط شیعیان با امام در دوران امام صادق(ع)
مدیر گروه تفسیر قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: با پایان یافتن قرن اول هجری و آغاز دعوت عباسیان و قیامهای طالبیان، و معطوف شدن توجه بنی امیه به این حوادث امکان ارتباط بیشتر شیعیان با امامانشان فراهم میآید رابطهای که در عصر امام صادق(ع) به اوج خود رسید.
وی تصریح کرد: دوران امامت امام صادق(ع) مصادف است با خلاء سیاسی تعارض و تضارب میان دو قدرت بنیامیه و بنیعباس که به پیروزی بنیعباس خاتمه پیدا کرد، در کشاکش این نزاع فرصتی برای امام باقر(ع) و بیشتر امام صادق(ع) برای توسعه علم پیش آمده که در طول تاریخ، همواره این خلاء سیاسی شرایطی برای رشد افکار و عقول را فراهم ساخته و امکان جهشها و زیربنای تمدنها پی ریزی شده است.
وی در خصوص رابطه شیعیان با امام صادق(ع) تاکید کرد: ارتباط شیعیان و مسلمانان را با امام صادق(ع) را میتوان به دو نوع کلی تقسیم کرد رابطه استاد و شاگردی که برخی محققان و دانشمندان شیعه تعداد شاگردان آن حضرت را چهار هزار تن دانستهاند و تنها از جواب سئوالهایی که از آن حضرت میشد، چهارصد رساله نگارش یافته است؛ برخی شاگردان امام صادق (ع) آثار علمی و شاگردان متعددی داشتند که به عنوان مثال هشام بن حکم سی و یک جلد کتاب نوشته و جابر بن حیان نیز بیش از دویست جلد کتاب در زمینههای گوناگون به ویژه رشتههای علوم عقلی، طبیعی، فیزیک و شیمی تصنیف کرد.
این استاد حوزه با اشاره به وسعت دانشگاه جعفری تصریح کرد: افزون بر شیعان، پیروان سنت و جماعت نیز از مکتب آن حضرت برخوردار میشدند؛ پیشوایان چهارگانه اهل سنت بلاواسطه یا با واسطه شاگرد امام صادق(ع) بودند؛ ابوحنیفه در راس این پیشوایان قرار دارد که به گفته خودش، دو سال شاگرد امام بوده و اساس علم و دانشش از این دو سال است.
کوفه یکی از مهمترین کانونهای تجمع شاگردان امام صادق(ع) بود
حجت الاسلام حسینی ادامه داد: کوفه یکی از مهمترین کانونهای تجمع شاگردان امام بود که حسن بن علی بن زیاد وشاء که از شاگردان امام رضا(ع) بوده، نقل کرده که در مسجد کوفه نهصد نفر استاد حدیث مشاهده کردم که همگی از جعفر بن محمد(ع) حدیث نقل میکردند و امام صادق(ع) هر یک از شاگردان خود را در رشتهای که با ذوق و قریحه او سازگار بود، تشویق و تعلیم مینمود و در نتیجه هر کدام از آنها در یک یا دو رشته از علوم مانند حدیث، تفسیر و علم کلام تخصص پیدا میکردند.
وی با اشاره به نوع دوم ارتباط با امام عنوان کرد: نوع دوم این ارتباط رابطه عادی است که کلیه شیعیان میتوانستند خدمت امام برسند و یا به نحوی با آن حضرت رابطه برقرار نمایند، جزو شاگردان ایشان محسوب نمیشدند؛ زیرا تشیع در این عصر گسترش زیادی یافته و به اکثر قلمروهای اسلامی رسیده بود و شمار زیادی از مسلمانان از اهل بیت(ع) پیروی میکردند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به گزارشهای رسیده از آن عصر، شیعیان از طریق سفر حج و عمره، سفر جهت تعلیم مسایل شرعی، و برقراری رابطه توسط وکیلان با امام صادق(ع) ارتباط داشتند.
4534413