به گزارش ایسنا، محمدرضا حسین زاده، مدیرعامل بانک ملی ایران در این همایش که با حضور محمود شایان عضو هیأت مدیره، جمعی از مدیران ارشد و حدود ۴۰۰ نفر از بازرسان بانک برگزار شد، اظهار داشت: همکاران بخش بازرسی از همکاران سختکوش، دانا و با دانشی هستند که با پشتکار و تلاش خود توانستهاند به این جایگاه دست یابند و همواره باید به این دانش و معلومات خود بیفزایند تا بتوانند موفق عمل کنند.
حسین زاده ادامه داد: ما در سال ۹۷ به اتفاق همه همکاران چه در ستاد و چه در صف، توانستیم بسیاری از مسائل و مشکلات را مدیریت کنیم و به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کنیم و این مهم جز با یکدلی و تلاش جمعی همه همکاران محقق نمیشد.
وی افزود: کاهش نسبت مطالبات غیر جاری به تسهیلات پرداختی (NPL) بانکی ملی ایران نشاندهنده انضباط فوقالعادهای است که در این بانک وجود دارد.
حسین زاده تاکید کرد: بررسیهای اولیه نشاندهنده این است که به دلیل وجود انضباط مالی، سود و زیانها بانک ملی ایران در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ بهبود یافته و در وضعیت به مراتب بهتری قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر میشود که در نظر بگیریم تحریم و فشارهای دولتهای مستکبر در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ افزایشیافته بود، با این حال بانک ملی ایران توانست با درایت و اتکا به تواناییهای خود، این مشکلات و سختیها را مدیریت کند و نتیجه خوبی بگیرد.
مدیرعامل بانک ملی ایران اظهار کرد: شیوههای بازرسی به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است. امروز سیستم بازرسی آنلاین باعث شده، از تخلفات بسیاری پیشگیری شود.
مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: تفکر مدرنی که در حال حاضر در بخش بازرسی بانک حاکم است، از دلایل مهم پیشگیری از وقوع جرم و کاهش تخلفات در این بانک است.
وی افزود: هیأت مدیره بانک نسبت به تخلفات و وقوع آنها بسیار حساس و پیگیر است و خدای ناکرده در صورت وقوع هر گونه تخلفی، به سرعت آن را آسیبشناسی کرده و برای رفع آن اقدام میکند.
حسینزاده ادامه داد: با وجود بیشترین تراکنشهای مالی در بانک ملی ایران، وقوع کمترین میزان تخلفات، نشاندهنده این است که سیستم نظارتی در این بانک، به بالاترین میزان کارایی خود طی سالهای گذشته رسیده است.
وی گفت: بازرسان بانک باید در درجه اول روشنگری کنند و بعد از آن باید در نظارتهای لحظهای خود جدیت و دقت بیشتری داشته باشند و با وسواس پیگیر امور باشند. همچنین باید رؤسای شعب را توجیه کنند تا بحث سود و زیان شعب را مدنظر داشته باشند و بدانند که در رأس یک مؤسسه تجاری و یک بنگاه مالی هستند و همیشه باید به فکر کسب درآمد برای واحد مربوطه و در مجموع برای بانک باشند.
شایان: پیشگیری، هزینههای بانک را کاهش میدهد
در ادامه این همایش محمود شایان، عضو هیأت مدیره بانک ملی ایران گفت: هدف اصلی بازرسی، ضمن صیانت از ارزشهای بانک و کارکنان آن، نظارت بر اجرای صحیح مقررات و سیاستهایی است که از طرف بانک ابلاغ میشود.
وی افزود: بازرسان بانک در حین انجام وظیفه و زمانی که در میدان کار و بازرسی هستند، به خوبی میتوانند ضعفها و کمبودها را شناسایی کنند، بنابراین، این انتظار وجود دارد که بازرسان ضمن بیان کاستیها و کمبودها به ارائه راهکارهای لازم برای اجرای بهتر قوانین و نظارتهای صحیح بپردازند.
شایان تاکید کرد: بازرسی میتواند از طریق پیشگیری، هزینههای بانک را کاهش بدهد، چرا که همیشه هزینه پیشگیری کمتر از هزینه درمان است.
این عضو هیأت مدیره بانک ملی ایران ادامه داد: در سالهای اخیر بازرسی بانک با بهرهگیری از بازرسان برخوردار از دانش و آگاهی بالا توانسته است از وقوع بسیاری از جرمها و تخلفات جلوگیری کند و عمده سیاستها و اهداف بانک را به مرحله عمل برساند.
وی افزود: با وجود پیشرفتهای شایان توجهی که حاصل زحمات بخش بازرسی بانک است، باید به آسیبشناسی عملکردها پرداخت. این موضوع موجب میشود که روند رو به بهبود عملکرد بازرسی شتاب بیشتری پیدا کند و مؤسسهای به مراتب امنتر با ضریب امنیتی بالاتر در اختیار داشته باشیم که زمینه ارتکاب جرم در آن بسیار کم است.
حسن سعیدی اصل مدیر امور بازرسی و حسابرسی بانک ملی ایران نیز در این همایش ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این مدیریت، اظهارداشت: یکی از وظایف بخش بازرسی، پیشگیری از تخلف و رسیدن به اهداف عالی بانک است و در این راستا در سال ۹۸ عملیاتی کردن سامانه آنی ارز، پیشنهاد تشکیل کمیته کنترل داخلی، پیگیری اصلاح ساختار مدیریت امور بازرسی و حسابرسی و همچنین اجرای سند راهبردی و برنامه حسابرسی داخلی در دستور کار است.
انتهای رپرتاژ خبری