فرهنگیهنری 04:04 - 07 مرداد 1395
باشگاه خبرنگاران اشعار آیینی کودکان دچار تکرار شده است
یحیی علویفرد، مبدع قالب «شعرک»، بیان کرد: سرودن اشعار توحیدی و آیینی برای کودکان کار آسانی نیست اما درست همینجاست که خلاقیت و نوآوری شاعران به کار میآید.
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ یکی از نویسندگان کودک و نوجوان، با تاکید بر اینکه امروز نسبت به گذشته شاعران و نویسندگان فعال در زمینه کودک و نوجوان بیشترند، افزود: در عین حال، میزان مطالعه کمتر است و شاعران عجله دارند که کتابشان چاپ شود و خیلی سریع نهالی که میکارند به بار بنشیند.
یحیی علویفرد تاکید کرد: این ویژگی مخصوصا درباره شعر آیینی کودک به چشم می خورد؛ به طوری که در تحقیقی که داشتم به این برخوردم که بسیاری از اشعار آیینی کودک تکراری هستند که این موضوع نشان میدهد هم شاعران در زمینه دانش دینی خودشان را تقویت نمیکنند و هم به بیان موضوعات سطحی و قالب های شعری تکراری برای کودکان بسنده می کنند. در حالی که اگر مروری بر آنچه شاعران دیگر انجام داده اند داشته باشند، مسیری را که آن ها رفته اند تکرار نمی کنند و دست به خلق سروده های تازه میزنند.
نویسنده کتاب «نوآوری این است» بیان کرد: سرودن اشعار توحیدی و آیینی برای کودکان آن هم به صورتی که تکراری نباشد، کار آسانی نیست اما درست در همینجاست که خلاقیت و نوآوری شاعران خودش را نشان می دهد و بین شاعری که برای خلق اثر زمان و انرژی می گذارد با شاعری که صرفا سفارشی کار می کند تمایز دیده می شود.
گردآورنده اشعار توحیدی برای کودکان و نوجوانان در کتاب «خدا در شعر کودک» همچنین افزود: این شعرها را به سفارش کنگره توحیدی جمع آوری کردم و از بیش از600 قطعه شعر کودک و نوجوان در این زمینه، 300 شعر باقی ماند که تکراری و سطحی یا حتی دارای مضامین توهینآمیز نسبت به ارزش های دینی و خداوند نباشد.
علویفرد درباره محدودیت ها درباره سرودن شعر توحیدی برای کودکان هم افزود: این محدودیت ها از چند جهت است؛ یکی از جانب شاعرانی که می خواهند برای کودک شعر بگویند و چون کودکان مفاهیم انتزاعی را درک نمی کنند، باید آن مفاهیم را حسی و لمسی کنند. به عنوان مثال، برای توصیف خداوند باید به طبیعت رو بیاورند. ضمن اینکه ما نمی توانیم هنگام سخن گفتن از خداوند هر موضوعی را بیان کنیم و به هر شیوه ای متوسل شویم که کودک را جذب کنیم و این ها کار شاعر کودک را در حوزه اشعار توحیدی دشوار می کند.
مبدع قالب «شعرک» افزود: با همه این ها، میتوان خلاقیت هایی نشان داد و مفاهیم را با زبان جدیدی به کودکان و نوجوانان عرضه کرد. این همان کاری است که من در قالب «شعرک» تلاش کردم انجام دهم. این قالب در عین حال که شباهتهایی به چهارپاره یا رباعی دارد، از نظر محتوا و مضمون با آن ها متفاوت است و می توان آن را به عنوان قالبی برای کودکان در نظر گرفت که به دلیل کوتاهی، به راحتی در حافظهشان میماند، برایشان به عنوان ضرب المثل مفید است، می تواند تکیه کلام ارتباطی والدین با فرزندان باشد و همچنین به دلیل کوتاهی در پوسترها و بنرها کارآمد است.
مدیرمسئول انتشارات عموعلوی ادامه داد: «شعرک» می تواند بومی ادبیات کودک و نوجوان ما باشد و خوشبختانه در بازخوردهایی که از انتشار این شعرها داشته ام می بینم هم مورد استقبال خانواده ها و کودکان واقع شده و هم شاعران دیگری به این قالب روی خوش نشان داده و آن را ادامه داده اند و امیدوارم به این وسیله شعر کودک از رکود قالب خارج شود.
این کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی که تاکنون آثاری چون: فصلها زیبایند، بهار ماندنی، بیا ببین، شهر پرنده ها، خدا کند همیشه جنگ باشد، روزی پرستویی، مورچههای لواشکی، تو هم خودت درختی و ... را منتشر کرده، از آماده چاپ بودن دو مجموعه شعر نوجوان و یک مجموعه شعر کودک و همچنین ترجمه کتاب این است نوآوری به زبانهای ترکی و عربی خبر داد.
انتهای پیام/
یحیی علویفرد تاکید کرد: این ویژگی مخصوصا درباره شعر آیینی کودک به چشم می خورد؛ به طوری که در تحقیقی که داشتم به این برخوردم که بسیاری از اشعار آیینی کودک تکراری هستند که این موضوع نشان میدهد هم شاعران در زمینه دانش دینی خودشان را تقویت نمیکنند و هم به بیان موضوعات سطحی و قالب های شعری تکراری برای کودکان بسنده می کنند. در حالی که اگر مروری بر آنچه شاعران دیگر انجام داده اند داشته باشند، مسیری را که آن ها رفته اند تکرار نمی کنند و دست به خلق سروده های تازه میزنند.
نویسنده کتاب «نوآوری این است» بیان کرد: سرودن اشعار توحیدی و آیینی برای کودکان آن هم به صورتی که تکراری نباشد، کار آسانی نیست اما درست در همینجاست که خلاقیت و نوآوری شاعران خودش را نشان می دهد و بین شاعری که برای خلق اثر زمان و انرژی می گذارد با شاعری که صرفا سفارشی کار می کند تمایز دیده می شود.
گردآورنده اشعار توحیدی برای کودکان و نوجوانان در کتاب «خدا در شعر کودک» همچنین افزود: این شعرها را به سفارش کنگره توحیدی جمع آوری کردم و از بیش از600 قطعه شعر کودک و نوجوان در این زمینه، 300 شعر باقی ماند که تکراری و سطحی یا حتی دارای مضامین توهینآمیز نسبت به ارزش های دینی و خداوند نباشد.
علویفرد درباره محدودیت ها درباره سرودن شعر توحیدی برای کودکان هم افزود: این محدودیت ها از چند جهت است؛ یکی از جانب شاعرانی که می خواهند برای کودک شعر بگویند و چون کودکان مفاهیم انتزاعی را درک نمی کنند، باید آن مفاهیم را حسی و لمسی کنند. به عنوان مثال، برای توصیف خداوند باید به طبیعت رو بیاورند. ضمن اینکه ما نمی توانیم هنگام سخن گفتن از خداوند هر موضوعی را بیان کنیم و به هر شیوه ای متوسل شویم که کودک را جذب کنیم و این ها کار شاعر کودک را در حوزه اشعار توحیدی دشوار می کند.
مبدع قالب «شعرک» افزود: با همه این ها، میتوان خلاقیت هایی نشان داد و مفاهیم را با زبان جدیدی به کودکان و نوجوانان عرضه کرد. این همان کاری است که من در قالب «شعرک» تلاش کردم انجام دهم. این قالب در عین حال که شباهتهایی به چهارپاره یا رباعی دارد، از نظر محتوا و مضمون با آن ها متفاوت است و می توان آن را به عنوان قالبی برای کودکان در نظر گرفت که به دلیل کوتاهی، به راحتی در حافظهشان میماند، برایشان به عنوان ضرب المثل مفید است، می تواند تکیه کلام ارتباطی والدین با فرزندان باشد و همچنین به دلیل کوتاهی در پوسترها و بنرها کارآمد است.
مدیرمسئول انتشارات عموعلوی ادامه داد: «شعرک» می تواند بومی ادبیات کودک و نوجوان ما باشد و خوشبختانه در بازخوردهایی که از انتشار این شعرها داشته ام می بینم هم مورد استقبال خانواده ها و کودکان واقع شده و هم شاعران دیگری به این قالب روی خوش نشان داده و آن را ادامه داده اند و امیدوارم به این وسیله شعر کودک از رکود قالب خارج شود.
این کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی که تاکنون آثاری چون: فصلها زیبایند، بهار ماندنی، بیا ببین، شهر پرنده ها، خدا کند همیشه جنگ باشد، روزی پرستویی، مورچههای لواشکی، تو هم خودت درختی و ... را منتشر کرده، از آماده چاپ بودن دو مجموعه شعر نوجوان و یک مجموعه شعر کودک و همچنین ترجمه کتاب این است نوآوری به زبانهای ترکی و عربی خبر داد.
انتهای پیام/
8066463
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار فرهنگیهنری
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» حجتالاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصهی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استانهای دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفرهای نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار میشود.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش میشود.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» حجتالاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سالهای فعالیتش در سینما در فیلمهای ارزنده و مهمهی نقشآفرینی کرده است.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزهها، پایگاههای میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.