فرهنگی‌هنری 14:10 - 27 اردیبهشت 1397
در اکران اختصاصی برای انجمن اندیشه و قلم مطرح شد؛
اکران اختصاصی مستند «بانو قدس ایران» برای اعضای انجمن اندیشه و قلم با حضور عوامل فیلم و غلامعلی رجایی، از پژوهشگران تاریخ معاصر برگزار شد.

نقد و بررسی مستند «بانو قدس ایران» با حضور عوامل

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی انجمن اندیشه و قلم، در این اکران که عصر روز گذشته (۲۶ اردیبهشت ماه) در تالار ایوان شمس برگزار شد، پس از نمایش فیلم، غلامعلی رجایی در سخنانی با تقدیر از عوامل این مستند، درباره شخصیت همسر امام خمینی(ره) گفت: در عربی می‌گویند «وراء کل عظیم امراه»؛ درست است امام فرد بزرگی بود و از نظر من، تا دهه‌های آینده بی‌تکرار خواهد بود، ولی با این حال معتقدم اگر همراهی‌های خانم ثقفی با امام خمینی نبود، حتما امام این توفیقات را به دست نمی‌آورد.

او با اشاره به برخی مشابهات بین امام و بانو قدس ایران، اظهار کرد: این بزرگواران هر دو عالم‌زاده هستند و ضمنا هر دو اشراف‌زاده‌اند. اما نکته مهم در تحلیل شخصیت این زن و شوهر این است که هر دو از طبقه اشرافی کنده می‌شوند و با فقر زندگی می‌کنند. حضرت امام بارها گفته بودند من فقیر هستم مرا رعایت کنید. واقعا هم اگر زندگی آنان را نگاه کنید، زندگی بسیار مشکلی بوده است.

رجایی افزود: این خیلی سخت است که فردی از نظر خانوادگی دارای مکنت مالی باشد اما نتواند به فرزند خود کمک کند. امام واقعا همانقدر به مصطفی پول می‌دادند که به بقیه طلبه‌ها می‌دادند. آقامصطفی بعضا عبای وصله‌دار می‌پوشید.

او  با اشاره به دقت‌ها و سختگیری‌های امام در مسائل مالی گفت: امام در زندگی‌شان صورت خرج داشتند که دست حجت‌الاسلام حسن صانعی بود و واقعا درباره مخارج سختگیر بودند. با این حال خانم به دلیل علاقه‌ای که به امام داشتند، با صبوری زندگی می‌کردند.

رجایی ضمن بیان ویژگی‌های مهم همسر امام، به «استقلال شخصیت خانم ثقفی» اشاره کرد و گفت: حضرت امام هم به این استقلال حرمت می‌گذاشتند. این استقلال بعد از رحلت امام و تا پایان عمر ایشان نیز همچنان وجود داشت و ایشان بعد از حضرت امام نیز کماکان این منزلت و وزانت و جایگاه ویژه را حفظ کرد و به قول آیت‌الله هاشمی، بعد از فوت امام، بیت امام را فرماندهی کردند.

او «روح بزرگ» را از دیگر ویژگی‌های شخصیتی بانوقدس ایران برشمرد و گفت: فردی که وقتی امام را دستگیر می‌کنند، برای آرامش بچه‌ها زیر پتو می‌رود و به بچه‌ها می‌گوید بخوابید، این ناشی از روح و قلب بزرگ اوست و تصنعی نیست.

این پژوهشگر تاریخ معاصر، به‌روز بودن را یکی دیگر از ویژگی‌های همسر امام خواند و گفت: ایشان باهوش بود. کتاب‌هایی مثل جنگ و صلح تولستوی و بسیاری رمان‌های برتر، آثار جلال آل‌احمد و مرحوم دکتر شریعتی را خوانده بود و زنی اهل مطالعه و روشن بود.

رجایی تصریح کرد: این یک واقعیت است که اکثر مراجع دچار تعدد زوجات می‌شوند اما حضرت امام همواره حرمت خانم را داشتند و حتی تصور زنی دیگر غیر از خانم را در ذهن نداشتند و اگر می‌دیدند طلبه‌ای به درس ایشان می‌آید ولی این مسأله را رعایت نمی‌کند، برخورد می‌کردند. از نظر امام، تعدد زوجات نیازمند یک شرایط خیلی خاص و ویژه است. البته نقدی به این مستند دارم که در آن هرچند از حضور دختران امام و عروس فاضل ایشان به خوبی بهره گرفته شده ولی سراغ بسیاری افراد می‌شد رفت که جای خالی‌شان در این فیلم به وضوح دیده می‌شود.

پس از سخنان غلامعلی رجایی، میزگردی با حضور عوامل فیلم از جمله غلامعلی اصغریان ‌(تهیه‌کننده) و مصطفی رزاق‌کریمی (کارگردان) به همراه علی علایی (منتقد سینمایی) برگزار شد.

 در این میزگرد اصغریان  به روند تولید این مستند اشاره کرد و گفت: بنده افتخار این را  داشتم که در تولید کتابی ۸۸۰ صفحه‌ای با موضوع زندگی همسر حضرت امام مؤثر باشم که در واقع حاصل ۱۴ماه تحقیق ویژه جناب آقای علی ثقفی برادر خانم ثقفی و ۴۸ مصاحبه با بزرگان انقلاب، سران کشور و نزدیکان بانو بود و همچنین اسناد ساواک را درباره ایشان بررسی کردیم. همین خانمی که بنا نداشت انقلابی باشد، ۳۳۰ صفحه اسناد ایشان را در بررسی اسناد ساواک و شهربانی پیدا کردیم.

اصغریان به نشست‌هایی که پیرو این کتاب با حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی داشته، اشاره کرد و گفت: برای ساخت فیلمی درخصوص خانم، اسامی بسیاری از کارگردان‌ها مطرح شد اما اینکه قرعه به نام آقای رزاق کریمی افتاد دلیل نوع نگاه ایشان و ارادت ایشان به امام بود. آقای رزاق کریمی در پنج سالگی در نجف به دیدار امام رفته‌اند. ایشان می‌گوید که در سفر به عراق پیش از اینکه خدمت امام برسیم، خدمت آقای حکیم رسیده بودیم و در اطراف ایشان دیدیم که چه حلقه امنیتی‌ای وجود دارد ولی برای رسیدن خدمت امام، بسیار ساده با ایشان دیدار کردیم.

او با اشاره به جلسه دوساعته بازخوانی فیلمنامه برای حسن آقای خمینی و اصلاحات یادگار امام، گفت: آقای رجایی گفتند که جای خیلی‌ها در این فیلم خالی بود ولی باید بگویم که عموما کسی جز نزدیکان به دیدار خانم نمی‌رفتند. در این میان مرحوم حاج احمدآقا هم که در قید حیات نبودند برای همین سعی کردیم اصل را بر نزدیکان، صبیه‌ها و عروس‌ها، راننده خانم و ندیمه ایشان بگذاریم.

اصغریان با بیان اینکه، روند تولید این فیلم سه سال طول کشیده، گفت: بنده تلاش خالصانه آقای رزاق کریمی را ارج می‌نهم و تأکید می‌کنم درست است که آنچه روایت شده، همه سرگذشت خانم ثقفی نیست ولی واژه به واژه آن، مستند و عین واقعیت است هرچند که همچنان ناگفته‌ها بسیار است.

در ادامه علایی (نویسنده و منتقد سینمایی)، پرداختن به زندگی فردی مثل همسر امام خمینی را برای کارگردان و دیگر عوامل این فیلم نشانه شجاعت و جسارت آنها دانست و گفت: اگر شما در مستندتان به سراغ شخصیت‌های تاریخ دور بروید حتی اگر خلاف واقعی هم در آن گفته شود، خیلی کسی معترض‌ نمی‌شود اما وقتی به سراغ شخصیت‌های نزدیک و معاصر می‌روید و وقتی وارد پنهان‌خانه می‌شوید، کار بسیار سختی است و جسارت می‌خواهد. از این منظر به عقیده من، در مواجهه با مستند بانو قدس ایران، ۵۰ درصد قضیه همین جا حل می‌شود که این جسارت اتفاق افتاده و جای تبریک دارد.

علایی برای طرح نقد خود، شیوه‌های مختلف ساخت مستندهای پرتره را برشمرد و با بیان اینکه «بانو قدس ایران به شیوه توضیحی ساخته شده است»، گفت: اخیرا مستندهای پرتره را کسانی می‌سازند که کارنامه کاری روشنی در عرصه سینما ندارند و از طریق پرتره‌سازی می‌خواهند شهرتی برای خود دست و پا کنند؛ اما تکلیف ما در این زمینه با آقای رزاق کریمی روشن است. ایشان یک فرد کارنامه‌دار در حوزه سینماست و ساخت این فیلم برای او سکویی برای شهرت نبوده است؛ اما در عین حال وقتی با فردی مثل رزاق کریمی روبه‌رو هستیم  از او انتظارات بیشتری هم داریم.

او شاکله اصلی مستند بانو قدس ایران را «تلفیقی از مستند دانلودی و مستند کله‌ای» خواند و گفت: مستندهای دانلودی از تصاویر آرشیوی بهره می‌برند و در مستندهای کله‌ای، افرادی را داریم که جلوی دوربین نشسته‌اند و صحبت می‌کنند.

انتهای پیام


9781570
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است