به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، در سال های گذشته ضدیت دولت آمریکا با مردم ایران چنان آشکار شد که آن ها علاوه بر تحریم دارو و مواد غذایی، در خدمات اینترنتی نیز اختلال وارد کردند.
اکنون شرکت یاهو می گوید که کاربران در ایران اکنون پس از تحریم یک ساله بار دیگر می توانند به خدمات این شرکت دسترسی داشته باشند.
پیشتر گروه "کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" که در نیویورک مستقر است از سرگیری مجدد خدمات باز کردن ای میل جدید و سرویس پیام رسان یاهو در ایران خبر داده بود.
گزارش می شد که این خدمات از یک سال قبل قطع شده بود.
آن زمانی بود که یاهو از کاربران خواست برای باز کردن ای میل شماره تلفن ارائه کنند اما شماره تلفن های کشورهایی که مورد تحریم آمریکا بودند عملا کار نمی کرد.
آن وضع البته در بهار گذشته با اعتراض بعضی از سازمان های ایرانی مثل نایاک (شورای ملی ایرانیان آمریکا) و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران روبرو شد.
نایاک آن را یک مشکل بزرگ توصیف کرد چرا که گفت بررسی ها نشان می دهد که ۶۳ درصد ایرانی ها از یاهو استفاده می کنند و این وضع خیلی ها را وادار به استفاده از ای میل عرضه شده توسط سازمان های دولتی ایران کند.
یاهو در پاسخ گفت که مشکل "فنی" است و برای حل آن می کوشد.
کمپین بین المللی حقوق بشر ایران می گوید که یاهو همچنان به کاربران در ایران امکان تبادلات مالی برای خرید آنلاین از طریق این وب سایت را نمی دهد درحالی که از نظر قوانین دولت آمریکا مانعی برای امکان این تسهیلات وجود ندارد.
یاهو روز سه شنبه در پاسخ به سوال بی بی سی فارسی نوشت: "کاربران در ایران بار دیگر می توانند برای خدمات یاهو ثبت نام کنند و ما متعهدیم به اینکه اطمینان حاصل کنیم کاربران ما در اطراف جهان می توانند آزادانه قوه بیان خود را در یاهو به کار گیرند."
ایران سعی کرده است با ایجاد اینترنت ملی از جمله کنترل بیشتری بر دسترسی به اطلاعات اعمال کند. البته دولت ایران همچنین گفته است که ایمنی در برابر حملههای سایبری، کاهش هزینههای ارزی و رونق کسب و کار اینترنتی جزو مزایای پروژه "شبکه ملی اطلاعات" معروف به "اینترنت ملی" است.
444
4742531